Naar aanleiding van een vraag vanuit het oudercomité van VBS Kaspar onderzocht de dienst mobiliteit hoe de verkeersveiligheid in de schoolomgeving kon verbeterd worden. Naast infrastructurele maatregelen wordt ook voorgesteld om een schoolstraatregime in te voeren. De testfase hiervan ligt hier ter goedkeuring voor.
Artikel 41 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Actie B.07 (onderhouden en toegankelijker maken van voetgangersvoorzieningen) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
Beslissing (CBS/2020/1759) van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 9 september 2020 betreffende de bekrachtiging van het tijdelijk verkeersreglement naar aanleiding van het afzetten van de toegang aan school ‘Ons Kasteeltje’ in de Kasteeldreef
Beslissing (CBS/2021/2557) van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 15 december 2021 betreffende de goedkeuring van de aanvraag rond subsidiëring van de aanpak van schoolomgevingen
Artikel 22undecies van het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975 (en wijzigingen)
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 (en wijzigingen), in het bijzonder art. 119, art. 135 §2 en artikel 130 bis;
Wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968 (en wijzigingen), in het bijzonder artikel 12.
Naar aanleiding van een vraag vanuit het oudercomité van VBS Kaspar onderzocht de dienst mobiliteit hoe de verkeersveiligheid in de schoolomgeving kon verbeterd worden. Op vandaag zijn er in de omgeving maar weinig specifieke maatregelen die de aanwezigheid van de school duiden. Nochtans werd en wordt in de schoolomgeving regelmatig hinderlijk gedrag ervaren (onveiligheid, foutief parkeren voor inritten…). Dit wordt op twee manieren aangepakt:
Enerzijds is er de infrastructurele aanpak. De dienst mobiliteit stelde hiervoor een subsidiedossier op om infrastructurele maatregelen zichtbaar in het straatbeeld te brengen. Na goedkeuring door het College van Burgemeester en Schepenen (CBS/2021/2557) ligt dit momenteel ter behandeling bij het Departement MOW.
Anderzijds zijn er de verkeerskundige maatregelen op zich. Om sturend te werken is het hanteren van een schoolstraatregime wenselijk. Op vandaag wordt de straat al afgesloten met nadars tijdens de spits. Niet alleen heeft dit een erg tijdelijk karakter, ook is de doelstelling en de mogelijkheden hiervan niet echt duidelijk. Daar de ‘schoolstraat’ als principe in de Wegcode is opgenomen, is de duidelijkheid en zekerheid dat dit biedt, ook hier wenselijk. De dienst stelt dan ook voor om het huidige, tijdelijk verkeersreglement, af te vervangen.
Na meerdere overlegmomenten met de school, een delegatie van het oudercomité en zelfs eens enkele buurtbewoners stelt de dienst mobliiteit voor te starten met de testfase vanaf 7 maart 2022 (dag na krokusvakantie). Als looptijd wordt een periode van 4 maand voorgesteld (tot het einde van het schooljaar). Na ongeveer 3 maand zou kunnen gestart worden met een evaluatie. Evaluatie verloopt op verschillende manieren. Zo is er de constante aandacht voor de mogelijke problemen die de schoolstraat met zich meebrengen. Daarnaast is het ook de bedoeling na 3 maand de effectiviteit van het project na te gaan. Dit zou dan onder andere gebeuren d.m.v. een enquête bij de verschillende scholen. Ook de buurt (bewoners, handelsactiviteiten, secundaire school) moet hier betrokken worden.
Na de evaluatie zijn verschillende opties mogelijk:
Sinds 1 juli 2019 is de Wegcode gewijzigd. Bewoners en aangelanden hebben daardoor niet langer onverwijld toegang tot de schoolstraat. Artikel 22undecies van de Wegcode bepaalt namelijk het volgende:
“Alleen prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt, alsook voertuigen in het bezit van een vergunning afgegeven door de wegbeheerder, hebben toegang tot de schoolstraat.”
Bijgevolg moet de wegbeheerder (in deze de stad) vergunningen voorzien indien de wens is alsnog plaatselijk verkeer toe te laten.
De dienst mobiliteit stelt volgende manier van werken voor:
Daarnaast zijn er nog twee bijkomende elementen die, in samenspraak met de school en een delegatie van het oudercomité, wenselijk zijn om reeds in de testperiode al in de praktijk te brengen. Zo is het reeds wenselijk om bij de uitrol van de schoolstraat de knip door te voeren tussen het Kasteelhof en de Kasteeldreef, zoals voorgesteld bij de aanvraag tot subsidiëring. Ook is het aangewezen om de voorgestelde circulatiewijziging reeds vanaf de testfase door te voeren. Op die manier is de totale, geplande wijziging, reeds vanaf de start zichtbaar.
Het is dan ook noodzakelijk om het tijdelijk verkeersreglement reeds te beginnen vanaf 28 februari en te laten eindigen op 31 augustus. Op die manier blijft ook het enkelrichtingsverkeer, los van de schoolstraat, ook geldig tot de evaluatie volledig afgerond is.
Tijdelijk verkeersreglement betreffende het schoolstraatprincipe in de Kasteeldreef
ARTIKEL 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
ARTIKEL 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
ARTIKEL 3: VERBODSBEPALINGEN
§1.a. De Kasteeldreef wordt beschouwd als een schoolomgeving en gedeeltelijk ingericht als schoolstraat:
§1.b. Het afsluiten van de Kasteeldreef als schoolstraat is enkel periodiek van 1 september tot 30 juni op schooldagen en:
§1.c. In voorgenoemde schoolomgeving komen volgende categorieën in aanmerking tot verkrijgen van een vergunning voor het verkrijgen van toegang tot de schoolstraat:
§1.d. Tijdens het bepaalde tijdskader gelden volgende toegangsbeperkingen:
§1.e. Tijdens het bepaalde tijdskader hebben volgende wel toegang tot de schoolstraten , dit weliswaar aan een trage snelheid en rekening houdend met voetgangers en fietsers:
§1.f. De vergunningen worden als volgt toegekend:
§1.g. De schoolstraat wordt als volgt aangeduid:
§2.a. In de Kasteeldreef geldt: Verboden rijrichting voor iedere bestuurder uitgezonderd fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A:
§2.b. Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden C1 aangevuld met onderbord M3.
ARTIKEL 4: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a.. In de Kasteeldreef wordt volgende maatregel ingevoerd: Toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; uitgezonderd fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A die in beide richtingen mogen rijden:
§1.b. Dit wordt gesignaleerd door verkeersbord F19 aangevuld met onderbord M5.
ARTIKEL 5: WEGMARKERINGEN
§1.a.. In de Kasteeldreef mag langs de rijbaan geparkeerd worden in een afgebakende zone langs de zijgevel van Moeskroenstraat 674.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 75.2 van het KB van 1/12/1975.
§2.a. In de Kasteeldreef mag in parkeervakken geparkeerd worden:
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 77.5 van het KB van 1/12/1975.
ARTIKEL 6: DUUR
Dit reglement heeft een geldigheidsduur van 28 februari tot en met 31 augustus.
ARTIKEL 7: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Korpschef van de Lokale Politie Grensleie.