Het smalle gabarit maakt de Moorselestraat tussen de Bruggestraat en de Hagewindestraat ongeschikt voor grote voertuigen. Op advies van de lokale politie wordt voorgesteld deze dan ook te verbieden. Dit verbod ligt in een tijdelijk reglement hier ter vaststelling voor.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
In het periodieke overleg mobiliteit van 18 februari 2025 tussen de betrokken stadsdiensten, de schepen verantwoordelijk voor mobiliteit en de verkeersdienst van de lokale politie werden verschillende ervaren issues rond verkeersleefbaarheid in de Moorselestraat besproken.
Hoewel eerder al de zone 30 werd uitgebreid, zodoende de Moorselestraat tussen de Bruggestraat en de Krommebeekstraat, minder aantrekkelijk zou worden voor doorgaand verkeer, worden nog altijd problemen ervaren (veel verkeer bij wegomleidingen, moeilijk kruisen, hoge parkeerdruk).
Naar aanleiding van deze bespreking, adviseert de politie om in het gedeelte tussen de Bruggestraat en Hagewindestraat een verbod in te voeren voor zware voertuigen. Door deze maatregel zal de druk op de straat verder verlagen.
Uit navraag bij de dienst lokale economie blijkt in dit stuk geen bedrijf gevestigd te zijn. Er hoeft dan ook geen rekening gehouden te worden met regelmatige leveringen.
Aangezien voor de Moorselestraat reeds een aanvullend verkeersreglement is vastgesteld, dient enkel het verbod voor zware voertuigen (>7,5t MTM) aan de geldende regels te worden toegevoegd.
Om vlotter te kunnen evalueren en bij te sturen vooraleer deze aanpassing een meer definitief karakter zou krijgen, wordt voorgesteld dit (en de reeds bestaande regels) in een tijdelijk reglement vast te leggen. Bovendien kan zo ook worden ingespeeld in de geplande wijziging van het algemene verkeersreglement op Belgisch en Vlaams niveau in juni 2027. Het tijdelijk reglement ligt hier dan ook ter vaststelling voor.
Enig artikel: het college van burgemeester en schepenen stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Moorselestraat vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Tijdelijk verkeersreglement inzake de Moorselestraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VOORRANGSREGELING
In de Moorselestraat geldt:
§1. De bestuurders in de Moorselestraat hebben voorrang t.o.v. het verkeer:
§2.a. De bestuurders in de Moorselestraat dienen te stoppen en voorrang te verlenen aan het verkeer in de Bruggestraat.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5.
§3.a. De bestuurders in de Moorselestraat dienen voorrang te verlenen aan het verkeer in de Krommebeekstraat.
§3.b. In enkele zijwegen in de Moorselestraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de hoofdas van de Moorselestraat:
§3.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
Artikel 4: VERBODSBEPALINGEN
§1.a. In de Moorselestraat wordt een snelheidsbeperking van 50 km/h ingevoerd:
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C43 ‘50’.
§2.a. In de Moorselestraat is, in het gedeelte tussen de Bruggestraat en Hagewindestraat, de toegang verboden voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen waarvan de voertuigen of slepen een maximale toegelaten massa heeft die hoger is dan 7,5t.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C23 en onderbord GIV ‘+7,5t’.
Artikel 5: GEBODSBEPALINGEN
§1.a. In de Moorselestraat is een dubbelrichtingsfietspad voorzien aan de zijde met de pare huisnummers tussen het kruispunt met de Moorselestraat, zijweg naar huisnr. 200 & 165 en de grensscheiding met Wevelgem.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D7.
Artikel 6: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a. In de Moorselestraat, zijweg (vanaf huisnr. 237) wordt parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbelgebruik en minibussen ingevoerd.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden Ze9a en Ze9a/ ‘Max 7,5t’.
Artikel 7: WEGMARKERINGEN
§1.a. In de hoofdas van de Moorselestraat zijn tussen de grens van de bebouwde kom en de grensscheiding met Wevelgem overlangse markeringen aangebracht die rijstroken aanduiden.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 72 van het KB van 1/12/1975.
§2.a. In de Moorselestraat is een dubbelrichtingsfietspad voorzien aan de zijde met de pare huisnummers tussen het kruispunt met de N32 en de grensscheiding met Wevelgem.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 74 van het KB van 1/12/75.
§3.a. De bestuurders in de Moorselestraat dienen te stoppen en voorrang te verlenen aan het verkeer in de Bruggestraat.
§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.1. van het KB van 1/12/1975.
§4.a. De bestuurders in de Moorselestraat dienen voorrang te verlenen aan het verkeer in de Krommebeekstraat.
§4.b. In enkele zijwegen in de Moorselestraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de hoofdas van de Moorselestraat:
§4.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.1. van het KB van 1/12/1975.
§5.a. In de Moorselestraat zijn oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien:
§5.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.3. van het KB van 1/12/1975.
Artikel 6: DUUR
Dit reglement heeft een geldigheidsduur vanaf de plaatsing van de noodzakelijke bebording tot de definitieve inwerkingtreding van de Code van de openbare weg en het Vlaams Verkeersreglement.