Terug
Gepubliceerd op 10/01/2023

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 04/01/2023 - 09:30

Vaststelling aanvullend verkeersreglement betreffende sensorparkeren op gewestwegen.

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Virginie Breye, Schepen van Ondernemen

Recent werd een evaluatie uitgevoerd van de locaties waar, met behulp van monitoring door sensoren, de parkeertijd beperkt is tot 30 minuten. Naar aanleiding van het delegeren van de bevoegdheid van het vastleggen van deze locaties naar het College van Burgemeester en Schepenen ligt een aanvullend reglement hier ter goedkeuring voor.

Bevoegdheid orgaan

Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)

Juridische grond

Beslissing (GR/2022/241) van de Gemeenteraad in zitting van 21 december 2022 betreffende de goedkeuring van het delegatiebesluit inzake het aanvullend verkeersreglement betreffende sensorparkeren

Kennisname (CBS/2022/2282) van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 16 november 2022 van het verslag van de Gemeenteraadscommissie Verkeer & Mobiliteit van 24 oktober 2022

Goedkeuring (GR/2021/094) van de Gemeenteraad in zitting van 5 mei 2021 van de wijziging en hervaststelling van het aanvullend verkeersregelement inzake parkeren

Vaststelling(GR/2021/093) van de Gemeenteraad in zitting van 5 mei 2021 van de wijziging van het retributiereglement inzake parkeren

Actie B.22. (wijzigen autoparkeerbeleid conform dit mobiliteitsplan) van het lokaal mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/195) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)

Wet betreffende politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende regelementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009

Feiten, context en argumentatie

Recent werd een evaluatie uitgevoerd van de locaties waar, met behulp van monitoring door sensoren, de parkeertijd beperkt is tot 30 minuten. Deze evaluatie werd voorgelegd op laatste Gemeenteraadscommissie Verkeer & Mobiliteit (van 24 oktober 2022). Uit deze evaluatie en bespreking bleek dat het wenselijk is om drie van de sensorparkeerplaatsen van locatie te verplaatsen. Een ervan was op zich te moeilijk toegankelijk en kende een te laag gebruik. Twee andere plaatsen lagen bij handelszaken waarvan de activiteiten zijn stopgezet. Daarnaast dienden nog 8 bijkomende plaatsen gecreëerd te worden. Bij de opstart van het sensorparkeren (beter bekend als ‘shop&go’) werden nog niet voor alle beschikbare sensoren een locatie toegekend. De wijziging en uitbreiding van locaties dient dan ook opgenomen te worden in een reglement.

Naar aanleiding van het delegeren van de bevoegdheid van het vastleggen van deze locaties naar het College van Burgemeester en Schepenen ligt dit hier ter goedkeuring voor.

Volgende locaties zouden verdwijnen als shop&go-parkeerplaats:

  • Menen:
    • Op het Bevrijdingsplein, in de voormalige kiss-en-ridezone
      • In het vorige reglement (zie GR/2021/094) waren hier zes plaatsen opgenomen, terwijl het er in de praktijk maar vijf waren. Een plaats wordt dus uit het reglement verwijderd.
    • In de Bruggestraat, ter hoogte van nr. 126
    • In de Leopoldstraat, ter hoogte van nr. 37
    • In de Oude Leielaan, ter hoogte van de ingang bij AZ Delta:
      • Hoewel in het vorige reglement (zie GR/2021/094) was voorzien voor de plaatsing van 7 sensoren bij het ziekenhuis, is dit na uitvoering van de omgevingswerken teruggebracht tot 6. Dit dient te worden aangepast in het reglement.
  • Lauwe:
    • In de Lauwbergstraat, aan de overzijde van de rijbaan ter hoogte van nr. 51

Volgende locaties worden toegevoegd als shop&go-parkeerplaatsen:

  • Menen:
    • In de Bruggestraat, ter hoogte van nr. 89
      • 1 plaats bij de daar gevestigde apotheek
    • In de Oude Leielaan, ter hoogte van nr. 6
      • Hoewel deze reeds in het reglement waren opgenomen, waren die in de praktijk nog niet
    • Op de Grote Markt, ter hoogte van nr. 28
      • 2 plaatsen in de nabijheid van de kantoren van het daar gevestigde ziekenfonds, het stadhuis en de andere handelszaken aan de Grote Markt
  • Lauwe:
    • In de Lauwbergstraat, ter hoogte van nr. 8
      • Een bijkomende parkeerplaats bij de daar gevestigde handelszaken
    • In de Leiestraat, ter hoogte van nr. 7
      • 1 plaats bij de daar gevestigde vishandel

Omdat, conform de Omzendbrief (gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer) van 3 april 2009 geen reglementen worden opgemaakt waarbij maatregelen voor wegen met verschillende wegbeheerders worden opgenomen, worden hier enkel de sensorparkeerplaatsen op gewestwegen vermeld.

Besluit

Artikel 1. Het College van Burgemeester en Schepenen stelt het aanvullend verkeersreglement inzake sensorparkeren vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:

Aanvullend verkeersreglement inzake sensorparkeren op gewestwegen

Artikel 1: LOCATIES

§1.a. Specifieke sensorparkeerplaatsen (zogenaamde Shop&Go-parkeerplaatsen), waar kortparkeren (zonder bewonersparkeren) geldt, en waarbij er tussen 07.00u en 19.00u voor maximum 30 minuten mag geparkeerd worden (7d/7), worden ingericht in volgende straten:

Straat

Locatie

Aantal plaatsen

MENEN

Bevrijdingsplein

Op de parkeerstrook aan de voorzijde van het station
(de voormalige kiss-en-ridezone)

5 parkeerplaatsen

Grote Markt

Ter hoogte van huisnr. 28

2 parkeerplaatsen

Ieperstraat

Ter hoogte van huisnr. 34

1 parkeerplaats

Ter hoogte van huisnr. 95

1 parkeerplaats

Ter hoogte van huisnr. 117

1 parkeerplaats

Ter hoogte van huisnr. 234

2 parkeerplaatsen

Kortrijkstraat

Ter hoogte van huisnr. 200

1 parkeerplaats

Ter hoogte van huisnr. 433

1 parkeerplaats

Ter hoogte van huisnr. 496

1 parkeerplaats

Moeskroenstraat

Ter hoogte van huisnr. 59

1 parkeerplaats

Ter hoogte van huisnr. 111

1 parkeerplaats

REKKEM

Moeskroenstraat

 

 

Ter hoogte van huisnr. 535

1 parkeerplaats

Ter hoogte van huisnr. 723

1 parkeerplaats

Ter hoogte van huisnr. 874

1 parkeerplaats

Plaats

 

Ter hoogte van huisnr. 3

1 parkeerplaats

Ter hoogte van huisnr. 14

1 parkeerplaats

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E9a aangevuld met een onderbord voorzien van het opschrift ‘Max. 30 minuten - van 07u00 tot 19u00 ' aangevuld met de nodige X-borden.

§1.c. Ingeval deze parkeerplaatsen gelegen zijn binnen een ruimere zone van betalend parkeren of van blauwe zone, geldt het specifiekere parkeerregime van kortparkeren beperkt tot maximaal 30 minuten.

Artikel 2: HANDHAVING

§1. De aangestelde concessionaris voor parkeerbeheer wordt belast met het handhaven van dit reglement.

_____________________________________________________________________________

Artikel 2: Het College van Burgemeester en Schepenen verklaart zich akkoord dat met het vaststellen van het reglement uit artikel 1, conform het goedgekeurde delegatiebesluit (zie GR/2022/241) de bepalingen op gewestwegen omtrent sensorparkeren uit artikel 4/Afdeling 4 van het aanvullend verkeersreglement inzake parkeren (zie GR/2021/094) vervallen.