Terug
Gepubliceerd op 16/11/2022

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 09/11/2022 - 09:30

Kerstmarkt Ons Dorp op 17 december 2022 (TVR).

Aanwezig: Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Afwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter

Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van Kerstmarkt Ons Dorp op 17 december 2022 te Ons dorp.

Bevoegdheid orgaan

Art. 56 §2 Decreet lokaal bestuur

art. 119 en art. 130bis van de Nieuwe Gemeentewet houdende specifieke bevoegdheid College van burgemeester en schepenen tot opmaak tijdelijke verkeersreglementen

Art 135 § 2 1° en 7° van de Nieuwe Gemeentewet houdende algemene bevoegdheid van de gemeenten tot zorg voor openbare veiligheid op openbare wegen

Juridische grond

De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder op artikel 12:

Het koninklijke besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, in het bijzonder titel III;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;

De Algemene Politieverordening zoals goedgekeurd in gemeenteraad van 11 juni 2012 en latere wijzigingen, in het bijzonder doch niet uitsluitend, art. 30-31. 

Het gebruiksreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 augustus 2014 op het ter beschikking stellen van logistiek materiaal

Het retributiereglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2019 op het ter beschikking stellen van logistiek materiaal  

Artikelen 286 en 287 en 330 Decreet Lokaal bestuur inzake publicatieplicht en meldingsplicht reglementen, en de Omzendbrief KB/ABB 2018/4  van 14 december 2018 in dit verband;

Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag van 26 september 2022 betreffende de organisatie van Kerstmarkt Ons Dorp

Gelet op de diverse adviezen, van zowel interne als externe diensten

  • Advies politie: Gunstig, tvr werd opgemaakt. er wordt een C3 bij geplaatst zodat er zeker geen auto's op de parking kunnen rijden
  • Medische discipline: geen opmerkingen
  • Noodplanning: Positief advies onder voorwaarde : vooraf aanlevering detailplan / inplantingsplan / evacuatieplan met alle standen ingetekend en aanduiding welke standen welke energiebronnen hebben.
  • Milieudienst: De organisatie zal moeten aantonen dat 95% van het afval gesorteerd wordt ingezameld en daarna wordt opgehaald door een extern verwerker of afgevoerd wordt naar een extern verwerker. Dit aangezien de organisator met wegwerp plastic wenst te werken voor dit evenement.
  • Brandweer: Gunstig mits, zie bijlage.

Conclusie: gunstig voor organisatie

Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent de toestemming voor de organisatie van Kerstmarkt Ons Dorp op 17 december 2022 te Ons dorp.

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend tijdelijk verkeersreglement goed 

Artikel 2.1: Op zaterdag 17 december 2022 van 08u30 tot 23u59 is het parkeren verboden:

  • In de Volkslaan, op de parking thv huisnummer 300 en 302

Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden E1.

Artikel 2.2 Op zaterdag 17 december 2022 van 09u00 tot 23u59 is het verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder:

  • In de Volkslaan, op de parking thv huisnummer 300 en 302

Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden C3.

Artikel 2.3: Een afschrift van dit besluit wordt zonder verwijl aan de korpschef van de lokale politie gestuurd.

Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvraag tot ontlenen feestmateriaal principieel goed. Nadere afspraken dienen te worden gemaakt met de dienst Feestelijkheden (sarah.cardoen@menen.be - 056/529 364) naargelang eveneens van de beschikbaarheid van de gevraagde materialen.

Artikel 4: De aanvrager zal van deze beslissing op de hoogte worden gebracht. 

Artikel 5: Een kopie van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de lokale politie, PZ Grensleie.