Decreet Lokaal Bestuur, in het bijzonder maar niet uitsluitend art. 2 en art 40 §3 en art 41 betreffende specifieke bevoegdheid van de gemeenteraad inzake het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
Het stedelijk reglement inzake inname van het openbaar domein door terrassen (‘terrasreglement’) werd goedgekeurd en vastgesteld in openbare zitting van de gemeenteraad dd. 30 april 2012, en trad in werking per 1 mei 2012.
Het reglement werd hervastgesteld in openbare zitting van de gemeenteraad dd. 11 juni 2012 en dd. 16 december 2013 naar aanleiding van de hernieuwing van de Algemene Politieverordening en de invoering van Gemeentelijke Administratieve Sancties en de latere wijziging van de GAS-wet.
Met het oog op actualisatie en administratieve vereenvoudiging, alsook vanuit de praktische toepassing van het huidige vergunningensysteem én vanuit de algemene beleidsdoelstelling om de horeca in Menen te stimuleren, werd een voorstel tot wijziging van het terrasreglement opgesteld.
Samengevat kunnen de voornaamste wijzigingen aan het terrasreglement als volgt worden samengevat :
Gelet op de aanduiding van het stadhuis van Menen met belfort als beschermd monument en als UNESCO-werelderfgoed met bufferzone; Overwegende dat vergunningsaanvragen tot plaatsen van constructies gelegen in de bufferzone bij een werelderfgoed (dit is op minder dan 100 m van het werelderfgoed) advies dienen te krijgen van het Agentschap onroerend Erfgoed; voor de terrassen gelegen op de Grote Markt van Menen zal daarom een afzonderlijk kader worden uitgewerkt dat wordt afgetoetst met Onroerend Erfgoed, waarbij de erfgoedlocatie een versterking kan zijn van een levendige en aantrekkelijke horeca op de Grote Markt in Menen.
Deze wijzigingen worden voorgesteld als resultaat uit diverse overlegmomenten met diverse stadsdiensten (diensten grondgebiedszaken, stadsontwikkeling, Veiligheid en Samenleven, juridische zaken, evenementen) en na overleg met de lokale politie;
Eveneens werden deze wijzigingen voorafgaand afgetoetst bij en voorgelegd aan de lokale horeca, waarbij in diverse participatiemomenten aan de lokale horeca de mogelijkheid werd geboden om opmerkingen en suggesties te geven bij de voorstellen tot wijziging;
Het vernieuwd terrasreglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad van 21 december 2022 ter goedkeuring en ter wijziging van het reglement;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 december 2022;
ARTIKEL 1:
De gemeenteraad beslist om de stedelijke verordening inzake inname van het openbaar domein door terrassen (APV - bijlage 2) (verkort 'terrasreglement), goed te keuren, zoals opgenomen in de bijlage . De tekst hiervan wordt als bijlage gehecht aan deze beslissing.
ARTIKEL 2:
Deze verordening treedt onmiddellijk in werking.
Het voorgaande stedelijk reglement inzake inname van het openbaar domein door terrassen (‘terrasreglement’) dd. 16 december 2013 wordt hierbij opgeheven.
ARTIKEL 3:
Dit reglement wordt conform de bepalingen van artikel 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur bekendgemaakt via de gemeentelijke webtoepassing, alsook ingeschreven in het gemeentelijk register der bekendmakingen.
ARTIKEL 4:
Afschrift van dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de bevoegde interne diensten alsook aan: