Terug
Gepubliceerd op 20/06/2024

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 12/06/2024 - 09:30

Parkstraatfeest op 16 augustus 2024 (TVR).

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Eva Vandenheede, Algemeen Directeur

Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van het Parkstraatfeest op 16 augustus 2024 te Menen.

Bevoegdheid orgaan
  • Art. 56 §2 decreet lokaal bestuur
  • Art. 119 en art. 130bis van de Nieuwe Gemeentewet houdende specifieke bevoegdheid college van burgemeester en schepenen tot opmaak tijdelijke verkeersreglementen
  • Art 135 § 2 1° en 7° van de Nieuwe Gemeentewet houdende algemene bevoegdheid van de gemeenten tot zorg voor openbare veiligheid op openbare wegen
Juridische grond
  • De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder op artikel 12;
  • Het koninklijke besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, in het bijzonder titel III;
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens worden bepaald;
  • Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009
  • De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
  • De Algemene Politieverordening zoals goedgekeurd in gemeenteraad van 11 juni 2012 en latere wijzigingen, in het bijzonder doch niet uitsluitend, art. 30-31. 
  • Artikelen 286 en 287 en 330 Decreet Lokaal bestuur inzake publicatieplicht en meldingsplicht reglementen, en de Omzendbrief KB/ABB 2018/4  van 14 december 2018 in dit verband;
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag van 15 april 2024 betreffende de organisatie van Parkstraatfeest

Gelet op de diverse adviezen, van zowel interne als externe diensten

  • Advies politie: voorstel van tijdelijk verkeersreglement werd opgemaakt
  • Medische discipline: geen opmerkingen
  • Noodplanning: geen principiële bezwaren
  • Brandweer: Gunstig mits verzekerde vrije doorgang 4m hulpdiensten ikv bereikbaarheid woningen gelegen tussen event en Sabbestraat
Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent de toestemming voor de organisatie van het Parkstraatfeest, met BBQ, op 16 augustus 2024 te Menen.

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend tijdelijk verkeersreglement goed:

Artikel 2.1: Op vrijdag 16 augustus 2024 vanaf 13u tot en met zaterdag 17 augustus 2024 om 2u
§1. is het parkeren verboden aan beide zijden

  • In de Parkstraat van huisnummer 43 tot en met 56

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden E1.

Artikel 2.2: Op vrijdag 16 augustus 2024 vanaf 16u tot en met zaterdag 17 augustus 2024 om 2u
§1. is het verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder

  • In de Parkstraat tussen huisnummers 43 tot en met 56

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden C3.

Artikel 2.3: Op vrijdag 16 augustus 2024 vanaf 16u tot en met zaterdag 17 augustus 2024 om 2u
§1. is het verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, met uitzondering van het plaatselijk verkeer

  • In de Parkstraat tussen enerzijds het kruispunt J&M Sabbestraat en woning nr 69 en anderzijds het kruispunt Bruggestraat en woning nr 21

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden C3, aangevuld met onderbord type GIV, met opschrift uitzonderlijk plaatselijk verkeer en het verkeersbord F45.

Artikel 2.4: Op vrijdag 16 augustus 2024 vanaf 16u tot en met zaterdag 17 augustus 2024 om 2u
§1. wordt het eenrichtingsverkeer opgeheven

  • In de Parkstraat
  • In de J&M Sabbestraat vanaf de Bruggestraat tot aan de Parkstraat

§2. Dit wordt gesignaleerd door het afdekken van de verkeersborden F19/C1.

Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen vraagt om een bewonersbrief op te maken en te verspreiden naar alle bewoners die hinder ondervinden (bijv. toegankelijkheid, parkeren, enz.) door het georganiseerde evenement. U bezorgt deze brief best een 10 tal dagen voor het evenement. Graag de brief ook ter info te bezorgen aan evenementen@menen.be Meer info: https://www.menen.be/veel-gestelde-vragen#communicatie

Artikel 4: De aanvrager zal van deze beslissing op de hoogte worden gebracht. 

Artikel 5: Een kopie van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de lokale politie, PZ Grensleie.