Ook binnen de lokale besturen wordt het voorzien van een dienstvoertuig voor privé verkeer een manier om zich te profileren als een aantrekkelijke werkgever. The war for talent heeft een heel sterke impact op het aantrekken en behouden van de noodzakelijke competenties binnen onze organisatie. In de afweging bij hogere profielen om al dan niet te kiezen voor onze organisatie is het voorzien van een dienstvoertuig voor privé verkeer dikwijls doorslaggevend. Personeelsleden wonen ook minder dan vroeger in Menen. Door de integratie van stad en OCMW heeft onze organisatie een zodanige schaalgrootte dat niet alles centraal vanuit het stadhuis of de Noorderlaan kan aangestuurd worden. Er wordt ook meer en meer ingezet op de externe uitstraling van onze organisatie met de bijhorende dienstverplaatsingen buiten Menen.
Dienstvoertuigen worden steeds groener. De nieuwe generatie elektrische wagens worden hoe langer hoe meer een voordelige keuze voor het milieu, zowel voor de werkgever als de werknemer. Het systeem van operationele leasing is een totaaloplossing. In een vast maandbedrag is alles inbegrepen (huur, verzekering, onderhoud, pechverhelping en een ruim aanbod aan diensten), zonder bijkomende administratie.
Gelet op bovenstaande maatschappelijke evoluties werden de diverse mogelijkheden verkend en berekend. De maximale maandelijkse kost per bedrijfsvoertuig werd vastgelegd op 850 euro.
Het voorstel werd in het ruimere kader van de aanpassingen van het meerjarenplan besproken in het MAT van 27 mei 2024.
Bij besluit van het college van burgemeester en schepenen/Vast Bureau van 22 mei 2024 werd het voorstel tot wijziging van de rechtspositieregeling van het personeel van de stad en OCMW Menen goedgekeurd en doorverwezen naar het syndicaal overleg.
Op het Bijzonder Onderhandeling Comité van 11 juni 2024 werd dit voorstel tot wijziging van de rechtspositieregeling van het personeel van de stad en OCMW Menen besproken. Het afgesloten protocol werd bijgevoegd.
Er wordt voorgesteld om in de rechtpositieregeling volgend artikel in te voegen :
“Artikel 254bis - dienstvoertuigen in gebruik voor dienstreizen en privé verkeer.
Volgende personeelsleden hebben recht op een dienstvoertuig voor privéverplaatsingen:
1. decretale graden
2. personeelsleden met de graad van directeur (salarisschaal A5a – A5b)
Het elektrische dienstvoertuig wordt via het systeem van een operationele lease ter beschikking gesteld.
De maximale waarde van de operationele lease (incl. 20.000 km/jaarbasis) bedraagt 850 euro/maand.
De werkgever en de gebruiker van het voertuig dragen daarvoor de parafiscale en fiscale gevolgen.
De privéverplaatsingen kunnen worden gedaan door de werknemer zelf, dan wel door zijn/haar gezinsleden, mits te beschikken over een geldig rijbewijs. Het gebruik van het leasevoertuig door leerling-chauffeurs is niet toegelaten.
De wagen mag in het buitenland gebruikt worden. Energie- en/of brandstofkosten, alsook tolgeld in het buitenland betaalt de gebruiker zelf."
Enig artikel : De OCMW-raad keurt onderstaande goed:
In de rechtspositieregeling van het personeel van stad en OCMW Menen wordt volgend artikel ingevoegd:
“ Artikel 254bis - dienstvoertuigen in gebruik voor dienstreizen en privé verkeer
Volgende personeelsleden hebben recht op een dienstvoertuig voor privéverplaatsingen:
1. decretale graden
2. personeelsleden met de graad van directeur (salarisschaal A5a – A5b)
Het elektrische dienstvoertuig wordt via het systeem van een operationele lease ter beschikking gesteld.
De maximale waarde van de operationele lease (incl. 20.000 km/jaarbasis) bedraagt 850 euro/maand.
De werkgever en de gebruiker van het voertuig dragen daarvoor de parafiscale en fiscale gevolgen.
De privéverplaatsingen kunnen worden gedaan door de werknemer zelf, dan wel door zijn/haar gezinsleden, mits te beschikken over een geldig rijbewijs. Het gebruik van het leasevoertuig door leerling-chauffeurs is niet toegelaten.
De wagen mag in het buitenland gebruikt worden. Energie- en/of brandstofkosten, alsook tolgeld in het buitenland betaalt de gebruiker zelf."