Terug
Gepubliceerd op 10/01/2023

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 04/01/2023 - 09:30

Vaststelling tijdelijk verkeersreglement inzake de Leiestraat.

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Virginie Breye, Schepen van Ondernemen

In de Leiestraat heeft de Stad het plan om het huidige parkeerverbod, gedeeltelijk te wijzigen. Daar op vandaag nog geen reglement bestaat, ligt deze aanpassing, samen met andere maatregelen, voor.

Bevoegdheid orgaan

Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)

Juridische grond

Beslissing (CBS/2022/2606) van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 4 januari betreffende de goedkeuring van het tijdelijk verkeersreglement inzake de Goevrouwestraat

Kennisname (CBS/2022/2240) van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 16 november 2022 van het verslag van de Gemeenteraadscommissie Verkeer & Mobiliteit van 24 oktober 2022

Kennisname (CBS/2022/1995) van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 19 oktober 2022 van het verslag van het periodieke overleg tussen de Stad en de Politie van 3 oktober 2022

Acties B.17 (aandacht voor doorstromingsmaatregelen openbaar vervoer) en B.22. (wijzigen autoparkeerbeleid conform mobiliteitsplan) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)

Beslissing (CBS/2021/996) van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 26 mei 2021 betreffende het rechttrekken van buslijn 81/82 na einde van het beperkt eenrichtingsverkeer op Lauweplaats

Kennisname (CBS/2021/992) van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 26 mei 2021 van het verslag van het werkoverleg van 10 mei 2021 betreffende de herinrichting van Lauweplaats

Beslissing (CBS/2020/742) van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 22 april 2020 betreffende het invoeren van een parkeerverbod ten behoeve van een gewijzigd traject van buslijn 82

Beslissing (GR/2020/116) van de Gemeenteraad van 1 juli 2020 betreffende de adviesvraag omtrent het voorstel van het Nieuw Openbaar Vervoerplan 2021

Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer

Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg

Feiten, context en argumentatie

Naar aanleiding van de vraag van een handelszaak in de Leiestraat, werd het parkeerbeleid er herbekeken. De vraag werd namelijk gesteld om vlakbij een sensorparkeerplaats (= shop & go) te verkrijgen. Hoewel uit de evaluatie van de shop&go-plaatsen bleek dat deze omgeving zeker in aanmerking komt, is de plaatsing evenwel nog niet mogelijk. Langs de zijde van de handelszaak geldt momenteel namelijk een parkeerverbod.

Dit is noodzakelijk om de vlotte doorgang van de lijnbus te garanderen, zowel in de huidige situatie (zie CBS/2021/996) als in de toekomstige (zie CBS/2021/992). De reisroutes lopen nu, maar ook in de toekomst door de Leiestraat.

Een aanpassing van het huidige parkeerverbod, maar tegelijk een uitbreiding (zoals besproken in  CBS/2020/742) voorzien, zou geen negatief en zelfs eerder een positief effect hebben op het behalen van de doelstelling voor een verbeterde doorstroming voor het openbaar vervoer.

Daarnaast stelt de dienst mobiliteit voor om een voorrangsregeling in te voeren in de oost-westas van de Leiestraat. Dit gedeelte is in het lokaal mobiliteitsplan namelijk opgenomen als lokale weg type II. Zowel de Goevrouwestraat als de Leiestraat (noord-zuidas) zijn als lokale weg type III, daar ondergeschikt aan. Het is dan ook aangewezen om de as Leiestraat – Kon. Astridlaan (waar 50km/h) geldt, voorrang te geven op de zijstraten, waar een snelheidsregime van 30km/h van toepassing is.

In de (noord-zuidas) van de Leiestraat is het dan weer aangewezen om te werken met een regime, waarbij voorrang van rechts geldt. Zowel de noord-zuidas als alle zijwegen zijn namelijk aangeduid als lokale weg type III. Conform het Vademecum Veilige Wegen en Kruispunten is een regeling met voorrang van rechts dan te verkiezen.

Aangezien op vandaag nog geen reglement is opgemaakt voor de huidige reglementering wordt deze voorgestelde wijziging, samen met de reeds toegepaste maatregelen, ter goedkeuring voor.

Op aangeven van de lokale politie wordt voorgesteld om te werken met een tijdelijk verkeersreglement. Zodoende kunnen bepaalde maatregelen na een beperkte looptijd (in deze 1 jaar) worden geëvalueerd en voor een definitieve invoering mogelijks nog bijgewerkt worden.

Besluit

Enig artikel: Het College van Burgemeester en Schepenen beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de Leiestraat vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:

Tijdelijk verkeersreglement inzake de Leiestraat

Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED

Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN

Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 3: VOORRANGSREGELING:

§1. De bestuurders in de Leiestraat (oost-westas) hebben voorrang t.o.v. het verkeer in de Goevrouwestraat.

§2.a. In de Leiestraat (noord-zuidas) dient gestopt te worden en voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Kon. Astridlaan.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5.

§3.a. In de Leiestraat (oost-westas) dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Wevelgemstraat.

§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.

Artikel 5: VERBODSBEPALINGEN

§1.a. De bestuurders (met uitzondering van chauffeurs van de posterijen) in de Leiestraat mogen het plein (met de postpakketautomaat) tegenover huisnr. 30 niet oprijden.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C3 met onderbord ‘uitgezonderd de post’

Artikel 5: GEBODSBEPALINGEN

§1.a. In de Leiestraat dienen bestuurders verplicht de verkeersgeleider langs rechts te volgen:

  • ter hoogte van huisnrs. 9/34;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Wevelgemstraat.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D1d.

Artikel 6: STILSTAAN EN PARKEREN

§1.a. In de Leiestraat wordt een parkeerverbod ingevoerd langs:

  • De onpare zijde tussen het kruispunt met Lauweplaats en het kruispunt met de Julien Cagniestraat;
  • De pare zijde tussen het kruispunt met de Julien Cagniestraat tot huisnummer 44.

§1.b. Deze maatregel wordt aangeduid door de borden E 1 aangevuld met x-borden, Xb en Xa.

Artikel 7: WEGMARKERINGEN

§1.a. In de Leiestraat zijn overlangse markeringen aangebracht die rijstroken aanduiden vanaf de verkeersgeleider over de volledige lengte van de zijgevel van Wevelgemstraat 113.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 72 van het KB van 1/12/1975.

§2.a. In de Leiestraat (noord-zuidas) dient gestopt te worden en voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Kon. Astridlaan.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.1. van het KB van 1/12/1975.

§3.a. In de Leiestraat (oost-westas) dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Wevelgemstraat.

§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.2. van het KB van 1/12/1975.

§4.a. In de Leiestraat zijn oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien:

  • Ter hoogte van het kruispunt met Lauweplaats
  • Ter hoogte van het kruispunt met de Wevelgemstraat tussen huisnr 105 en de verkeersgeleider;
  • Ter hoogte van het kruispunt met de Wevelgemstraat tussen de verkeersgeleider en Wevelgemstraat 113.

§4.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.3. van het KB van 1/12/1975.

In de Leiestraat mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen rond de verkeersgeleider ter hoogte van het kruispunt met de Wevelgemstraat.

§4.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 77.4. van het KB van 1/12/1975.

Artikel 8: DUUR

Dit reglement heeft een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf de plaatsing van de borden.

Artikel 9: BEKENDMAKING

Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Korpschef van de Lokale Politie Grensleie.