Terug
Gepubliceerd op 23/02/2022

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 16/02/2022 - 09:30

Goedkeuring tijdelijk verkeersreglement betreffende schoolstraat op proef in de Kasteeldreef.

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Eric Algoet, Algemeen Directeur

Naar aanleiding van een vraag vanuit het oudercomité van VBS Kaspar onderzocht de dienst mobiliteit hoe de verkeersveiligheid in de schoolomgeving kon verbeterd worden. Naast infrastructurele maatregelen wordt ook voorgesteld om een schoolstraatregime in te voeren. De testfase hiervan ligt hier ter goedkeuring voor.

Bevoegdheid orgaan

Artikel 41 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)

Juridische grond

Actie B.07 (onderhouden en toegankelijker maken van voetgangersvoorzieningen) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)

Beslissing (CBS/2020/1759) van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 9 september 2020 betreffende de bekrachtiging van het tijdelijk verkeersreglement naar aanleiding van het afzetten van de toegang aan school ‘Ons Kasteeltje’ in de Kasteeldreef

Beslissing (CBS/2021/2557) van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 15 december 2021 betreffende de goedkeuring van de aanvraag rond subsidiëring van de aanpak van schoolomgevingen

Artikel 22undecies van het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975 (en wijzigingen)

Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 (en wijzigingen), in het bijzonder art. 119, art. 135 §2 en artikel 130 bis;

Wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968 (en wijzigingen), in het bijzonder artikel 12.

Feiten, context en argumentatie

Naar aanleiding van een vraag vanuit het oudercomité van VBS Kaspar onderzocht de dienst mobiliteit hoe de verkeersveiligheid in de schoolomgeving kon verbeterd worden. Op vandaag zijn er in de omgeving maar weinig specifieke maatregelen die de aanwezigheid van de school duiden. Nochtans werd en wordt in de schoolomgeving regelmatig hinderlijk gedrag ervaren (onveiligheid, foutief parkeren voor inritten…). Dit wordt op twee manieren aangepakt:

Enerzijds is er de infrastructurele aanpak. De dienst mobiliteit stelde hiervoor een subsidiedossier op om infrastructurele maatregelen zichtbaar in het straatbeeld te brengen. Na goedkeuring door het College van Burgemeester en Schepenen (CBS/2021/2557) ligt dit momenteel ter behandeling bij het Departement MOW.

Anderzijds zijn er de verkeerskundige maatregelen op zich. Om sturend te werken is het hanteren van een schoolstraatregime wenselijk. Op vandaag wordt de straat al afgesloten met nadars tijdens de spits. Niet alleen heeft dit een erg tijdelijk karakter, ook is de doelstelling en de mogelijkheden hiervan niet echt duidelijk. Daar de ‘schoolstraat’ als principe in de Wegcode is opgenomen, is de duidelijkheid en zekerheid dat dit biedt, ook hier wenselijk. De dienst stelt dan ook voor om het huidige, tijdelijk verkeersreglement, af te vervangen.

 Na meerdere overlegmomenten met de school, een delegatie van het oudercomité en zelfs eens enkele buurtbewoners stelt de dienst mobliiteit voor te starten met de testfase vanaf 7 maart 2022 (dag na krokusvakantie). Als looptijd wordt een periode van 4 maand voorgesteld (tot het einde van het schooljaar). Na ongeveer 3 maand zou kunnen gestart worden met een evaluatie. Evaluatie verloopt op verschillende manieren. Zo is er de constante aandacht voor de mogelijke problemen die de schoolstraat met zich meebrengen. Daarnaast is het ook de bedoeling na 3 maand de effectiviteit van het project na te gaan. Dit zou dan onder andere gebeuren d.m.v. een enquête bij de verschillende scholen. Ook de buurt (bewoners, handelsactiviteiten, secundaire school) moet hier betrokken worden.

Na de evaluatie zijn verschillende opties mogelijk:

  1. Het proefproject wordt stopgezet.
  2. Het proefproject moet sterk worden bijgestuurd en opnieuw als proefproject worden gelanceerd.
  3. Het proefproject moet licht worden bijgestuurd en kan definitief worden ingevoerd.
  4. Het proefproject kan integraal behouden worden en definitief worden ingevoerd.

Sinds 1 juli 2019 is de Wegcode gewijzigd. Bewoners en aangelanden hebben daardoor niet langer onverwijld toegang tot de schoolstraat. Artikel 22undecies van de Wegcode bepaalt namelijk het volgende:

“Alleen prioritaire voertuigen als bedoeld in artikel 37, wanneer de aard van hun opdracht het rechtvaardigt, alsook voertuigen in het bezit van een vergunning afgegeven door de wegbeheerder, hebben toegang tot de schoolstraat.”

Bijgevolg moet de wegbeheerder (in deze de stad) vergunningen voorzien indien de wens is alsnog plaatselijk verkeer toe te laten.

De dienst mobiliteit stelt volgende manier van werken voor:

  • Enkel voertuigen van bewoners en garagehouders binnen de afgesloten zone hebben recht op een vergunning;
  • De vergunning wordt toegekend op nummerplaat;
  • De vergunning is enkel geldig gedurende de looptijd van het proefproject. Indien het TVR na evaluatie wordt omgezet naar een AVR of wordt bijgestuurd, dient ook de vergunning opnieuw te worden toegekend.
    • De reeds ingestuurde aanvragen blijven evenwel van toepassing.
    • De voorwaarden voor toekenning kunnen evenwel gewijzigd worden, rekening houdend met de bevindingen voortkomend uit de evaluatie.
  • Om een vergunning te verkrijgen worden binnen de zone aanvraagformulieren verspreid (zie bijlage).
    • Deze worden ook online beschikbaar gesteld.
  • De dienst mobiliteit voert de controle uit op de aanvragen, rekening houdende met eerstgenoemde voorwaarde.
  • De gegevens verzameld in het kader van de aanvraag worden enkel daarvoor aangewend. Eveneens worden ze niet gedeeld met derden.
  • Het afsluiten van de schoolstraat gebeurt op het moment dat op vandaag reeds toezicht door leerkrachten is ingepland.

Daarnaast zijn er nog twee bijkomende elementen die, in samenspraak met de school en een delegatie van het oudercomité, wenselijk zijn om reeds in de testperiode al in de praktijk te brengen. Zo is het reeds wenselijk om bij de uitrol van de schoolstraat de knip door te voeren tussen het Kasteelhof en de Kasteeldreef, zoals voorgesteld bij de aanvraag tot subsidiëring. Ook is het aangewezen om de voorgestelde circulatiewijziging reeds vanaf de testfase door te voeren. Op die manier is de totale, geplande wijziging, reeds vanaf de start zichtbaar.

Het is dan ook noodzakelijk om het tijdelijk verkeersreglement reeds te beginnen vanaf 28 februari en te laten eindigen op 31 augustus. Op die manier blijft ook het enkelrichtingsverkeer, los van de schoolstraat, ook geldig tot de evaluatie volledig afgerond is.

Besluit
  1. Het College van Burgemeester en Schepenen verklaart zich akkoord om  het tijdelijk verkeersreglement (CBS/2020/1759), bekrachtigd in zitting van het College van Burgemeester en Schepenen van 9 september 2020 af te schaffen.
  2. Het College van Burgemeester en Schepenen verklaart zich akkoord om met infrastructurele maatregelen de Kasteeldreef te knippen aan de zijgevel van Kasteelhof 1, ter hoogte van het kruispunt met het Kasteelhof.
  3. Het College van Burgemeester en Schepenen verklaart zich akkoord met het voorstel van de dienst mobiliteit om gedurende een testperiode het schoolstraatprincipe toe te passen en de circulatie gedeeltelijk te wijzigen in de Kasteeldreef. Een tijdelijk verkeersreglement wordt als volgt goedgekeurd:

 

Tijdelijk verkeersreglement betreffende het schoolstraatprincipe in de Kasteeldreef

ARTIKEL 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED

Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

ARTIKEL 2: ZONALE BEPALINGEN

Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

ARTIKEL 3: VERBODSBEPALINGEN

§1.a. De Kasteeldreef wordt beschouwd als een schoolomgeving en gedeeltelijk ingericht als schoolstraat:

  • Tussen Kasteeldreef 3 en het kruispunt met het Kasteelhof (ter hoogte van Kasteelhof 1)
  • Ter hoogte van huisnr. 59 en 60

§1.b. Het afsluiten van de Kasteeldreef als schoolstraat is enkel periodiek van 1 september tot 30 juni op schooldagen en:

  • Van maandag tot vrijdag tussen 8h20 en 8h35;
  • Van maandag tot donderdag tussen 15h20 en 15h55, behalve op woensdag;
  • Op woensdag tussen 11h20 en 11h45;
  • Op vrijdag tussen 14h50 en 15h10.

§1.c. In voorgenoemde schoolomgeving komen volgende categorieën in aanmerking tot verkrijgen van een vergunning voor het verkrijgen van toegang tot de schoolstraat:

  • Voertuigen van de bewoners met domicilie in de afgesloten zone van de Kasteeldreef, alsook de aangelanden met toegang tot een parkeerplaats op eigen terrein in deze zone, mits voorafgaande gemotiveerde aanvraag ingediend bij het College van Burgemeester en Schepenen tot het verkrijgen van een vergunning om toegang te hebben tot de schoolstraten in deze schoolomgeving (nader bepaald in artikel 3 §1.a), én wiens doorgang noodzakelijk is tijdens de periodiciteit van schoolstraat (en waarvan de effectieve noodzaak wordt gemotiveerd).

§1.d. Tijdens het bepaalde tijdskader gelden volgende toegangsbeperkingen:

  • De toegang is verboden in beide richtingen, voor alle gemotoriseerd verkeer (met uitzondering van deze voertuigen vernoemd in artikel 3 §1.c.

§1.e. Tijdens het bepaalde tijdskader hebben volgende wel toegang tot de schoolstraten , dit weliswaar aan een trage snelheid en rekening houdend met voetgangers en fietsers:

  • Rijwielen en pedelecs;
  • Prioritaire voertuigen en erkende hulpdiensten;
  • Vergunninghouders, zoals vermeld in artikel 3 §1.c.

§1.f. De vergunningen worden als volgt toegekend:

  • De vergunning wordt afgeleverd met vermelding van de nummerplaat én identificatiegegevens van de aanvrager (naam en adres);
  • De vergunning tot het verkrijgen van toegang tot de schoolstraat, vermeld in dit reglement, is geldig tot en met 30 juni 2022;
  • Buurtbewoners waarvan hun voertuig in aanmerking komt, conform artikel 4 §1.c. dienen zelf een aanvraag in te dienen tot het verkrijgen van een vergunning via het ter beschikking gestelde aanvraagformulier.

§1.g. De schoolstraat wordt als volgt aangeduid:

  • De schoolstraat wordt gesignaleerd door het verkeersbord C3 en een onderbord met vermelding ‘Schoolstraat’ , conform artikel 22undecies (Wegcode);
  • De verkeersborden uit artikel 4 §1.g kunnen, ter verduidelijking, aangevuld worden met onderborden die een tijdskader aangeven en/of een onderbord M2.

§2.a. In de Kasteeldreef geldt: Verboden rijrichting voor iedere bestuurder uitgezonderd fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A:

  • In het gedeelte tussen de kerk en huisnr. 1-1A in de richting van de Moeskroenstraat;
  • In het gedeelte vanaf het kruispunt aan huisnr. 55 in de richting van het kruispunt met het gedeelte tussen de kerk en huisnr. 1-1A;
  • In het gedeelte vanaf de school (huisnr. 5) en het gebouw van de scholengemeenschap (huisnr. 3) in de richting van huisnr. 2;
  • In het gedeelte aan huisnr. 59 en 60 in de richting van de school (huisnr. 5).

§2.b. Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden C1 aangevuld met onderbord M3.

ARTIKEL 4: AANWIJZINGSBORDEN

§1.a.. In de Kasteeldreef wordt volgende maatregel ingevoerd: Toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; uitgezonderd fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A die in beide richtingen mogen rijden:

  • In het gedeelte tussen de kerk en huisnr. 1-1A weg van de Moeskroenstraat;
  • In het gedeelte vanaf het kruispunt met het gedeelte tussen de kerk en huisnr. 1-1A in de richting van kruispunt aan huisnr. 55;
  • In het gedeelte vanaf het gebouw van de scholengemeenschap (huisnr. 3) en de school (huisnr. 5) in de richting van het Kasteelhof;
  • In het gedeelte aan huisnr. 59 en 60 weg van de school (huisnr. 5).

§1.b. Dit wordt gesignaleerd door verkeersbord F19 aangevuld met onderbord M5.

ARTIKEL 5: WEGMARKERINGEN

§1.a.. In de Kasteeldreef mag langs de rijbaan geparkeerd worden in een afgebakende zone langs de zijgevel van Moeskroenstraat 674.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 75.2 van het KB van 1/12/1975.

§2.a. In de Kasteeldreef mag in parkeervakken geparkeerd worden:

  • Aan de overzijde van de rijbaan ter hoogte van huisnr. 3 en 5;
  • Aan de overzijde van de rijbaan ter hoogte van de pastorij.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 77.5 van het KB van 1/12/1975.

ARTIKEL 6: DUUR

Dit reglement heeft een geldigheidsduur van 28 februari tot en met 31 augustus.

ARTIKEL 7: BEKENDMAKING

Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Korpschef van de Lokale Politie Grensleie.