Terug
Gepubliceerd op 29/06/2023

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 21/06/2023 - 09:30

Masters op 8 juli 2023 (TVR).

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Eric Algoet, Algemeen Directeur

Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van Masters op 8 juli 2023.

Bevoegdheid orgaan
  • Art. 56 §2 Decreet lokaal bestuur
  • Art. 119 en art. 130bis van de Nieuwe Gemeentewet houdende specifieke bevoegdheid college van burgemeester en schepenen tot opmaak tijdelijke verkeersreglementen
  • Art 135 § 2 1° en 7° van de Nieuwe Gemeentewet houdende algemene bevoegdheid van de gemeenten tot zorg voor openbare veiligheid op openbare wegen
Juridische grond
  • De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder op artikel 12:
  • Het koninklijke besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, in het bijzonder titel III;
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens worden bepaald;
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009
  • De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
  • De Algemene Politieverordening zoals goedgekeurd in gemeenteraad van 11 juni 2012 en latere wijzigingen, in het bijzonder doch niet uitsluitend, art. 30-31. 
  • Het gebruiksreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 augustus 2014, en latere wijzigingen, op het ter beschikking stellen van logistiek materiaal
  • Het retributiereglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2019, en latere wijzigingen, op het ter beschikking stellen van logistiek materiaal 
  • Artikelen 286 en 287 en 330 Decreet Lokaal bestuur inzake publicatieplicht en meldingsplicht reglementen, en de Omzendbrief KB/ABB 2018/4  van 14 december 2018 in dit verband;
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag van 3 januari 2023  betreffende de organisatie van Masters.

Gelet op de diverse adviezen, zowel interne als externe diensten

  • Advies medische discipline: volgens afspraken gemaakt op het veico van 20 april 2023
  • Advies politie: Gunstig advies. TVR werd opgesteld
  • Advies milieudienst: Geen geluidsvoorwaarden vereist voor achtergrondmuziek. Organisatie geeft aan dat er geen sportactiviteiten zullen doorgaan op het water
  • Noodplanning: volgens de gemaakte afspraken op het veico van 20 april 2023 (verslag in bijlage)

In het budget 2023 is een toelage van €1000 (AR 6493000 - BI 074015) voorzien.

Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent de toestemming voor de organisatie van Masters op 8 juli 2023 te Lauwe.

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepen keurt de uitbetaling van de toelage van €1000 goed op rekeningnummer BE50 9731 0361 3818

Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend tijdelijk verkeersreglement goed:

Artikel 3.1: Op zaterdag 08/07/2023 van 06.00 uur tot 24.00 uurKlik hier als u tekst wilt invoeren.
§1. is het parkeren verboden

  • Kon. Astridlaan tussen het kruispunt Leiestraat en de loskades van De Witte Lietaer
  • Twee parkings tegenover het Applauws

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden E1.

Artikel 3.2: Op zaterdag 08/07/2023 van 07.00 uur tot 24.00 uur
§1. is het verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder

  • Koningin Astridlaan tussen het kruispunt Leiestraat en Koningin Astridlaan 49

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden C3.

Artikel 2.3: Op zaterdag 08 juli 2023 van 07.00 uur tot 24.00 uur
§1. wordt het verkeer omgeleid in beide richtingen

  • Via Lauweplaats

§2. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F41 op de betrokken kruispunten.

Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvraag tot ontlenen feestmateriaal principieel goed. Nadere afspraken dienen te worden gemaakt met de dienst Feestelijkheden (sarah.cardoen@menen.be - 056/529 364) naargelang eveneens van de beschikbaarheid van de gevraagde materialen.

Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen vraagt om een bewonersbrief op te maken en te verspreiden naar alle bewoners die hinder ondervinden (bijv. toegankelijkheid, parkeren, enz.) door het georganiseerde evenement. U bezorgt deze brief best een 10 tal dagen voor het evenement. Graag de brief ook ter info te bezorgen aan evenementen@menen.be Meer info: https://www.menen.be/veel-gestelde-vragen#communicatie

Artikel 5: het college van burgemeester en schepenen verleent toestemming voor het schenken van alcoholische dranken volgens de wettelijke bepalingen (vanaf 16 jaar). Geen toestemming voor het schenken van sterke dranken.

Artikel 6: De aanvrager zal van deze beslissing op de hoogte worden gebracht. 

Artikel 7: Een kopie van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de lokale politie, PZ Grensleie.