Thu 22/05/2025 - 09:30 Schepenzaal
Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvragen tot een inname van het openbaar domein goed voor alle werken waarvoor eerst een advies van de politiezone Grensleie vereist is (alle gevallen die niet binnen *categorie 4 tot en met 6 vallen, en ook niet onder *categorie 2 en 3 vallen).
Kennisname verslag onderzoek feiten (die mogelijks strafbare tekortkomingen uitmaken) - beslissing nopens eventuele verdere stappen.
Afdeling financiën en aankoopdienst - selectieprocedure stafmedewerker financiën (A1a-A3a) (contractueel onbepaalde duur) - kennisgeving proces-verbaal d.d. 21/05/2025 + opnieuw vacant verklaren van de functie
Vzw Eerstelijnszone Regio Menen - verslag Algemene Vergadering 29.04.2025.
Op donderdag 3 april 2025 vond het tussentijdse jurygesprek plaats voor de laureaten van het label 'Kindvriendelijke Steden & Gemeenten 2022'. De stad Menen had ter voorbereiding een SWOT-analyse ingediend, gebaseerd op vijf criteria: draagvlak, beleidsanalyse, participatie, interactie met belanghebbenden en strategische verankering.
In de nota in bijlage is het juryverslag te vinden.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de aanvragen tot een inname van het openbaar domein, voor werken van *categorie 4 tot en met 6 (in de zin van artikel 1.11 van het M.B. van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg), alsook voor werken van *categorie 2 en 3 (in de zin van artikel 1.11 van het M.B. van 7 mei 1999) waarbij minder dan de helft van de rijbaan wordt ingenomen en er een vrije doorgang wordt gevrijwaard van minstens 3 meter.
Agentschap Wegen en Verkeer wijzigde de lichtenregeling ter hoogte van het kruispunt van de Bruggestraat, Wahisstraat en J&M Sabbestraat. Deze wijziging ligt hier ter kennisname voor.
Kennisname van het verslag van het overleg met de Politie dd. 28.04.2025.
Aktename brief in het kader van dioxine en PCB-overschrijdingen in neervallend stof, aan de meetpost in de Wervikstraat.
Goedkeuring antwoordbrief ACVBIE betreffende sociale dumping bij overheidsopdrachten.
Overzicht van de ingezonden evenementenformulieren.
Op donderdag 26 juni 2025 om 18u30 vindt de algemene vergadering van vzw CC De Steiger plaats.
Ons Onderdak - aanduiding vertegenwoordiger en uitnodiging voor de Algemene Vergadering. Voor doorverwijzing naar de gemeenteraad van 4 juni 2025.
Verslag van de vorige zitting dd. 21 mei 2025.
De agenda van de gemeenteraad van 4 juni 2025 dient vastgesteld te worden. De agenda van de gemeenteraad bevat de agendapunten die door het college van burgemeester en schepenen aan de voorzitter van de gemeenteraad worden meegedeeld.
De Watergroep - Algemene vergadering dd. 13.06.2025.
Woonmaatschappij Elan - gewone en buitengewone algemene vergadering 03.06.2025.
Aan het begin van elke nieuwe gemeentelijke legislatuur wordt het huishoudelijk reglement van de gemeente- en OCMW-raad herbekeken. Het huidig huishoudelijk reglement werd geactualiseerd en besproken met alle fractieleiders binnen de gemeenteraad. Het huishoudelijk reglement werd eveneens besproken met het college van burgemeester en schepenen. Aan het college wordt gevraagd het nieuw huishoudelijk reglement voor de legislatuur 2025-2030 ter goedkeuring door te verwijzen naar de gemeenteraad van 4 juni.
Campagne Week van het afvalteam 2025.
Wevelgem vraagt om deel uit te maken van het IGS 'Kwalitatief Wonen in de Grensstreek' Menen, Wervik, Mesen of een erkend woningcontroleur van het IGS ter beschikking te stellen.
De Wooninspectie West-Vlaanderen stelt herstelvordering in bij Parket West-Vlaanderen voor het pand Koningstraat 2 gelegen in Menen. Het college van burgemeester en schepenen beslist om zich aan te sluiten bij de herstelvordering.
Aanvraag tot uitoefening recht van voorkooprecht voor volgende gronden/panden: Wahisstraat 27,Waalvest 108, Voorzorgstraat 23, Schansstraat 70, Bakkerstraat 5 en JM Sabbestraat 17 + 19+(garage)
Aanvraag tot uitbetaling van de gemeentelijke verbeteringspremie.
Renovatie dak CC De Steiger - Goedkeuring definitieve oplevering - 2020/903
Aankoop van een chassis cabine met verlaagde open laadbak voor dienst feestelijkheden stad Menen. Goedkeuring opstart procedure, vaststellen lijst uit te nodigen leveranciers en verwijs naar gemeenteraad voor goedkeuren wijze van gunnen en gunningsvoorwaarden - bestek 2025/1419/SV-4/06.
Verkaveling Moeskroenstraat. Ontwerp van verkavelingsovereenkomst - goedkeuring. Verkoopbaarheidsattest - goedkeuring.
Offerte Fluvius voor de plaatsing van openbare verlichting aan de sporthal Vauban. Goedkeuring offerte.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de princiepsaanvragen voor de uitvoering van nutswerken op het openbaar domein goed volgens de voorgelegde adviezen.
Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvragen tot een inname van het openbaar domein goed voor alle werken waarvoor eerst een advies van de politiezone Grensleie vereist is (alle gevallen die niet binnen *categorie 4 tot en met 6 vallen, en ook niet onder *categorie 2 en 3 vallen).
Stadsbos - Aanstellen landmeter - Goedkeuring gunning.
Om de kwaliteit van de Rijselstraat (vanaf de brug tot het Delorsplein) te verbeteren stellen we soepelere voorwaarden vast voor sloop en herontwikkeling.
Vraag van het bedrijf Pidy op grondgebied Halluin- vernieuwen silo's binnen de 10m zone t.o.v. de landsgrens
Opstart traject richting toekomstgerichte keuzes wat betreft het stedelijk vastgoed, ingebed in een bredere ruimtelijke, strategische visie.
Aanvraag tot het splitsen van diverse percelen grond gelegen nabij de Ch. Cappellestraat, kadastraal gekend onder de 1ste Afdeling, Sectie F, deel van percelen nrs. 643 H, 570 N, 643 G en 643 C, gekend als lot 2, lot 4, lot 8 en lot 9 van het bijgevoegd opmetingsplan.
Goedkeuring betaling facturen, opgenomen in de betalingslijsten van 22 mei 2025 voor een totaalbedrag van 111.934,66 euro.
Uitvoerbaar verklaren dwangbevelen van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. In bijlage de lijst met openstaande vorderingen voor een totaal bedrag van
€ 1.893,74
Overheidsopdracht: Inrichting van multisportterreinen. Goedkeuren wijze van gunnen en gunningsvoorwaarden - doorverwijzing GR 04.06.2025.
Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van een familiedag 'On The Way' op 23 augustus 2025 te Menen.
Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie en plaatsing van tijdelijke bewegwijzering voor de Vakantietocht op 6 juli 2025 op het grondgebied van Lauwe en Rekkem.
Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van een babyborrel op 12 juli 2025 te Lauwe.
Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van de opening van De Cabanne op 6 juni 2025 te Rekkem.
Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van Reckebilck op 4 en 5 juli 2025.
Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van de Sint-Jansbraderie op 28 juni 2025 te Menen.
Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van het fietsexamen te Lauwe op 5 juni 2025.
Academie voor Beeld - Stad Menen: personeelsaanstellingen.
Voor de zoektocht Schatten van Vlieg vraagt de bibliotheek toestemming om 5 grote verhalenborden (afmetingen: 60 x 100 cm), 8 kleinere borden (30x30cm) en 50 wegwijzers te hangen in het centrum van Menen. De zoektocht gaat door in het buurt van de Leie - Vaubansite - Sluizenkaai (start aan de bibliotheek) en loopt van 1 juli tot en met 30 september 2025. Op de wegwijzers staat er: 'Schatten van Vlieg in regio Zuidwest'.
Afdeling Ruimte - Team groen Menen - voltijds technieker - kennisgeving ontslag met opzegtermijn (op vraag van werknemer).
Afdeling financiën en aankoopdienst - selectieprocedure hoofdboekhouder (B4-B5) (contractueel onbepaalde duur) - goedkeuren samenstelling selectiecommissie
Afdeling vrije tijd en onderwijs - jeugd- en sportdienst - selectieprocedure projectcoördinator (B1-B3) - kennisgeving proces-verbaal + aanstelling van twee voltijdse projectcoördinatoren (B1-B3) (contractueel onbepaalde duur).
Buitenschoolse Opvang en Activiteiten komt voort uit een Vlaams decreet waarbij het lokaal bestuur de regierol toebedeeld krijgt. Stad Menen ontvangt sinds september 2021 reeds middelen. Tot en met 31/12/2025 of tot en met 31/08/2026 zitten we in een overgangstermijn. Op 1/01/2026 of op 01/09/2026 zal elk lokaal bestuur BOA-middelen ontvangen als deze acties rond BOA opneemt in de meerjarenplanning. Dan start een nieuwe regelgeving. Dit reglement valt nog onder de oude regelgeving.
De verdeling van de middelen wordt uitgewerkt per jaar, dit geeft ons als lokaal bestuur de ruimte om mee te evolueren en bij te sturen. Deze verdeling bestrijkt de periode 2025/ schooljaar 2024-2025.
In VB 27/7/2022 werd de uitrol en verdeling middelen voor de periode 2022-2023 goedgekeurd.
In VB 12/06/2024 werd de uitrol en de verdeling van middelen voor de periode 2024 (2023-2024) goedgekeurd. De uitrol voor 2025 werd hierop gebaseerd, wijzigingen in het document werden geel gemarkeerd in het bijgevoegde document.
Verslag eerste samenkomst milieuraad.