Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Actie B.03 (invoering 50 km/u buiten de bebouwde kom waar nodig) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Beslissing (GR/2021/099) van de Gemeenteraard in zitting van 5 mei 2021 betreffende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement betreffende het aanpassen van de parkeerreglementering in het doodlopend stuk van de Moorselestraat
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
In kader van de opmaak van het nieuwe lokaal mobiliteitsplan zijn de snelheidsregimes herbekeken. Daarbij werd ook het snelheidsregime in de Moorselestraat onder de loep genomen. Daar er nog geen allesomvattend aanvullend reglement is opgemaakt, liggen deze wijzigingen samen met de andere bepalingen ter goedkeuring voor. De belangrijkste elementen zijn als volgt:
ARTIKEL 1: De Gemeenteraad beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement (GR/2021/099) betreffende de parkeerreglementering in het doodlopend stuk Moorselestraat op te heffen.
ARTIKEL 2: De Gemeenteraad beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de Moorselestraat vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake de Moorselestraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VOORRANGSREGELING
In de Moorselestraat geldt:
§1. De bestuurders in de Moorselestraat hebben voorrang t.o.v. het verkeer:
§2.a. De bestuurders in de Moorselestraat dienen te stoppen en voorrang te verlenen aan het verkeer in de Bruggestraat.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5.
§3.a. De bestuurders in de Moorselestraat dienen voorrang te verlenen aan het verkeer in de Krommebeekstraat.
§3.b. In enkele zijwegen in de Moorselestraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de hoofdas van de Moorselestraat:
§3.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
Artikel 4: VERBODSBEPALINGEN
§1.a. In de Moorselestraat wordt een snelheidsbeperking van 50 km/h ingevoerd:
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C43 ‘50’.
Artikel 5: GEBODSBEPALINGEN
§1.a. In de Moorselestraat is een dubbelrichtingsfietspad voorzien aan de zijde met de pare huisnummers tussen het kruispunt met de Moorselestraat, zijweg naar huisnr. 200 & 165 en de grensscheiding met Wevelgem.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D7.
Artikel 6: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a. In de Moorselestraat, zijweg (vanaf huisnr. 237) wordt parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbelgebruik en minibussen ingevoerd.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden Ze9a en Ze9a/ ‘Max 7,5t’.
Artikel 7: WEGMARKERINGEN
§1.a. In de hoofdas van de Moorselestraat zijn tussen de grens van de bebouwde kom en de grensscheiding met Wevelgem overlangse markeringen aangebracht die rijstroken aanduiden.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 72 van het KB van 1/12/1975.
§2.a. In de Moorselestraat is een dubbelrichtingsfietspad voorzien aan de zijde met de pare huisnummers tussen het kruispunt met de N32 en de grensscheiding met Wevelgem.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 74 van het KB van 1/12/75.
§3.a. De bestuurders in de Moorselestraat dienen te stoppen en voorrang te verlenen aan het verkeer in de Bruggestraat.
§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.1. van het KB van 1/12/1975.
§4.a. De bestuurders in de Moorselestraat dienen voorrang te verlenen aan het verkeer in de Krommebeekstraat.
§4.b. In enkele zijwegen in de Moorselestraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de hoofdas van de Moorselestraat:
§4.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.1. van het KB van 1/12/1975.
§5.a. In de Moorselestraat zijn oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien:
§5.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.3. van het KB van 1/12/1975.