Recent werd een evaluatie uitgevoerd van de locaties waar, met behulp van monitoring door sensoren, de parkeertijd beperkt is tot 30 minuten. Naar aanleiding van het delegeren van de bevoegdheid van het vastleggen van deze locaties naar het College van Burgemeester en Schepenen ligt een aanvullend reglement hier ter goedkeuring voor.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Beslissing (GR/2022/241) van de Gemeenteraad in zitting van 21 december 2022 betreffende de goedkeuring van het delegatiebesluit inzake het aanvullend verkeersreglement betreffende sensorparkeren
Kennisname (CBS/2022/2282) van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 16 november 2022 van het verslag van de Gemeenteraadscommissie Verkeer & Mobiliteit van 24 oktober 2022
Goedkeuring (GR/2021/094) van de Gemeenteraad in zitting van 5 mei 2021 van de wijziging en hervaststelling van het aanvullend verkeersregelement inzake parkeren
Vaststelling(GR/2021/093) van de Gemeenteraad in zitting van 5 mei 2021 van de wijziging van het retributiereglement inzake parkeren
Actie B.22. (wijzigen autoparkeerbeleid conform dit mobiliteitsplan) van het lokaal mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/195) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Wet betreffende politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende regelementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
Recent werd een evaluatie uitgevoerd van de locaties waar, met behulp van monitoring door sensoren, de parkeertijd beperkt is tot 30 minuten. Deze evaluatie werd voorgelegd op laatste Gemeenteraadscommissie Verkeer & Mobiliteit (van 24 oktober 2022). Uit deze evaluatie en bespreking bleek dat het wenselijk is om drie van de sensorparkeerplaatsen van locatie te verplaatsen. Een ervan was op zich te moeilijk toegankelijk en kende een te laag gebruik. Twee andere plaatsen lagen bij handelszaken waarvan de activiteiten zijn stopgezet. Daarnaast dienden nog 8 bijkomende plaatsen gecreëerd te worden. Bij de opstart van het sensorparkeren (beter bekend als ‘shop&go’) werden nog niet voor alle beschikbare sensoren een locatie toegekend. De wijziging en uitbreiding van locaties dient dan ook opgenomen te worden in een reglement.
Naar aanleiding van het delegeren van de bevoegdheid van het vastleggen van deze locaties naar het College van Burgemeester en Schepenen ligt dit hier ter goedkeuring voor.
Volgende locaties zouden verdwijnen als shop&go-parkeerplaats:
Volgende locaties worden toegevoegd als shop&go-parkeerplaatsen:
Omdat, conform de Omzendbrief (gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer) van 3 april 2009 geen reglementen worden opgemaakt waarbij maatregelen voor wegen met verschillende wegbeheerders worden opgenomen, worden hier enkel de sensorparkeerplaatsen op gemeentewegen vermeld.
Artikel 1. Het College van Burgemeester en Schepenen stelt het aanvullend verkeersreglement inzake sensorparkeren vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd
Aanvullend verkeersreglement inzake sensorparkeren op gemeentewegen
Artikel 1: LOCATIES
§1.a. Specifieke sensorparkeerplaatsen (zogenaamde Shop&Go-parkeerplaatsen), waar kortparkeren (zonder bewonersparkeren) geldt, en waarbij er tussen 07.00u en 19.00u voor maximum 30 minuten mag geparkeerd worden (7d/7), worden ingericht in volgende straten:
| Straat |
Locatie |
Aantal plaatsen |
| MENEN |
||
| Bruggestraat |
Ter hoogte van huisnr. 49 |
1 parkeerplaats |
| Ter hoogte van huisnr. 89 |
1 parkeerplaats |
|
| Ter hoogte van huisnr. 91 |
1 parkeerplaats |
|
| Ter hoogte van huisnr. 109 |
1 parkeerplaats |
|
| Ter hoogte van huisnr. 228 |
1 parkeerplaats |
|
| Ter hoogte van huisnr. 254 |
1 parkeerplaats |
|
| Guido Gezellelaan |
Ter hoogte van huisnr. 33 |
1 parkeerplaats |
|
|
Ter hoogte van huisnr. 60 |
1 parkeerplaats |
| Oude Leielaan |
Ter hoogte van huisnr. 6 (op de parking voor ingang ziekenhuis) |
6 parkeerplaatsen |
| Zandputstraat |
Ter hoogte van huisnr. 17 |
1 parkeerplaats |
| LAUWE |
||
| Boldriesstraat |
Ter hoogte van huisnr. 101 |
1 parkeerplaats |
| Hospitaalstraat |
Ter hoogte van huisnr. 27A (aan de overzijde van de rijbaan) |
1 parkeerplaats |
| Larstraat |
Ter hoogte van huisnr. 14 |
1 parkeerplaats |
| Ter hoogte van huisnr. 19 |
1 parkeerplaats |
|
| Lauwbergstraat |
Ter hoogte van huisnr. 8 |
2 parkeerplaatsen |
| Ter hoogte van huisnr. 9 |
1 parkeerplaats |
|
| Ter hoogte van huisnr. 28 |
1 parkeerplaats |
|
| Lauweplaats |
Ter hoogte van huisnr. 13 |
1 parkeerplaats |
| Leiestraat |
Ter hoogte van huisnr. 7 |
1 parkeerplaats |
| Menenstraat |
Ter hoogte van huisnr. 21 |
1 parkeerplaats |
| Spoorwegstraat |
Ter hoogte van huisnr. 78 |
1 parkeerplaats |
| REKKEM |
||
| Vagevuurstraat |
Ter hoogte van huisnr. 2 |
1 parkeerplaats |
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E9a aangevuld met een onderbord voorzien van het opschrift ‘Max. 30 minuten - van 07u00 tot 19u00 ' aangevuld met de nodige X-borden.
§1.c. Ingeval deze parkeerplaatsen gelegen zijn binnen een ruimere zone van betalend parkeren of van blauwe zone, geldt het specifiekere parkeerregime van kortparkeren beperkt tot maximaal 30 minuten.
Artikel 2: HANDHAVING
§1. De aangestelde concessionaris voor parkeerbeheer wordt belast met het handhaven van dit reglement.
____________________________________________________________________________________________________________________
Artikel 2: Het College van Burgemeester en Schepenen verklaart zich akkoord dat met het vaststellen van het reglement uit artikel 1, conform het goedgekeurde delegatiebesluit (zie GR/2022/241) de bepalingen omtrent sensorparkeren op gemeentewegen uit artikel 4/Afdeling 4 van het aanvullend verkeersreglement inzake parkeren (zie GR/2021/094) vervallen.