Aangezien er de wens bestaat om een beperkte wijziging door te voeren in het geldende parkeerregime in de Moeskroenstraat, is het noodzakelijk deze op te nemen in een verkeersreglement. Deze maatregel ligt hier dan ook, samen met andere reeds bestaande maatregelen ter vaststelling voor in een tijdelijk verkeersreglement.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Kennisname (CBS/2025/657) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 16 april 2025 van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit tussen de stad en politie in zitting van 28 maart 2025;
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen);
Ministerieel rondschrijven van 30 oktober 1998 betreffende de toepassing van het beperkt éénrichtingsverkeer;
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (en wijzigingen);
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg;
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Koninklijk Besluit van 3 juni 2024 betreffende de Code van de openbare weg;
Besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2024 tot vaststelling van het Vlaams verkeersreglement
In het voorjaar van 2025 kreeg de stad via het stadsbestuur van Halluin de vraag om in de verharde strook in de Moeskroenstraat, ter hoogte van het bedrijf Pidy een parkeerverbod in te voeren. Deze locatie is namelijk de meest aangewezen en logische toegang om de silo’s op hun terrein te beleveren. Vaak zouden geparkeerde voertuigen deze leveringen bemoeilijken. Door hier een parkeerverbod in te stellen, zou deze problematiek zich niet meer kunnen voordoen. Deze maatregel dient dan ook te worden opgenomen in een verkeersreglement.
Belangrijk ook om aan te geven is:
De dienst stelt tot slot voor om voorliggende maatregel, samen met de reeds bestaande maatregelen op te nemen in een tijdelijk reglement. Rekening houdend met de geplande grootschalige wijzigingen in de federale en Vlaamse regelgeving, vanaf 1 september 2025 en met de mogelijke wens tot evaluatie en bijsturing van deze en eventuele andere maatregelen, is dit de te verkiezen procedure.
Enig artikel: het college van burgemeester en schepenen stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Moeskroenstraat vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd;
Tijdelijk verkeersreglement inzake de Moeskroenstraat (N366)
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VOORRANGSREGELING
In de Moeskroenstraat geldt:
§1.a In de volgende straten dient voorrang verleend te worden aan het verkeer op de hoofdas van de Moeskroenstraat:
§1.c In de hoofdas van de Moeskroenstraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer;
§1.c In de Moeskroenstraat, zijweg (tussen huisnr. 582 en huisnr. 614) dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Pont Neufstraat.
§1.d Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1 (met onderbord M8).
§2.a In de volgende straten dient gestopt te worden en voorrang verleend aan het verkeer op de hoofdas van de Moeskroenstraat;
§2.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5.
§3.a De bestuurders in de Moeskroenstraat hebben voorrang t.o.v. het verkeer;
§3.b De bestuurders komende vanaf het Hoornwerk, rijdende richting de Rijselstraat, hebben voorrang ten op zichte van het verkeer op de hoofdas van de Moeskroenstraat, komende uit de richting van de N32.
§3.c Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B15 (verschillende types).
Artikel 4: VERBODSBEPALINGEN
§1.a Tussen het kruispunt met de Rijselstraat en het kruispunt met het Hoornwerk is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van het Hoornwerk te rijden.
§1.b Op de parking tussen huisnr. 696 en 700 is het verboden voor alle bestuurders om in een zuidwaarts gerichte lus te rijden.
§1.c Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1.
§2.a Het is verboden voor alle bestuurders in de Moeskroenstraat om af te slaan;
§2.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C31a, C31b en onderbord M12.
§3.a Het is verboden voor alle bestuurders in de Moeskroenstraat om af te slaan naar de parking tussen huisnr. 696 en 700, in de meest noordelijk gelegen toegang.
§3.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C31a en C31b.
§4.a Het is verboden voor alle bestuurders in de Moeskroenstraat om af te slaan in de Kloosterhoek. Deze beperking geldt niet voor plaatselijk verkeer, fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P.
§4.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C31a, C31b en onderborden GIV ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer‘ en M12.
§5.a In de Moeskroenstraat wordt een snelheidsbeperking van 50km/h ingevoerd in de delen buiten bebouwde kom.
§5.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C43 ‘50’.
Artikel 5: GEBODSBEPALINGEN
§1.a In de Moeskroenstraat dienen bestuurders verplicht de verkeersgeleider langs links te volgen ter hoogte van huisnr. 830. Deze beperking geldt niet voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D1c en onderbord M12.
§2.a In de Moeskroenstraat dienen bestuurders verplicht de verkeersgeleider langs rechts te volgen:
§2.b In de Lauwestraat dienen bestuurders verplicht de verkeersgeleider langs rechts te volgen ter hoogte van het kruispunt met de Moeskroenstraat.
§2.c In de Dronckaerstraat dienen bestuurders verplicht de vekreersgeleider langs rechtst te volgen op de westelijke as van het kruispunt met de Moeskroenstraat.
§2.d Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D1d.
§3.a In de Moeskroenstraat is het verplicht rondgaand verkeer op het kruispunt met de Dronckaertstraat.
§3.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D5.
§4.a In de Moeskroenstraat is een fietspad voorzien:
§4.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D7.
§5.a In de Moeskroenstraat is een deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers, van fietsen en van tweewielige bromfietsen klasse A vanaf huisnr. 214 tot aan het kruispunt met de N32, langs de zijde met pare huisnummers;
§5.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D9a.
Artikel 6: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a In de Moeskroenstraat is parkeren verboden ter hoogte van de watertoren, aan de overzijde van de rijbaan;
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E1 met onderbord Gxc ‘30m’.
Artikel 7: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a Tussen het kruispunt met het Hoornwerk en het kruispunt met de Rijselstraat zijn alle bestuurders verplicht om in de richting van de Rijselstraat te rijden.
§1.b Op de parking tussen huisnr. 696 en 700 zijn alle bestuurders verplicht om in een noordwaarts gerichte lus te rijden.
§1.c Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19.
Artikel 8: WEGMARKERINGEN
§1.a In de Moeskroenstraat zijn overlangse markeringen aangebracht die rijstroken aanduiden:
§1.b In de Moeskroenstraat, zijweg (tussen huisnr. 582 en 614) zijn overlangse markeringen aangebracht die rijstroken aanduiden over een lengte van 160m.
§1.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 72 van het KB van 1/12/1975.
§2.a In de Moeskroenstraat is een fietspad voorzien:
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 74 van het KB van 1/12/75.
§3.a In de Moeskroenstraat zijn markeringen aangebracht die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden:
§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 75.2 van het KB van 1/12/1975.
§4.a In de volgende straten dient gestopt te worden en voorrang verleend aan het verkeer op de hoofdas van de Moeskroenstraat;
§4.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.1 van het KB van 1/12/1975.
§5.a In de volgende straten dient voorrang verleend te worden aan het verkeer op de hoofdas van de Moeskroenstraat:
§5.b In de hoofdas van de Moeskroenstraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer;
§5.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.2 van het KB van 1/12/1975.
§6.a. In de Moeskroenstraat zijn oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien:
§6.b In volgende straten zijn er, ter hoogte van het kruispunt met de Moeskroenstraat, oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien:
§6.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.2 van het KB van 1/12/1975.
§7.a In de Moeskroenstraat zijn witte voorsorteringspijlen aangebracht bij het naderen van:
§7.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 77.1 van het KB van 1/12/1975.
§8.a In de Moeskroenstraat mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren op markeringen:
§8.b In de Lauwestraat mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen rond de verkeersgeleider ter hoogte van het kruispunt met de Moeskroenstraat.
§8.c In de Dronckaerstraat mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen rond de verkeersgeleider op de westelijke as van het kruispunt met de Moeskroenstraat.
§8.d. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 77.4 van het KB van 1/12/1975.
§9.a In de Moeskroenstraat zijn in parkeerstroken plaatsen afgebakend waar voertuigen moeten staan:
§9.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 77.5 van het KB van 1/12/1975.
Artikel 9: DUUR
Dit reglement heeft een geldigheidsduur vanaf de plaatsing van de noodzakelijke bebording tot 1 september 2026.