Terug
Gepubliceerd op 12/03/2024

Besluit  OCMW Raad

wo 06/03/2024 - 21:00

Goedkeuring arbeidsreglement personeelsleden stad en OCMW Menen.

Aanwezig: Tom Vlaeminck, Voorzitter OCMW-Raad
Eddy Lust, Voorzitter van het vast bureau
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Leden van het vast bureau
Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Jelle Van de Wiele, Jan Verbrugge, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht, Raadsleden
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Sylvianne Scherpereel, Mattias Eeckhout, Toon Demyttenaere, Raadsleden
Bevoegdheid Orgaan

Gelet op artikel 186 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn de rechtspositieregeling van het personeel vaststelt.

Juridische grond
  • Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
  • Gelet op de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
  • Gelet op de Rechtspositieregeling van het personeel van stad en OCMW Menen van 5 februari 2020 en latere wijzigingen;
  • Dit arbeidsreglement dient samen gelezen te worden met de rechtspositieregeling van het personeel van Stad en OCMW Menen, zoals goedgekeurd op 5 februari 2020 en latere wijzigingen.
Feiten Context en argumentatie

In de gemeenteraad en OCMW-raad van 5 februari 2020 werd de geïntegreerde rechtspositieregeling voor het personeel van stad en OCMW Menen goedgekeurd;

Op heden zijn er binnen onze organisatie voor het niet-onderwijzend personeel nog twee arbeidsreglementen, nl. 

* Het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2011 en latere wijzigingen

* Het arbeidsreglement voor het OCMW-personeel, zoals goedgekeurd door de OCMW- raad op 4 juni 2013 en latere wijzigingen.

Er werd geruime tijd en met verschillende werkgroepen gewerkt aan een geïntegreerde tekst. Enerzijds werden alle artikelen van de twee arbeidsreglementen op elkaar afgestemd.  Anderzijds werd heel wat tijd gestoken in de opmaak en het actualiseren van alle bijlagen. De verschillende bijlagen willen een antwoord bieden op de noden en verwachtingen van ons personeel en de organisatie binnen een hedendaags HRM-beleid. 

De bijlagen 1 en 2 bevatten de huidige manier van werken op het vlak van uurroosters en werktijdregeling. In de loop van 2024 is de implementatie voorzien van een nieuwe loonmotor en een tijdsregistratie- en planningstool. Dit zal ook een nieuwe manier van werken met zich meebrengen wat zich dan zal vertalen in aangepaste teksten. 

De manier waarop binnen ons bestuur wordt omgegaan met vorming in de meest brede betekenis werd uitgeschreven in bijlage 3. 

De bijlagen 4 en 5 geven het personeel de nodige richtlijnen inzake het gebruik van de dienstvoertuigen en dienstreizen. Ook de bijlage over de fietspolicy (bijlage 6) werd in het arbeidsreglement opgenomen. 

De bijlagen 7, 8 en 9 werken de rechten en plichten van het personeel bij het gebruik van verschillende geautomatiseerde systemen verder uit. De bijlage 10 omtrent het gebruik van IT-infrastructuur binnen onze organisatie is volledig afgestemd op de noden en problematieken van de digitalisering binnen ons bestuur. 

Een werkgroep onder begeleiding van Liantis werkte een ziekteverzuimbeleid (bijlage 12) en een preventief middelenbeleid (bijlage 11) uit. De bijlage 13 Maatregelen ter voorkoming van psychosociale risico's op het werk, bijlage 14 arbeidsongevallen, bijlage 15 Moederschapsbescherming en bijlage 16 algemene en voedselhygiëne zijn geënt op de wettelijke bepalingen dienaangaande. 

De nieuwe bijlagen 18 functie-specifieke deontologische code en 17 aggressieprotocol bieden een antwoord en houvast voor het personeel bij hedendaagse problematieken op de werkvloer. In bijlage 19 wordt een klokkenluidersregeling uitgewerkt. 

Het MAT gaf in zitting van 22/01/2024 gunstig advies voor het ontwerp van arbeidsreglement. 

Het ontwerp van arbeidsreglement werd een eerste keer op 9 januari 2024 in een werkvergadering met de syndicale organisaties besproken. Bepaalde zaken werden verder verfijnd en verduidelijkt.
Het ontwerp van arbeidsreglement werd op 20 februari 2024 onderhandeld met de syndicale organisaties. Een protocol van akkoord werd afgesloten.

Publieke stemming
Aanwezig: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Jelle Van de Wiele, Jan Verbrugge, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht, Eric Algoet
Voorstanders: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Jelle Van de Wiele, Jan Verbrugge, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: Het bijgevoegde arbeidsreglement voor het personeel van stad en OCMW Menen wordt goedgekeurd. 

Artikel 2: De ingangsdatum van het arbeidsreglement is 1 april 2024.

Artikel 3: Het arbeidsreglement van het OCMW-personeel dd. 4 juni 2013 wordt met ingang van 1 april 2024 opgeheven.