Met het oog op impact van de infrastructurele werken ten westen van het kruispunt met de Gen. Lemanstraat, op het geldende verkeersregime, de voorziene omkering van de in- en uitrit aan site Tyber en de overdracht van een deel van de straat van AWV naar de stad, was het noodzakelijk deze wijzigingen in een reglement op te nemen. Daar er nog geen allesomvattend aanvullend reglement was opgemaakt, liggen deze wijzigingen samen met de andere, reeds geldende, bepalingen ter goedkeuring voor.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Beslissing (GR/2022/106) van de gemeenteraad in zitting van 1 juni 2022 tot vaststelling van het aanvullend verkeersreglement betreffende de voorrangsregeling op het kruispunt Ieperstraat(N8)/Guido Gezellelaan
Kennisname (CBS/2023/1291) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 5 juli 2023 van het verslag van de provinciale commissie verkeersveiligheid (PCV) in zitting van 14 juni 2023
Beslissing (GR/2024/018) van de gemeenteraad in zitting van 6 maart 2024 tot goedkeuring van de overdracht van een gedeelte N8 (Ieperstraat, Grote Markt, Kortrijkstraat) van gewestweg naar gemeenteweg.
Beslissing (GR/2024/008) van de gemeenteraad in zitting van 7 februari 2024 tot goedkeuring van de uitbreiding van de opdracht inzake de renovatie van de omgeving Engelandstraat-Ijzerstraat
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988 (en wijzigingen)
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Koninklijk Besluit van 3 juni 2024 betreffende de Code van de openbare weg
Besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2024 tot vaststelling van het Vlaams verkeersreglement
De Ieperstraat, in totaliteit, kent enkele wijzigingen. Het gaat daarbij over de volgende zaken:
Bijgevolg dienen verschillende wijzigingen in een reglement opgenomen te worden. Aangezien voor de Ieperstraat in totaliteit nog geen reglement was opgesteld liggen deze wijzigingen, samen met de andere, reeds geldende bepalingen, ter goedkeuring voor. Volgende elementen zijn daarbij het meest relevant:
Aangezien ook het voornemen bestaat om ook de (omgeving van) de Grote Markt aan te pakken en op vandaag nog geen duidelijkheid bestaat over het projectgebied, wordt voorgesteld om te werken met een tijdelijk verkeersreglement. Op die manier kan ook sneller worden bijgestuurd en vlotter geëvalueerd vooraleer wordt overgegaan tot de opmaak van een meer definitief aanvullend verkeersreglement. Dit biedt bovendien de mogelijkheid om in te spelen op de wijzigende hogere regelgeving die vanaf 1 september 2026 in werking treedt
Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Ieperstraat vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Tijdelijk verkeersreglement inzake de Ieperstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VERKEERSLICHTEN
In de Ieperstraat zijn driekleurige verkeerlichten geplaatst ter hoogte van:
Artikel 4: VOORRANGSREGELING
In de Ieperstraat geldt:
§1.a In volgende straten dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Ieperstraat:
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
§2.a In volgende straten dient gestopt te worden en voorrang verleend aan het verkeer in de Ieperstraat:
§2.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5.
§3.a De bestuurders in de Ieperstraat hebben voorrang t.o.v. het verkeer:
§3.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B9.
§4.a In de Ieperstraat mogen fietsers de driekleurige verkeerslichten voorbijrijden om rechts af te slaan, wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg.
§4.b In de Guido Gezellelaan mogen fietsers, ter hoogte van het kruispunt met de Ieperstraat, de driekleurige verkeerslichten voorbijrijden om rechts af te slaan, wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg.
§4.c Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B22.
Artikel 5: VERBODSBEPALINGEN
§1.a Tussen het kruispunt met de Nieuwstraat en het kruispunt met de Yv. Serruysstraat (ter hoogte van Ieperstraat nr. 32) is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Grote Markt ter rijden.
§1.b In de Koningsstraat is het tussen het kruispunt met de Ieperstraat en het kruispunt met de Stationsstraat verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Stationsstraat te rijden. Deze beperking geldt niet voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P.
§1.c In de Frankrijkstraat is het tussen het kruispunt met de Ieperstraat en het kruispunt met de Italiëstraat verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Italiëstraat te rijden. Deze beperking geldt niet voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P.
§1.d Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1.
§2.a In de Italiëstraat is vanaf het kruispunt met de Ieperstraat de toegang verboden voor iedere bestuurder. Deze beperking geldt niet voor plaatselijk verkeer.
§2.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C3 en onderbord GIV ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’.
Artikel 6: GEBODSBEPALINGEN
§1.a In de Ieperstraat dienen bestuurders ter hoogte van het kruispunt met de Koningsstraat de Ieperstraat verplicht te blijven volgen. Deze beperking geldt niet voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D1 en onderbord M12.
§2.a In de Ieperstraat dienen bestuurders ter hoogte van het kruispunt met de Kunstenstraat en Yv. Serruysstraat verplicht de Yv. Serruysstraat te volgen.
§2.b In de Ieperstraat dienen bestuurders verplicht de verkeersgeleider langs rechts te volgen:
§2.c In de Wilgenlaan dienen bestuurders verplicht de verkeersgeleider langs rechts te volgen ter hoogte van het kruispunt met de Ieperstraat.
§2.d Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D1.
Artikel 7: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a In de Ieperstraat is het verplicht te parkeren op de berm of trottoir vanaf huisnr. 43 tot en met huisnr. 121 aan beide zijden van de rijbaan.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E9e en onderborden Gxa, Gxb en Gxc.
Artikel 8: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a Tussen het kruispunt met de Yv. Serruysstraat (ter hoogte van Ieperstraat nr.32 en het kruispunt met de Nieuwstraat mogen bestuurders enkel in de richting van het Bevrijdingsplein rijden.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19.
§2.a In de Ieperstraat, zijweg vanaf huisnr. 246 tot en met huisnr. 294 gelden de bijzondere verkeersregels in de woonerven of erven.
§2.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden F12a en F12b.
Artikel 9: WEGMARKERINGEN
§1.a In de Ieperstraat zijn overlangse markeringen aangebracht die rijstroken aanduiden:
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 72 van het KB van 1/12/1975.
§2.a In de Ieperstraat is:
§2.b. In volgende straten is, ter hoogte van het kruispunt met de Ieperstraat een fietspad voorzien:
§2.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 74 van het KB van 1/12/1975.
§3.a In de Ieperstraat zijn overlangse markeringen aangebracht aan beide zijden van de rijbaan die de werkelijke rand van de rijbaan aanduiden vanaf het kruispunt met de Kunstenstraat/Yv. Serruysstraat tot aan het kruispunt met het Bevrijdingsplein/Wervikstraat.
§3.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 75.1 van het KB van 1/12/1975.
§4.a In volgende straten dient gestopt te worden en voorrang verleend aan het verkeer in de Ieperstraat:
§4.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.1.
§5.a In volgende straten dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Ieperstraat:
§5.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.2.
§6.a In de Ieperstraat zijn oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien:
§6.b In volgende straten zijn oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien ter hoogte van het kruispunt met de Ieperstraat:
§6.c Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.3.
§7.a In de Ieperstraat moeten bestuurders de rijstrook volgen om in de door pijlen aangewezen richting te rijden:
§7.b In volgende straten moeten bestuurders de rijstrook volgen om in de door pijlen aangewezen richting te rijden op de Ieperstraat:
§7.c Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 77.1.
§8.a In de Ieperstraat mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen:
§8.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 77.4.
In de Ieperstraat zijn markeringen aangebracht die een opstelvak aanduiden voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen:
In volgende straten zijn ter hoogte van het kruispunt met de Ieperstraat markeringen aangebracht die een opstelvak aanduiden voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen:
Artikel 10: DUUR
Dit reglement heeft een geldigheidsduur vanaf de plaatsing van de noodzakelijke bebording tot 1 september 2026