Om ervoor te zorgen dat de handelaars in de Sluizenkaai (huisnr. 35-36) vlotter hun leveringen kunnen opladen en lossen ter hoogte van hun zaak, bleek het, na onderzoek, aangewezen een laad- en loszone te voorzien op die locatie. Ook wordt voorgesteld om pedelecs niet langer uit te sluiten om in tegenrichting op de Sluizenkaai te rijden. Om beide zaken in te stellen, is de opmaak van een reglement vereist. Hoewel dit reeds op 18 oktober 2023 gewijzigd, wordt gevraagd dit nog eens beperkt aan te passen.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 56
Om ervoor te zorgen dat de handelaars in de Sluizenkaai (huisnr. 35-36) vlotter hun leveringen kunnen opladen en lossen ter hoogte van hun zaak, bleek het, na onderzoek, aangewezen een laad-en-loszone te voorzien op die locatie.
De dienst bevroeg hiervoor de eigenaars van beide handelszaken. Uit de bevraging bleek dat praktisch de hele dag door (van 7h00 tot 23h00) handelsactiviteiten gaande zijn. Een van beide uitbaters gaf aan dat een zone met de grote van twee parkeerplaatsen wenselijk is. Zodoende zouden ook leveringen met de vrachtwagen hierop afgewenteld kunnen worden.
De dienst adviseert om deze laad-en loszone dan ook constant daarvoor aan te wenden en niet te werken met beperkende venstertijden. Op advies van de schepen verantwoordelijk voor mobiliteit, wordt daarbij voorgesteld om een zone te voorzien van ongeveer 14m (tussen de grens van de parkeerstrook aan huisnr. 34 en de parkeerplaats voor mindervaliden aan huisnr. 37). Op aangeven van de eigenaar van een van de handelszaken, bleek dat het geplaatste bord maar beperkt zichtbaar is. Om een hogere graad van respecteren van het regime te garanderen, was het wenselijk om een bijkomend verkeersbord te voorzien. Een aanpassing van het reglement, goedgekeurd in zitting van 18 oktober 2023, is hiervoor vereist.
Andere elementen, zoals vastgelegd binnen CBS/2023/1917, blijven behouden. Ook de aanpassing van het beperkt enkelrichtingsverkeer blijft voorzien.
In het reglement wordt, naast de inpassing van de laad-en loszone en de wijziging van het beperkt enkelrichtingsverkeer, de bepalingen van het geldende aanvullend reglement, ook de andere, reeds toegepaste maatregelen opgenomen. Zodoende kan het later integraal als aanvullend reglement ingesteld worden, mits rekening te houden met de geplande evaluatie. Ook de infrastructurele maatregelen en andere wijzigingen in het verkeersregime naar aanleiding van de Leiewerken, zullen daarbij een rol spelen.
Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen verklaart zich akkoord met de beperkte wijziging van het tijdelijk verkeersreglement inzake de Sluizenkaai. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Tijdelijk verkeersreglement inzake de Sluizenkaai
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VOORRANGSREGELING
§1.a. In de Sluizenkaai dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Oude Leielaan.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
§2.a.In de Sluizenkaai dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Rijselstraat door fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1 en onderbord M8.
Artikel 4:VERBODSBEPALINGEN
§1.a. Tussen de Rijselstraat en de Oude Leielaan is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Rijselstraat te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1 met onderbord M12.
Artikel 5: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a. Tussen de Rijselstraat en de Oude Leielaan mogen bestuurders enkel in de richting van de Oude Leielaan rijden. Deze maatregel geldt niet voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 met onderbord M18.
§2.a. De Sluizenkaai wordt ingericht als fietsstraat.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden F111 en F113.
Artikel 6: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a. In de Sluizenkaai is het parkeren verboden vanaf huisnr.34 (grens met de parkeerstrook) t.e.m. huisnr.36.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van borden E1 en onderborden Gxa en Gxb.
Artikel 7: WEGMARKERINGEN
§1.a. In de Sluizenkaai zijn parkeerzones aangeduid:
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 75.1 van het KB van 1/12/1975.
§2.a. In de Sluizenkaai dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Oude Leielaan.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 76.2 van het KB van 1/12/1975.
§3.a. In de Sluizenkaai is een oversteekplaats voor voetgangers voorzien ter hoogte van het kruispunt met de Rijselstraat.
§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 76.3 van het KB van 1/12/1975.
§4.a. In de Sluizenkaai zijn binnen de aangeduide parkeerzones (zoals bepaald binnen artikel 7 §1.a) witte markeringen voorzien die plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.
§4.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 77.5 van het KB van 1/12/1975.
Artikel 8: DUUR
Dit reglement heeft een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf de plaatsing van de borden.