Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen).
Actie B.02. (geleidelijke uitbreiding zone 30) van het Actieplan werkdomein B van het lokaal mobiliteitsplan goedgekeurd in zitting van de Gemeenteraad van 6 oktober 2021 (GR/2021/185)
Beslissing (GR/2022/053) van de Gemeenteraad in zitting van 9 maart 2022 betreffende de goedkeuring van de ondertekening van de intentieverklaring 'Coalitie van 30'
Beslissing (GR/2020/078) van de Gemeenteraad in zitting van 3 juni 2020 betreffende de goedkeuring van het aanvullend verkeersreglement inzake de afbakening van de zone 30 schoolomgeving
Beslissing (CBS/2021/2035) van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 27 oktober 2021 betreffende de vaststelling van het tijdelijk verkeersreglement n.a.v. het invoeren van zone 30 in de Moorselestraat en zijstraten
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988 (en wijzigingen)
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
In kader van de opmaak van een nieuw lokaal mobiliteitsplan werd, zoals afgesproken binnen de Beleidsnota ‘Samen Menen Maken 2019-2024’, maximaal ingezet op zone 30 binnen de woonkernen. 30km/h wordt zo de standaardsnelheid binnen bebouwde kom. Belangrijke wegen voor doorgaand verkeer blijven, vanwege hun verbindingsfunctie wel onder het snelheidsregime van 50 km/h.
Het invoeren van 30 km/u als standaard in woonstraten, schoolomgevingen en straten zonder fietsvoorzieningen, is zeer belangrijk in het kader van verkeersveiligheid en leefbaarheid in de stad: enerzijds verlaagt bij lagere snelheden de kans op en de impact van ongevallen, anderzijds verhoogt de leefbaarheid door minder geluids- en geuroverlast, een betere oversteekbaarheid en een verlaagde aantrekkelijkheid voor sluipverkeer.
Om dit te bereiken wordt de zone 30 geleidelijk uitgebreid, conform het goedgekeurde lokale mobiliteitsplan. Een eerste uitbreiding ligt hier ter goedkeuring voor. De wijzigingen zijn als volgt:
ARTIKEL 1: Het aanvullend verkeersreglement inzake de afbakening van de zone 30 schoolomgeving (GR/2020/078), goedgekeurd in zitting van woensdag 3 juni 2020, wordt opgegeven.
ARTIKEL 2: De Gemeenteraad beslist om de vaststelling van het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake afbakening van de zone 30 van de entiteit Menen goed te keuren. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake afbakening van de zone 30 van de entiteit Menen
Artikel 1: In de volgende straten, zijnde gemeentewegen en gewestwegen, wordt de zone 30 km/u ingevoerd:
§1. MENEN
§2. REKKEM
§3. LAUWE
Artikel 2:
§1.a. De beperking tot de snelheid van 30 km/h geldt permanent.
§1.b. Deze maatregelen worden ter kennis gebracht door de borden F4a en F4b.
§1.c. In de omgeving van scholen worden de borden A23 toegevoegd.
Artikel 3: Voor de volgende omgevingen geldt de beperking tot de snelheid van 30 km/h enkel tijdens de aankomst- en vertrekuren van de schoolkinderen en scholieren:
§1. MENEN
§2. REKKEM
Artikel 4:
§1.a. De beperking tot de snelheid van 30km/h geldt voor de gebieden, vastgelegd binnen artikel 3, enkel tijdens bepaalde uren.
§1.b. Deze maatregel worden ter kennis gebracht door variabele zoneborden bestaande uit een combinatie van de borden F4a en F4b met toevoeging van de borden A23 en elektronisch versterkende middelen ter aanduiding van de gelding van de beperking.