Terug
Gepubliceerd op 05/12/2024

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 27/11/2024 - 09:30

Kerstmarkt Ons Dorp op 14 december 2024 (TVR).

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Eva Vandenheede, Algemeen Directeur

Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van Kerstmarkt Ons Dorp op 14 december 2024 te Menen.

Bevoegdheid orgaan
  • Art. 56 §2 decreet lokaal bestuur
  • Art. 119 en art. 130bis van de Nieuwe Gemeentewet houdende specifieke bevoegdheid college van burgemeester en schepenen tot opmaak tijdelijke verkeersreglementen
  • Art 135 § 2 1° en 7° van de Nieuwe Gemeentewet houdende algemene bevoegdheid van de gemeenten tot zorg voor openbare veiligheid op openbare wegen
Juridische grond
  • De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder op artikel 12;
  • Het koninklijke besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, in het bijzonder titel III;
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens worden bepaald;
  • Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009
  • De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
  • De Algemene Politieverordening zoals goedgekeurd in gemeenteraad van 11 juni 2012 en latere wijzigingen, in het bijzonder doch niet uitsluitend, art. 30-31.  
  • Artikelen 286 en 287 en 330 Decreet Lokaal bestuur inzake publicatieplicht en meldingsplicht reglementen, en de Omzendbrief KB/ABB 2018/4  van 14 december 2018 in dit verband;
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag van 23 september 2024 betreffende de organisatie van Kerstmarkt Ons Dorp op 14 december 2024.

Gelet op de diverse adviezen, van zowel interne als externe diensten

  • Advies politie: 2 WINP in combinatie met de kerstmarkten in Gullegem van 17-00u
  • Medische discipline: geen opmerkingen
  • Brandweer: Gunstig mits strikte opvolging advies veiligheidsoverleg en advies in bijlage
  • Noodplanning: Positief advies onder voorwaarden afgesproken op veico-overleg 17.10.24
Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent de toestemming voor de organisatie van Kerstmarkt Ons Dorp op 14 december 2024 te Menen.

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend tijdelijk verkeersreglement goed:

Artikel 2.1: Op zaterdag 14 december 2024 van 06u00 tot 23u59
§1. is het parkeren verboden

  • In de Volkslaan, vanaf huisnummer 2 tem 58
  • Volksplein

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden E1.

Artikel 2.2: Op zaterdag 14 december 2024 van 12u00 tot 23u59
§1. is het verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder

  • In de Volkslaan, vanaf huisnummer 2 tem 58

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden C3.

Artikel 2.3: Op zaterdag 14 december 2024 van 12u00 tot 23u59
§1. Is het verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, met uitzondering van het plaatselijk verkeer:

  • Kruispunt Onderwijsstraat-Volhardingsstraat
  • Kruispunt Onderwijsplein-Verbroederingsstraat

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden C3, aangevuld met onderbord type GIV, met opschrift uitzonderlijk plaatselijk verkeer.

Artikel 2.4: Op zaterdag 14 december 2024 van 12u00 tot 23u59
§1. wordt het verkeer omgeleid

  • vanuit de Guido Gezellelaan naar de Dadizelestraat en de Buurtweg en omgekeerd

§2. Deze omleiding wordt gesignaleerd door de borden F41 op de betrokken kruispunten.

Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen vraagt om een bewonersbrief op te maken en te verspreiden naar alle bewoners die hinder ondervinden (bijv. toegankelijkheid, parkeren, enz.) door het georganiseerde evenement. U bezorgt deze brief best een 10 tal dagen voor het evenement. Graag de brief ook ter info te bezorgen aan evenementen@menen.be Meer info: https://www.menen.be/veel-gestelde-vragen#communicatie

Artikel 4: De aanvrager zal van deze beslissing op de hoogte worden gebracht. 

Artikel 5: Een kopie van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de lokale politie, PZ Grensleie.