Artikel 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Actie B.22 (wijzigen autoparkeerbeleid conform dit mobiliteitsplan) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021);
Beslissing (CBS/2025/362) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 26 maart 2025 tot principiële goedkeuring van de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de Wezelstraat;
Beslissing (CBS/2023/698) van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 19 april 2023 betreffende de vaststelling van het tijdelijk verkeersreglement inzake de Wezelstraat;
Beslissing (GR/2020/149) van de gemeenteraad in zitting van 2 september 2020 betreffende de vaststelling van het aanvullende verkeersreglement inzake de Wezelstraat;
Kennisname (CBS/2022/1995) door het college van Burgemeester en schepenen van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit tussen Stad en Politie van 3 oktober 2022;
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988 (en wijzigingen);
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen);
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf );
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Bij de uitwerking van de recente ontwikkeling van de Wezelstraat, werd een principe naar voren geschoven als woonerf. Dit wil zeggen dat er in de praktijk geen voetpaden aanwezig zijn en dat publiek parkeren zich beperkt tot de specifiek aangeduide parkeerplaatsen. Echter bleek in de praktijk dat de nodige signalisatie niet op het terrein aanwezig was en dat hierdoor de functie van sommige verharding verkeerdelijk werd geïnterpreteerd. In het periodieke overleg mobiliteit tussen de stad en de verkeersdienst van de lokale politie werd dan ook besloten hier meer duidelijkheid in te brengen.
Volgende elementen werden opgenomen in het reglement:
De dienst stelt voor om, met het oog op een duidelijk leesbaar wegbeeld en bijbehorend geldend verkeersregime, de maatregelen uit het goedgekeurde, tijdelijke verkeersreglement in hun geheel op te nemen binnen een nieuw aanvullend verkeersreglement. Daarbij wordt dan ook voorgesteld het eerder goedgekeurde, aanvullende verkeersreglement op te heffen.
ARTIKEL 1: De gemeenteraad heft het aanvullend verkeersreglement inzake de Wezelstraat, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 2 september 2020, op, mits een nieuw aanvullend verkeersreglement, zoals voorgelegd in artikel 2 van dit besluit, wordt vastgesteld.
ARTIKEL 2: De gemeenteraad stelt het aanvullend verkeersreglement inzake de Wezelstraat vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake de Wezelstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VERBODSBEPALINGEN
§ 1.a. In de Wezelstraat is de toegang verboden in beide richtingen voor iedere bestuurder, met uitzondering van diensten, langs huisnr. 48 en 50 naar de achterliggende beek.
§ 1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden C3 met onderbord ‘uitgezonderd diensten’.
Artikel 3: STILSTAAN EN PARKEREN
§ 1.a. In de Wezelstraat is parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbelgebruik en minibussen aan de overzijde van de rijbaan tussen huisnr. 2 en 8.
§ 1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden E9b met onderborden Gxa en Gxb.
Artikel 4: AANWIJZINGSBORDEN
§ 1.a. In de Wezelstraat gelden de bijzondere verkeersregels in de woonerven of erven:
§ 1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de verkeersborden F12a en F12b.
Artikel 5: MARKERINGEN
§ 1.a. In de Wezelstraat mogen bestuurders niet rijden, stilstaan en parkeren op een verdrijvingsvak ter hoogte van huisnr. 2 aan de overzijde van de rijbaan.
§ 1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 77.4. van het KB van 1/12/1975.