Terug
Gepubliceerd op 28/12/2023

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 20/12/2023 - 09:30

Aanvullend verkeersreglement betreffende parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen (incl. autodelen). Hervaststelling.

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Eric Algoet, Algemeen Directeur

In de gemeenteraad van maart 2023 werd het vaststellen van het aanvullend verkeersreglement betreffende parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen (incl. autodelen) gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen. In oktober 2023 stelde het schepencollege hierover een reglement vast. Nu in de gemeenteraadszitting van 20 december 2023 een wijziging van het retributiereglement parkeren voorligt, tot opheffing van de vrijstelling van parkeerretributie of blauwe schijf voor elektrische wagens,  is het ook aangewezen - voor de volledigheid en duidelijkheid -om de aanduiding van deze parkeerplaatsen te verduidelijken met onderbord 'ticket' of afbeelding parkeerschijf. het reglement van oktober wordt in die zin aangepast en opnieuw vastgesteld, met ingang van 01.01.2024.

Bevoegdheid orgaan

Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)

Gemeenteraadsbeslissing  van 29 maart 2023 houdende delegatie van bevoegdheid tot het vaststellen van het aanvullend verkeersreglement betreffende parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen (incl. autodelen) naar het college van burgemeester en schepenen.

Juridische grond
  • Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen);
  • Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf);
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
  • Beslissing (CBS/2023/2128) van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 6 december 2023 tot doorverwijzing naar de gemeenteraad van 20 december 2023 van de vaststelling van de wijziging van het retributiereglement inzake parkeren.
  • Beslissing (CBS/2023/1602) van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 18 oktober 2023 tot goedkeuring van de vastlegging van het aanvullend verkeersreglement betreffende parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen (incl. autodelen);
  • Beslissing (GR/2023/033) van de gemeenteraad in zitting van 29 maart 2023 tot goedkeuring van het delegatiebesluit aan het college van burgemeester en schepenen tot vaststelling van het aanvullend verkeersreglement betreffende parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen (incl. autodelen);
  • Beslissing (GR/2021/094) van de gemeenteraad in zitting van 5 mei 2021 tot goedkeuring van de wijziging en hervaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake parkeren;
  • Beslissing (CBS/2023/052) van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 18 januari 2023 tot bevestiging van het voorbehouden van parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen;
  • Beslissing (CBS/2023/088) van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 25 januari 2023 tot goedkeuring van de vastlegging van strategische locaties en potentielocaties voor de plaatsing van laadpalen;
  • Beslissingen van het college van burgemeester en schepenen tot het aanvaarden van locatievoorstellen voor het plaatsen van elektrische laadpunten (door Total Energies, via Departement MOW);
  • Flankerende maatregel (faciliteren op strategische locaties van kwaliteitsvolle fietsparkeervoorzieningen en andere ten voordele van duurzaam verplaatsingsgedrag) van het lokaal mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021);
Feiten, context en argumentatie

In het beginsel is het de Gemeenteraad die de gemeentelijke aanvullende reglementen opmaakt, met uitzondering van de tijdelijke politieverordeningen (art. 119 Nieuwe Gemeentewet). Artikel. 4 en 5 van het decreet betreffende de aanvullende reglementen van 16 mei 2008 voorziet in de mogelijkheid dat de Gemeenteraad de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te stellen kan toevertrouwen aan het College van Burgemeester en Schepenen ("§ 1. Onder voorbehoud van artikel 6, stelt de gemeente de aanvullende reglementen vast op de gemeentewegen die zich op haar grondgebied bevinden. In afwijking van artikel 43, § 2, 2°, van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 kan de gemeenteraad die bevoegdheid toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.").

In de gemeenteraad van 29 maart 2023 werd het vaststellen van het aanvullend verkeersreglement betreffende parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen (incl. autodelen) gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen. Naar aanleiding daarvan werd op 18 oktober 2023 een aanvullend verkeersreglement vastgesteld, tot aanwijzing van de concrete locaties, en de vereiste parkeeraanduidingen.

Nu in de gemeenteraadszitting van 20 december 2023 een wijziging van het retributiereglement parkeren voorligt, is het ook aangewezen dit reglement te wijzigen. Binnen deze wijziging wordt de bepaling opgeheven dat elektrische voertuigen (geconnecteerd met een laadpaal) vrijgesteld worden van het betalen van parkeerretributie of van het voorleggen van een parkeerschijf. Op die manier wordt de parkeerrotatie ter hoogte van deze palen bevorderd. Om dit te benadrukken en te verduidelijken, dient ter hoogte van de parkeervoorzieningen  voor elektrische voertuigen, onder de huidige bebording, een extra onderbord 'betalend of ticket' of 'Europese parkeerschijf' te worden voorzien. 

Het is niet de bedoeling dat de deelwagens, geplaatst door de stad, hier onder zouden vallen. De bepaling dat ter hoogte van de stalplaatsen voor deze deelwagens, specifieke plaatsen worden voorbehouden met het onderbord 'autodelen', blijft behouden. Deelwagens blijven in het retributiereglement parkeren vrijgesteld tot betalen van de parkeerretributie, of tot plaatsen van parkeerschijf. De beperkte parkeertijd geldt hier aldus niet.

In overleg met de bevoegde diensten, en na gunstig advies vanwege de dienst Mobiliteit;

Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt de opheffing van het aanvullend verkeersreglement betreffende parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen (incl. autodelen), vastgesteld in zitting van 18 oktober 2023, goed.

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen stelt het aanvullend verkeersreglement betreffende parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen (incl. autodelen) opnieuw vast, met invoeging specifiek van artikel 1 §1.d De tekst wordt als volgt goedgekeurd:

Aanvullend verkeersreglement betreffende parkeren voorbehouden voor elektrische voertuigen (incl. autodelen)

Artikel 1: VRIJE LAADPUNTEN

§1.a. Het parkeren is voorbehouden voor elektrische of hybride voertuigen op twee aansluitende parkeerplaatsen aan de publieke laadinfrastructuur ter hoogte van:

Straat

Locatie

MENEN

Bevrijdingsplein

  • op de parking ter hoogte van Wahisstraat huisnr. 202

 

Grensstraat

 

  • op de parking ter hoogte van de zijgevel van Weidestraat huisnr. 77

 

Grote Markt

  • op de parking aan de achterzijde van het stadhuis (huisnr. 1)

J&M Sabbestraat

 

  • op de parking bij huisnr. 163A

 

Lauwestraat

 

  • op de parking ter hoogte van huisnr. 64C

 

Leopoldplein

 

  • op de parking ter hoogte van huisnr. 12

 

N32

  • op de carpoolparking aan de kruising met de A19

Noordstraat

  • ter hoogte van huisnr. 37 aan de overzijde van de rijbaan

Oude Leielaan

  • ter hoogte van huisnr. 86 aan de overzijde van de rijbaan

Rembry-Barthplein

  • ter hoogte van huisnr. 9 aan de overzijde van de rijbaan

Sluizenkaai

  • op de parking ter hoogte van huisnr. 78

Vlamingenstraat

  • ter hoogte van huisnr. 108 aan de overzijde van de rijbaan

Volkslaan

  • ter hoogte van huisnr. 67
  • op de parking tussen huisnr. 300 en huisnr. 302

Vrijheidsplein

  • ter hoogte van de centrale parking

Waalvest

  • ter hoogte van huisnr. 7 op de parking aan de overzijde van de rijbaan
  • ter hoogte van de zijgevel van huisnr.1 op de parking aan de overzijde van de rijbaan

Yv. Serruysstraat

  • ter hoogte van huisnr. 32 op de parking aan de overzijde van de rijbaan

Zandputstraat

  • ter hoogte van huisnr. 1 aan de overzijde van de rijbaan

DEELGEMEENTE LAUWE

Grote Molenstraat

 

  • op de parking bij huisnr. 43

 

Hospitaalstraat

 

  • op de parking bij huisnr. 10A-10C

 

Koningin Astridlaan

 

  • ter hoogte van huisnr. 44 op de parking aan de overzijde van de rijbaan

 

 

Lauweplaats

  • ter hoogte van de zijgevel van Leiestraat huisnr. 8B

Vrijheidsboomplaats

  •  ter hoogte van huisnr. 3

DEELGEMEENTE REKKEM

Lauwestraat

 

  • op de parking ter hoogte van huisnr. 64C

 

Moeskroenstraat

  • op de parking naast de kerk (huisnr. 696)

 

Plaats

  • op de parking ter hoogte van huisnr. 30 en huisnr. 31

De elektrische of hybride voertuigen dienen op deze locaties geconnecteerd te zijn met die laadinfrastructuur.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E9a.

§1.c. Indien het bord, zoals vastgelegd in §1.b., niet duidt dat het om een voorbehouden parkeerplaats gaat voor het laden van elektrische voertuigen, dient dit bord vergezeld te worden van een onderbord GVIId, waarmee verduidelijkt wordt dat het om een voorbehouden parkeerplaats gaat.

§.1.d In de zones voor betalend parkeren en de zones met beperkte parkeertijd (blauwe zones), zoals vastgelegd binnen het aanvullend verkeersreglement (GR/2021/094) inzake parkeren, dienen de borden uit artikel §1.b. (en §1.c.) , vergezeld te worden van respectievelijk de onderborden 'TICKET', dan wel GVIIb 'parkeerschijf'.

Artikel 2: AUTODELEN

§1.a. Het parkeren is voorbehouden voor voertuigen van erkende autodeelorganisaties op plaatsen bepaald in artikel 1 §1.a. aan de publieke laadinfrastructuur ter hoogte van:

Straat

Locatie

Aantal plaatsen

MENEN

Waalvest

  • ter hoogte van de zijgevel van huisnr.1op de parking aan de overzijde van de rijbaan

2 voorbehouden parkeerplaatsen

Yv. Serruysstraat

  • ter hoogte van huisnr. 32 op de parking aan de overzijde van de rijbaan

1 voorbehouden parkeerplaats

Volkslaan

  • ter hoogte van huisnr. 67

1 voorbehouden parkeerplaats

De lijst van erkende autodeelorganisaties is te raadplegen via de website van Autodelen.net ‘autodelen.net/aanbod’.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden bepaald in artikel 1 §1.b. en onderbord GVIId ‘AUTODELEN’.

 Artikel 3 : Dit algemeen verkeersreglement treedt in werking per 1 januari 2024 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur, door vermelding op het digitaal webloket van de stad.

Artikel 4 : Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur alsook aan:  

  • de korpschef van de Lokale Politie Grensleie;
  • de concessionaris voor parkeerbeheer;
  • Departement Mobiliteit en Openbare Werken.