Terug
Gepubliceerd op 05/06/2025

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 28/05/2025 - 09:30

Breughelkermis op 14 en 15 juni 2025 (TVR).

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Caroline Bonte-Vanraes, Kasper Vandecasteele, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Renaat Vandenbulcke, Peggy Coeman-Maerten, Angelique Declercq, Schepenen
Eva Vandenheede, Algemeen Directeur

Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van Breughelkermis op 14 en 15 juni 2025.

Bevoegdheid orgaan
  • Art. 56 §2 decreet lokaal bestuur
  • Art. 119 en art. 130bis van de Nieuwe Gemeentewet houdende specifieke bevoegdheid college van burgemeester en schepenen tot opmaak tijdelijke verkeersreglementen
  • Art 135 § 2 1° en 7° van de Nieuwe Gemeentewet houdende algemene bevoegdheid van de gemeenten tot zorg voor openbare veiligheid op openbare wegen
Juridische grond
  • De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder op artikel 12:
  • Het koninklijke besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, in het bijzonder titel III;
  • De wet op de organisatie van de kermissen dd. 25 juni 1993.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens worden bepaald;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II) en zijn latere wijzigingen in het bijzonder Hoofdstuk 5.32 – Afdeling 5.32.2 “Ingedeelde inrichtingen met muziekactiviteiten” en Hoofdstuk 6.7 “Niet-ingedeelde muziekactiviteiten”.
  • Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
  • KB betreffende de uitbating van kermistoestellen dd. 18 juni 2003.
  • KB betreffende de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten dd. 24 september 2006.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009
  • De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
  • De Algemene Politieverordening zoals goedgekeurd in gemeenteraad van 11 juni 2012 en latere wijzigingen, in het bijzonder doch niet uitsluitend, art. 30-31.
  • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen op de definitieve vaststelling van de eenheidsprijzen voor het standgeld dd. 2 februari 2004.
  • Het gebruiksreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 augustus 2014, en latere wijzigingen, op het ter beschikking stellen van logistiek materiaal
  • Reglement inzake kermisactiviteiten op openbare kermissen ('kermisreglement') dat vermeld staat in het APV - bijlage 5 dd. 1 juli 2018.
  • Het retributiereglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2019, en latere wijzigingen, op het ter beschikking stellen van logistiek materiaal 
  • Artikelen 286 en 287 en 330 Decreet Lokaal bestuur inzake publicatieplicht en meldingsplicht reglementen, en de Omzendbrief KB/ABB 2018/4  van 14 december 2018 in dit verband;
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag van 15 januari 2025 en 24 maart 2025  betreffende de organisatie van Breughelkermis 2025 met een Breughelloop op zaterdag 14 juni en het traditionele Breughelkermis programma op zondag 15 juni 2025 met animatie en optredens op en rond de Plaats van Rekkem. 

Kermis op het kerkplein van zaterdag 14 tot en met maandag 16 juni 2025.

In bijlage wordt het plan met een voorstel tot het opstellen van kermisinrichtingen voor de Breughelkermis van zaterdag 14 juni 2025 te Rekkem voorgelegd.

De totale opbrengst van deze kermis zou dit jaar €1014.80 bedragen, nieuwe abonnementen (contracten) en verbruik inbegrepen.

Gelet op de diverse adviezen, zowel interne als externe diensten

  • Advies medische discipline: geen opmerkingen
  • Advies politie: inzet 2 WINP op zondag (8-17 en 15-24). Inzet op zaterdag van 2 WINP van 14u30-22u
  • Advies milieudienst: geluidsvoorwaarden werden opgemaakt, volledig terrein dient na het evenement opgeruimd te worden
  • Advies dienst Noodplanning: cfr gemaakte afspraken tijdens het veico van 15 mei 2025
  • advies brandweer: zie bijlage. Gunstig mits naleving richtlijnen op https://evenementen.hvzfluvia.be/. Attesten en keuringen opvragen, vrije doorgang van 4m langs het parcours. naleven van de afspraken gemaakt tijdens het veico overleg op 15 mei 2025. 

In het budget 2025 is een toelage van €15000 (AR 6493000 - BI 071001) voorzien.

Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent de toestemming voor de organisatie van Breughelkermis op 14 en 15 juni 2025 te Rekkem. Voor de Breughelloop moet de prijs voor alle inwoners van Menen, Lauwe en Rekkem €4 zijn. 

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepen keurt de uitbetaling van de toelage van €15000 goed op rekeningnummer BE87 7390 1266 7894

Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend tijdelijk verkeersreglement goed:

Artikel 3.1: Op maandag 2 juni 2025 om 7u00 tot maandag 16 juni 2025 tot 22u00

§1 zal een parkeerverbod zijn in onderstaande straat:

  • 2 parkeerplaatsen op de Plaats thv het Dorpshuis (huisnummer 30)

§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E1

Artikel 3.2: Op donderdag 12 juni 2025 om 12u00 tot maandag 16 juni 2025 tot 21u00

§1 zal een parkeerverbod zijn in onderstaande straat:

  • Plaats (huisnummer 22 tem 26) zijde Priester Coulonstraat

§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E1

Artikel 3.3: Op donderdag 12 juni 2025 vanaf 12u00 tot maandag 16 juni 2025 om 21u00

§1 zal alle verkeer verboden zijn in beide richtingen in onderstaande straten

  • Plaats (huisnummer 22 tem 26) zijde Priester Coulonstraat

§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden C3 die de toegang tot voornoemde straten afsluiten. Vooraankondiiging met verkeersbord F45b ter hoogte van kruispunt Fonteinstraat en Priester Coulonstraat.

Artikel 3.4: - Breughelloop

Op zaterdag 14 juni 2025 om 8u tot zondag 15 juni 2025 om 08u00

§1 zal een parkeerverbod zijn in onderstaande straat:

  • Volledige Plaats met uitzondering de parkeerplaatsen thv handelaars (zie artikel 12)

§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E1

Artikel 3.5: Op zaterdag 14 juni 2025 om 14u tot 20u

§1 zal een parkeerverbod zijn in onderstaande straten:

  • Kommandant Vinckestraat
  • Fonteinstraat
  • Priester Coulonstraat

§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E1

Artikel 3.5bis:

§1 is alle verkeer verboden van 14u00 tot 20u

  • Kommandant Vinckestraat
  • Fonteinstraat
  • Priester Coulonstraat
  • Waterstraat (uitgezonderd zijstraat tussen de Waterstraat en de Vierwegenstraat)
  • Lauwestraat: vanaf de Fonteinstraat tot aan het kruispunt met de Waterstraat.

§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden C3 bevestig op nadars die de toegang tot de straten van opgenomen wegen afsluiten.

Artikel 3.6: - Breughelkermis

Op zondag 15 juni 2025 vanaf 8u00 uur tot 24.00 uur of einde manifestatie

§1 zal een parkeerverbod zijn in onderstaande straten, aan beide zijden van de weg:

  • Op de plaats, volledig
  • In de Moeskroenstraat tussen het kruispunt met de Kasteeldreef (eerste inrit) en het kruispunt met de Elf Novemberlaan
  • In de Elf Novemberlaan
  • In de Fonteinstraat
  • In de Kommandant Vinckestraat volledig aan beide zijden van de weg
  • In de Moeskroenstraat, straatje naar Barthel, thv huisnummer 509, parkeerstrook

§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E1

Artikel 3.7: Op zondag 15 juni 2025 van 9.00 uur tot 24.00 uur of einde manifestatie

§1 zal alle verkeer verboden zijn in beide richtingen in onderstaande straten

  • Moeskroenstraat tussen het kruispunt met de Kasteeldreef en het kruispunt met de Elf Novemberlaan
  • de Plaats
  • Kommandant Vinckestraat
  • In de priester Coulonstraat tussen het kruispunt met de Plaats en de Fonteinstraat

§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden C3 die de toegang tot voornoemde straten afsluiten.

Artikel 3.8:

Op zondag 15 juni 2025 van 09.00 uur tot 24.00 uur of einde manifestatie

§1 zal alle verkeer verboden zijn met uitzondering van het plaatselijk verkeer in onderstaande straten:

  • in de Lauwestraat tussen het kruispunt met de Moeskroenstraat en het kruispunt met de Fonteinstraat
  • in de Moeskroenstraat tussen het kruispunt met de Dronckaertstraat en het kruispunt met de Elf Novemberlaan
  • in de Sint-Niklaasdreef
  • Moeskroenstraat vanaf het kruispunt met de Murissonstraat tot het kruispunt met de Kasteeldreef, eerste inrit (omleiding)

§2 dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden C3 voorzien van een onderbord “Uitgezonderd plaatselijk verkeer”

Artikel 3.9: Op zondag 15 juni 2025 van 09.00 uur tot 24.00 uur of einde manifestatie

§1 zal éénrichtingsverkeer ingevoerd worden

  • In de Murissonstraat tussen het kruispunt met de Moeskroenstraat en het kruispunt met de Dronckaertstraat, verkeer richting Dronckaertstraat is toegelaten

§2 Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord C1 aan de ene zijde en het verkeersbord F19 aan de andere zijde van het éénrichtingsverkeer, alsook door middel van borden D1 op alle aansluitende straten (Kattestraat en Sint-Niklaasdreef).

Artikel 3.10: Op zondag 15 juni 2025 van 09.00 uur tot 24.00 uur of einde manifestatie

§1  Zal het verkeer uit de richting Menen worden omgelegd via de Murissonstraat naar de Dronckaertstraat naar Moeskroen

§2 Zal het verkeer komende van Lauwe met bestemming Menen worden omgeleid via Wevelgem

§3 Zal het verkeer van de Expresweg N58 met bestemming Menen worden omgeleid via Lauwe en Wevelgem

§4 Zal het verkeer komende van Menen met bestemming Lauwe worden omgeleid via de Murissonstraat en de Dronckaertstraat naar de Larstraat

§5 Zal het verkeer komende van Moeskroen met bestemming Menen worden omgeleid via de Elf Novemberlaan, Fonteinstraat, Lauwestraat naar Lauwe

§6 Deze omleggingen worden ter kennis gebracht door middel van verkeersborden F41 op alle betrokken kruispunten

§7 Wegnemen van blokken aan brug Vierwegenstraat + invoeren van éénrichtingsverkeer vanuit Waterstraat/Wijk Ten Dale richting Moeskroenstraat" voor plaatselijk verkeer Lauwe/Rekkem richting Menen.

Artikel 3.11: Op woensdag 11 juni 2025 van 17.00 uur tot maandag 16 juni 2025 om 24.00 uur of einde afbraak kermis

§1 Is het verboden te parkeren op de volledige parking gelegen Moeskroenstraat op het plein naast de Sint-Niklaaskerk.

§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E1

Artikel 3.12: Op vrijdag 13 juni 2025 van 10u00 tot zaterdag 14 juni 2025 tot 18u30

§1  Is het toegelaten om te parkeren op de parkeerstroken op de Plaats thv de handelaars (huisnummer 1-20) om een maximum van 30 minuten te parkeren.

§2  Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9B met onderbord 30 minuten.

Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen verleent de gevraagde afwijking op de geluidsvoorwaarden in toepassing van 6.7.3§3 / 5.32.2.2 bis 1§4 van VLAREM II aan Breughelfeesten Rekkem voor de organisatie van Breughelkermis op zaterdag 14 en zondag 15 juni 2025 in openlucht ter hoogte van Plaats zn, 8930 Rekkem

Artikel 4.1: De in dit besluit opgelegde geluidsvoorwaarde moet ter kennisgeving worden gebracht van de verantwoordelijke voor de geluidinstallatie.

Artikel 4.2: Voor de hierboven verleende afwijking gelden volgende bijkomende voorwaarden:

Gemeten in de zaal of in openlucht op 15 meter van het centrum van de geluidsomvormers

Tijdsvork

LAeq60min

LCeq15min

LAeq15min

LCmax

Op 14/06/2025 van 16u Tot 24u

Op 15/06/2025 van 11u tot 01u

100

115

102

125

Gemeten 150 meter van de geluidsbron

Tijdsvork

LCeq15min

LAmax

LCmax

 

Op 14/06/2025 van 16u Tot 24u

Op 15/06/2025 van 11u tot 01u

95

85

100

 

Het toezicht en de controle zal gebeuren door de bevoegde toezichthoudende ambtenaren die beschikken over een geldig bekwaamheidsbewijs, afgeleverd volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 21 december 2007 tot aanvulling van het decreet van 5 april 1995 houdende de algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI ‘toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen’.

De bevoegde ambtenaar mag de muziekinstallatie en volumeregeling tijdens het evenement te allen tijde controleren.  Bij de controle van de muziekinstallatie moet iedereen zijn volledige medewerking verlenen en alle nuttige inlichtingen verschaffen zodat de controle in de beste orde kan verlopen.

Artikel 4.3: Muziekactiviteiten met een maximaal geluidsniveau > 95 dB(A)LAeq,15min en ≤ 100 dB(A)LAeq,60min :

1° het maximaal geluidsniveau mag LAeq,60min 100 dB(A) niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als LAeq,15min 102 dB(A) niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan. Bij het meten van het geluidsniveau wordt zowel het geluid van muziek als het omgevingsgeluid in rekening gebracht;

2° het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats, vermeld in artikel 1 van bijlage 5.32.2.2bis;

3° op initiatief en op kosten van de exploitant wordt LAeq,60min continu gemeten en geregistreerd door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis en kan LAeq,15min gemeten worden. Het geluidsniveau wordt gemeten ter hoogte van de meetplaats, vermeld in artikel 1 van bijlage 5.32.2.2bis. Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar voor en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.

De geregistreerde gegevens worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid (milieudienst politiezone Grensleie) binnen periode één maand. (pz.grensleie.milieu@police.belgium.eu)

De verplichting tot het meten en registreren van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo wordt afgesteld dat de norm, vermeld in het eerste lid, gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis.

4° de exploitant neemt de volgende maatregelen om de bezoekers te beschermen tegen gehoorschade: het kosteloos ter beschikking stellen aan alle bezoekers van gehoorbescherming voor eenmalig gebruik;

Artikel 4.4: De organisator verspreidt flyers in de buurt met vermelding dat er normen zijn opgelegd en dat geluidsmetingen zullen worden uitgevoerd. Indien een lichtinstallatie wordt gebruikt moet deze zodanig worden afgesteld dat niet over de perceelsgrenzen wordt belicht

Artikel 4.5: Wanneer wordt vastgesteld dat muziek wordt gespeeld of geluidsversterkende apparatuur die wordt gebruikt in een openbare inrichting of op de openbare weg of op het openbaar domein op een voor de omgeving storende wijze en / of in overtreding met de bijzondere voorwaarden door de Burgemeester opgelegd, kan de Burgemeester, ambtshalve of op voorstel van de politie of de toezichthouder:

  • De stopzetting bevelen van het spelen van muziek of het gebruik van geluidsversterkende apparatuur of van het evenement, teneinde de openbare orde en rust te herstellen;
  • De bestuurlijke inbeslagname van de geluidsinstallatie eisen;
  • De openbare inrichting doen ontruimen;
  • De veroorzakers van de hinder van de plaats laten verwijderen.

Artikel 4.6: De Burgemeester of een in zijn plaats optredende officier van bestuurlijke politie of de bevoegde toezichthouder, kan hetzij de gegeven afwijking tot het maken van geluid op of langs de openbare weg en openbare plaatsen onmiddellijk intrekken, hetzij verbod opleggen tot het maken van geluid in een gesloten plaats of in open lucht, onder meer :

  • Bij het niet in bezit zijn van de vereiste vergunning of afwijking
  • Bij niet-naleving van de wettelijke voorschriften betreffende de bestrijding van geluidshinder of desgevallend van de voorwaarden in de gegeven afwijking
  • Bij heterdaad vaststelling van het ernstig verstoren van de openbare rust
  • Bij overschrijding van het maximaal toegelaten geluidsdrukniveau
  • Bij de vaststelling dat de afstelling van de geluidsinstallatie werd geweigerd of de verzegeling werd verbroken

Artikel 4.7: Tegen deze beslissing kan per aangetekende brief een beroep tot nietigverklaring, al dan niet voorafgegaan door of vergezeld van een beroep tot schorsing, worden ingesteld bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33 te 1040 Brussel, binnen een termijn van zestig dagen, die ingaat op de dag waarop het besluit aan de verzoeker werd betekend.

Artikel 4.8: De organisator informeert de bezoekers en de persoon die hij heeft aangesteld, over het maximaal toegestane geluidsniveau. Daarvoor wordt het maximaal toegestane geluidsniveau, weergegeven als LAeq15min, op een duidelijk zichtbare plaats geafficheerd, zowel ter hoogte van de toegang tot de muziekactiviteit als ter hoogte van de mengtafel.

Artikel5: Het college van burgemeester en schepenen keurt het ontwerp van de kermis goed.

Artikel 6: Het college van burgemeester en schepenen vraagt om een bewonersbrief op te maken en te verspreiden naar alle bewoners die hinder ondervinden (bijv. toegankelijkheid, parkeren, enz.) door het georganiseerde evenement. U bezorgt deze brief best een 10 tal dagen voor het evenement. Graag de brief ook ter info te bezorgen aan evenementen@menen.be Meer info: https://www.menen.be/veel-gestelde-vragen#communicatie

Artikel 7: De aanvrager zal van deze beslissing op de hoogte worden gebracht. 

Artikel 8: Een kopie van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de lokale politie, PZ Grensleie.