Naar aanleiding van meldingen van hinderlijk parkerende voertuigen in de Yv. Serruysstraat, besliste het college van burgemeester en schepenen dat een aanpassing van het parkeerregime noodzakelijk was. Aangezien voor de Yv. Serruysstraat nog geen reglement werd opgesteld, worden deze maatregelen, samen met de reeds aanwezige, hier, weliswaar met een tijdelijk karakter, ter vaststelling voorgelegd.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Naar aanleiding van meldingen van hinderlijk parkerende voertuigen in de Yv. Serruysstraat, besliste het college van burgemeester en schepenen dat een verduidelijking van het parkeerregime noodzakelijk was.
Zo kwam in het periodieke overleggen mobiliteit van 22 december 2022 (CBS/2023/079) en 28 maart 2025 (CBS/657) tussen stad en politie de problematiek ter sprake van hinderlijk parkerende voertuigen ter hoogte van huisnrs. 16 t.e.m. 22 en ter hoogte van het kruispunt met de Kunstenstraat. Voertuigen zouden er te dicht bij de rijbaan parkeren, waardoor bussen (waaronder gelede) vaak moeite hebben om de bocht te nemen.
Daarnaast kwam in het periodieke overleg mobiliteit tussen stad en politie van 13 december 2023 ook de vraag ter sprake om hinderlijk parkerende voertuigen ter hoogte van de inrij aan Ieperstraat 54 aan te pakken. Het college van burgemeester en schepenen besliste daarover (CBS/2023/2279) dat met behulp van signalisatie het parkeren er onmogelijk diende gemaakt te worden. Rekening houdend met beide problematieken werd dan ook besloten dat:
Aangezien deze maatregelen binnen een verkeersreglement dienen te worden opgenomen, liggen deze hier ter goedkeuring voor.
Bovenstaande maatregel werd dan ook samen met andere reeds aanwezige opgenomen in een tijdelijke verkeersreglement. Belangrijke andere elementen zijn de volgende:
Er wordt gekozen voor een tijdelijk reglement om sneller en vlotter te kunnen evalueren en bij te sturen vooraleer de nieuwe maatregelen een meer definitief karakter krijgen (in de vorm van een aanvullend verkeersreglement). Bovendien kan zo ook worden ingespeeld op de voorziene wijzigingen in de algemene, Belgische en Vlaamse verkeersreglementen, die normaal gezien vanaf 1 juni 2027 in voege treden.
Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake Yv. Serruysstraat. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Tijdelijk verkeersreglement inzake de Yv. Serruysstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VOORRANGSREGELING
§1.a In de Yv. Serruysstraat, zijweg (tussen huisnrs. 28-62) dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de hoofdas van de Yv. Serruysstraat.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
§2.a De bestuurders in de hoofdas van de Yv. Serruysstraat hebben voorrang t.o.v. het verkeer:
§2.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B9.
Artikel 4: VERBODSBEPALINGEN
§1.a Tussen de zijgevel van Ieperstraat nr. 32 en het kruispunt met de Kapucijnenweg is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Kapucijnenweg te rijden.
§1.b Tussen het kruispunt met de Kapucijnenweg en het kruispunt met de Yv. Serruysstraat, zijweg (tussen huisnrs. 28-62) is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Kunstenstraat te rijden.
§1.c Tussen het kruispunt met de Yv. Serruysstraat, zijweg (tussen huisnrs. 28-62) en het kruispunt met de Kunstenstraat is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Kunstenstraat te rijden.
§1.d Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1.
Artikel 5: GEBODSBEPALINGEN
§1.a Ter hoogte van het kruispunt met de hoofdas van de Yv. Serruysstraat zijn bestuurders verplicht rechtsaf te slaan:
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D1.
Artikel 6: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a Vanaf het kruispunt met de Kunstenstraat tot over de inrij van Ieperstraat huisnr. 54 (gelegen in de Yv. Serruysstraat) is parkeren verboden langs de zijde met onpare huisnummers.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E1 en onderborden Gxa en Gxb.
Artikel 7: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a Tussen het kruispunt met de Kunstenstraat en het kruispunt met de Yv. Serruysstraat, zijweg (tussen huisnrs. 28-62) mogen bestuurders enkel in de richting van de Grote Markt rijden.
§1.b Tussen het kruispunt met de Yv. Serruysstraat, zijweg (tussen huisnrs. 28-62) en het kruispunt met de Kapucijnenweg mogen bestuurders enkel in de richting van de Grote Markt rijden.
§1.c Tussen het kruispunt met de Kapucijnenweg en het kruispunt met de Ieperstraat (ter hoogte van Ieperstraat nr. 32) mogen bestuurders enkel in de richting van de Grote Markt rijden.
§1.d Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19.
Artikel 8: MARKERINGEN
§1.a In de Yv. Serruysstraat, zijweg (tussen huisnrs. 28-62) dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de hoofdas van de Yv. Serruysstraat.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.2 van het KB van 1/12/1975.
Artikel 9: DUUR
Dit reglement heeft een geldigheidsduur vanaf de plaatsing van de noodzakelijke bebording tot de definitieve inwerkingtreding van de Code van de openbare weg en het Vlaams Verkeersreglement.