Terug
Gepubliceerd op 21/11/2025

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 12/11/2025 - 09:30

Tijdelijk verkeersreglement inzake de Moorselestraat. Vaststelling.

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Caroline Bonte-Vanraes, Kasper Vandecasteele, Patrick Roose, Renaat Vandenbulcke, Peggy Coeman-Maerten, Angelique Declercq, Schepenen
Eva Vandenheede, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Mieke Syssauw, Schepen van omgeving en ondernemen

Het smalle gabarit maakt de Moorselestraat tussen de Bruggestraat en de Hagewindestraat ongeschikt voor grote voertuigen. Op advies van de lokale politie wordt voorgesteld deze dan ook te verbieden. Dit verbod ligt in een tijdelijk reglement hier ter vaststelling voor.

Bevoegdheid orgaan

Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)

Juridische grond
  • Actie B.24 (invoeren en handhaven vrachtverbodszones)  van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
  • Kennisname (CBS/2025/348) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 12 maart 2025 van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit tussen stad en politie in zitting van 18 februari 2025
  • Beslissing (GR/2022/087) door de gemeenteraad in zitting van 1 juni 2022 betreffende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de Moorselestraat
  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988 (en wijzigingen)
  • Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
  • Koninklijk Besluit van 3 juni 2024 betreffende de Code van de openbare weg
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2024 tot vaststelling  van het Vlaams verkeersreglement
Feiten, context en argumentatie

In het periodieke overleg mobiliteit van 18 februari 2025 tussen de betrokken stadsdiensten, de schepen verantwoordelijk voor mobiliteit en de verkeersdienst van de lokale politie werden verschillende ervaren issues rond verkeersleefbaarheid in de Moorselestraat besproken.

Hoewel eerder al de zone 30 werd uitgebreid, zodoende de Moorselestraat tussen de Bruggestraat en de Krommebeekstraat, minder aantrekkelijk zou worden voor doorgaand verkeer, worden nog altijd problemen ervaren (veel verkeer bij wegomleidingen, moeilijk kruisen, hoge parkeerdruk).

Naar aanleiding van deze bespreking, adviseert de politie om in het gedeelte tussen de Bruggestraat en Hagewindestraat een verbod in te voeren voor zware voertuigen. Door deze maatregel zal de druk op de straat verder verlagen.

Uit navraag bij de dienst lokale economie blijkt in dit stuk geen bedrijf gevestigd te zijn. Er hoeft dan ook geen rekening gehouden te worden met regelmatige leveringen.

Aangezien voor de Moorselestraat reeds een aanvullend verkeersreglement is vastgesteld, dient enkel het verbod voor zware voertuigen (>7,5t MTM) aan de geldende regels te worden toegevoegd.

Om vlotter te kunnen evalueren en bij te sturen vooraleer deze aanpassing een meer definitief karakter zou krijgen, wordt voorgesteld dit (en de reeds bestaande regels) in een tijdelijk reglement vast te leggen. Bovendien kan zo ook worden ingespeeld in de geplande wijziging van het algemene verkeersreglement op Belgisch en Vlaams niveau in juni 2027. Het tijdelijk reglement ligt hier dan ook ter vaststelling voor.

Besluit

Enig artikel: het college van burgemeester en schepenen stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Moorselestraat vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:


  Tijdelijk verkeersreglement inzake de Moorselestraat

Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED

Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN

Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 3: VOORRANGSREGELING

In de Moorselestraat geldt:

§1. De bestuurders in de Moorselestraat hebben voorrang t.o.v. het verkeer:

  • In de Moorselestraat, zijweg (tussen huisnr. 168 en de Processiestraat)
  • In de Moorselestraat, zijweg naar huisnr. 200 & 165
  • In de Moorselstraat, zijweg (vanaf huisnr. 237)
  • In de Rynsackerstraat
  • In de Wolfstraat

§2.a. De bestuurders in de Moorselestraat dienen te stoppen en voorrang te verlenen aan het verkeer in de Bruggestraat.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5.

§3.a. De bestuurders in de Moorselestraat dienen voorrang te verlenen aan het verkeer in de Krommebeekstraat.

§3.b. In enkele zijwegen in de Moorselestraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de hoofdas van de Moorselestraat:

  • In de Moorselestraat, zijweg (tussen huisnr. 168 en de Processiestraat);
  • In de Moorselestraat, zijweg naar huisnr. 200 & 165;
  • In de Moorselstraat, zijweg (vanaf huisnr. 237).

§3.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.

 Artikel 4: VERBODSBEPALINGEN

§1.a. In de Moorselestraat wordt een snelheidsbeperking van 50 km/h ingevoerd:

  • Tussen de grens van de bebouwde kom en het kruispunt met de Krommebeekstraat;
  • In de zijweg van de Moorselestraat tussen huisnr. 168 en de Processiestraat;
  • Tussen het kruispunt met de N32 en de grensscheiding met Wevelgem.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C43 ‘50’.

§2.a. In de Moorselestraat is, in het gedeelte tussen de Bruggestraat en Hagewindestraat, de toegang verboden voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen waarvan de voertuigen of slepen een maximale toegelaten massa heeft die hoger is dan 7,5t.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C23 en onderbord GIV ‘+7,5t’.

Artikel 5: GEBODSBEPALINGEN

§1.a. In de Moorselestraat is een dubbelrichtingsfietspad voorzien aan de zijde met de pare huisnummers tussen het kruispunt met de Moorselestraat, zijweg naar huisnr. 200 & 165 en de grensscheiding met Wevelgem.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D7.

Artikel 6: STILSTAAN EN PARKEREN

§1.a. In de Moorselestraat, zijweg (vanaf huisnr. 237) wordt parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbelgebruik en minibussen ingevoerd.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden Ze9a en Ze9a/ ‘Max 7,5t’.

Artikel 7: WEGMARKERINGEN

§1.a. In de hoofdas van de Moorselestraat zijn tussen de grens van de bebouwde kom en de grensscheiding met Wevelgem overlangse markeringen aangebracht die rijstroken aanduiden.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 72 van het KB van 1/12/1975.

§2.a. In de Moorselestraat is een dubbelrichtingsfietspad voorzien aan de zijde met de pare huisnummers tussen het kruispunt met de N32 en de grensscheiding met Wevelgem.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 74 van het KB van 1/12/75.

§3.a. De bestuurders in de Moorselestraat dienen te stoppen en voorrang te verlenen aan het verkeer in de Bruggestraat.

§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.1. van het KB van 1/12/1975.

§4.a. De bestuurders in de Moorselestraat dienen voorrang te verlenen aan het verkeer in de Krommebeekstraat.

§4.b. In enkele zijwegen in de Moorselestraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de hoofdas van de Moorselestraat:

  • In de Moorselestraat, zijweg (tussen huisnr. 168 en de Processiestraat);
  • In de Moorselestraat, zijweg naar huisnr. 200 & 165;
  • In de Moorselstraat, zijweg (vanaf huisnr. 237).

§4.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.1. van het KB van 1/12/1975.

§5.a. In de Moorselestraat zijn oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien:

  • Ter hoogte van het kruispunt met de Bruggestraat
  • Ter hoogte van het kruispunt met de Hagewindestraat
  • Ter hoogte van huisnr. 154 (en huisnr. 151 aan de overzijde)

§5.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.3. van het KB van 1/12/1975.

Artikel 6: DUUR

Dit reglement heeft een geldigheidsduur vanaf de plaatsing van de noodzakelijke bebording tot de definitieve inwerkingtreding van de Code van de openbare weg en het Vlaams Verkeersreglement.