Op vraag van intercommunale MIROM werd beslist dat het huidige parkeerverbod beperkt dient uitgebreid te worden. Echter is dit verbod op vandaag nog niet opgenomen in een verkeersreglement. Dit ligt hier dan ook, samen met andere geldende maatregelen, ter goedkeuring voor.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen).
Beslissing (Agendapunt B76) van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 10 september 2018 betreffende de goedkeuring van het aanpassen van het parkeren in de Bakkersstraat
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (en wijzigingen)
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
In 2018 meldden medewerkers van MIROM (de huisvuilophaaldienst) op dat bij het ophalen van de vuilniszakken de vuilniswagen vaak gehinderd werd door een geparkeerd voertuig ter hoogte van huisnr. 20.
Na advies van de lokale politie ging het toenmalige college van burgemeester en schepenen akkoord (zie bijlage) om een, weliswaar beperkte, wijziging door te voeren aan het parkeerbeleid. Het huidige parkeerverbod zou worden uitgebreid van de scheiding tussen huisnr. 18 en 20 naar de scheiding tussen huisnr. 20 en 22. Echter werd sindsdien geen verdere actie ondernomen.
Recent ontving de stad hier opnieuw een vraag over tot wijziging. Omdat voor de Bakkersstraat evenwel geen geldend verkeersreglement is teruggevonden, was het noodzakelijk om een volledig nieuw reglement op te maken. Daarnaast blijven ook bepaalde maatregelen behouden. Daarbij gaat het onder meer over:
De dienst stelt voor om te werken met een tijdelijk verkeersreglement. Op die manier kan na een bepaalde tijd geëvalueerd worden en zo nodig bijgestuurd vooraleer wordt overgegaan naar de opmaak en goedkeuring van een meer definitief aanvullend verkeersreglement.
Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Bakkersstraat vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Tijdelijk verkeersreglement inzake de Bakkersstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen, uit andere reglementen, van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VERBODSBEPALINGEN
§1.a In de Bakkersstraat is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Moeskroenstraat te rijden.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1.
Artikel 4: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a In de Bakkersstraat is parkeren verboden:
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E1 en onderborden Gxa en Gxb.
Artikel 5: AANWIJZINGSBORDEN:
§1.a In de Bakkerstraat mogen bestuurders enkel in de richting van de Vredesstraat rijden.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19.
Artikel 6: DUUR
Dit reglement heeft een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf de plaatsing van de borden.