Met de installatie van de verkeersfilter in de Hogeweg en de wijziging van het parkeerregime in het gedeelte van de Hogeweg tussen de spoorweg en de Wervikstraat, wordt ook het parkeerregime in de Kroonstraat gewijzigd, zoals voorgesteld in een bewonersoverleg. Deze maatregel wordt hier, samen met de reeds bestaande maatregelen, in een tijdelijk verkeersreglement, ter vaststelling, voorgelegd.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen).
Actie B.22. (wijzigen autoparkeerbeleid conform dit mobiliteitsplan) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
Beslissing (GR/2020/007) van de Gemeenteraad in zitting van 5 februari 2020 betreffende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de Zonnestraat en Kroonstraat
Beslissing (GR/2023/038) van de Gemeenteraad in zitting van 29 maart 2023 betreffende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de afbakening van de zone 30.
Beslissing (CBS/2023/2178) van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 29 november 2023 betreffende de vaststelling van het tijdelijk verkeersreglement inzake de Hogeweg
Kennisname (CBS/2021/1275) door het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 23 juni 2021 van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit tussen stad en politie in zitting van 18 mei 2021
Samen met de invoering van de ruime zone 30 in de omgeving (GR/2023/038), werd naast een installatie van een verkeersfilter aan de overweg in de Hogeweg, ook de invoering van een geschrankt parkeerregime naar voren geschoven als maatregel om de omgeving veiliger en leefbaarder te maken (CBS/2023/2178).
Naar aanleiding van eerdere meldingen over een onduidelijke parkeersituatie in de Zonnestraat en Kroonstraat (CBS/2021/1275), waarbij vaak hinderlijk geparkeerd wordt, is besloten om ook in deze straten het parkeerregime te wijzigen van halfmaandelijks beurtelings parkeren naar een geschrankt parkeerregime. Dit gebeurde bovendien in samenspraak met de buurt (zie verslag in bijlage), die naar aanleiding van de invoering van de uitgebreide zone 30, waren samengeroepen.
Naast deze maatregel wordt ook een wijziging naar voren geschoven in het beperkt enkelrichtingsverkeer. Volgend op eerdere beslissingen en in overeenkomst met het advies van Fietsberaad Vlaanderen, zouden ook in deze twee straten speedpedelecs in tegenrichting worden toegelaten.
Daarnaast wordt ook het enkelrichtingsverkeer behouden en de voorrangsregeling van de Wervikstraat ten opzichte van deze straten.
Aangezien het recent goedgekeurde reglement voor de Hogeweg (CBS/2023/2178) van tijdelijke aard is , met het oog op verdere evaluatie en bijsturing, wordt voorgesteld ook hier met een tijdelijk reglement te werken.
Enig artikel: Het College van Burgemeester en Schepenen stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Kroonstraat vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Tijdelijk verkeersreglement inzake de Kroonstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VOORRANGSREGELING
§1.a. In de Kroonstraat dient gestopt te worden en voorrang verleend aan het verkeer in de Wervikstraat.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5.
Artikel 4: VERBODSBEPALINGEN
§1.a. Tussen de Wervikstraat en de Zonnestraat is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Zonnestraat te rijden. Deze maatregel geldt niet voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1 met onderbord M12.
Artikel 5: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a. Tussen de Zonnestraat en de Wervikstraat mogen bestuurders enkel in de richting van de Wervikstraat rijden. Deze maatregel geldt niet voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 met onderbord M18.
Artikel 6: MARKERINGEN
§1.a. In de Kroonstraat zijn parkeerzones aangeduid:
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 75.1 van het KB van 1/12/1975.
§2.a. In de Kroonstraat dient gestopt te worden en voorrang verleend aan het verkeer in de Wervikstraat.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 76.1 van het KB van 1/12/1975.
Artikel 7: DUUR
Dit reglement heeft een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf de uitvoering van de werken.