Terug
Gepubliceerd op 13/11/2024

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 06/11/2024 - 09:30

Tijdelijk verkeersreglement inzake de Groenestraat. Vaststelling.

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Karolien Demeyer, Vervangend Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Eva Vandenheede, Algemeen Directeur

Met het bouwen van woningen langs de Groenestraat stelt zich de vraag hoe om te gaan met de gelijkgrondse bermen aan de voorzijde van de woningen. Aangezien het niet wenselijk is parkeren hier toe te laten (bvb. wegens moddervorming) wordt voorgesteld een parkeerverbod in te stellen. Deze aanpassing ligt hier, samen met reeds andere geldende maatregelen, ter goedkeuring voor.

Bevoegdheid orgaan

Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Juridische grond

Kennisname (CBS/2023/2279) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 december 2023 van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit tussen stad en politie in zitting van 24 november 2023

Beslissing (GR/2021/248) door de gemeenteraad in zitting van 22 december 2021 tot goedkeuring van de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de Groenestraat

Beslissing door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 31 maart 2021 tot het verlenen van een omgevingsvergunning (OMV_2020021819) voor het verkavelen van gronden

Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988 (en wijzigingen)

Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer

Koninklijk Besluit van 3 juni 2024 betreffende de Code van de openbare weg

Besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2024 tot vaststelling  van het Vlaams verkeersreglement

Feiten, context en argumentatie

Met het bouwen van woningen langs de Groenestraat stelt zich de vraag hoe om te gaan met de gelijkgrondse bermen aan de voorzijde van de woningen. Wettelijk gezien kunnen deze aangewend worden voor het stallen van voertuigen. Echter staat in de verkavelingsvoorschriften van de nieuw te bouwen woningen het volgende:

ZONE A: 2 – VRIJSTAANDE HANDELINGEN IN DE TUINZONES

     1 VOORTUINSTROOK (loten 1 tem 10)

1.1    VERHARDING

… Er mag geen parkeerplaats worden gerealiseerd…

    OPENBAAR DOMEIN

GROENAANLEG

… De verdere uitwerking van de groene zone is opgenomen in het technisch dossier…

Bijgevolg wordt geadviseerd om, in kader van het tegengaan van spoor- en moddervorming én om de ‘geest’ van de verkaveling (lees: ontharde ruimte) te respecteren, maatregelen te voorzien. In het overleg mobiliteit van 24 oktober 2023 met de lokale politie en de schepen verantwoordelijk voor mobiliteit werd dan ook in onderling overleg geconcludeerd dat het instellen van een parkeerverbod over een lengte van 140m langs beide zijden van de rijbaan de meest aangewezen oplossing is.

Er dient opgemerkt te worden dat voor de Groenestraat een recent aanvullend verkeersreglement van toepassing is. De maatregelen daarin opgenomen worden hier integraal herhaald om de leesbaarheid te bevorderen. Echter is het aangewezen het voorstel tot invoering van parkeerverbod na enige tijd te evalueren vooraleer wordt overgegaan naar een wijziging van het aanvullend verkeersreglement. Daarom wordt voorgesteld hier met een tijdelijk verkeersreglement te werken.

Dit biedt bovendien de mogelijkheid om in te spelen op de  wijzigende hogere regelgeving die vanaf 1 september 2026 in werking treedt. 

Besluit

Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Groenestraat vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd: 

Tijdelijk verkeersreglement inzake de Groenestraat

Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED

Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN

Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 3: VERBODSBEPALINGEN

§1.a. In de Groenestraat wordt een snelheidsbeperking van 50 km/h ingevoerd in de delen buiten bebouwde kom.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C43 ‘50’.

§2.a. In de Groenestraat wordt, tussen het kruispunt met de Schonebeek en de knip met de N32,  de toegang verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 7,5t .

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C21 '7,5t'.

Artikel 4: STILSTAAN EN PARKEREN

§1.a. In de Groenestraat is parkeren verboden vanaf huisnr. 1, richting de knip met de N32 over een lengte van 140m, langs beide zijden van de rijbaan.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E1 en onderborden Gxa, Gxb en Gxd.

Artikel 5: DUUR

Dit reglement heeft een geldigheidsduur tot 1 september 2026