Terug
Gepubliceerd op 05/09/2025

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 27/08/2025 - 09:30

Tijdelijk verkeersreglement inzake de Triloystraat. Vaststelling.

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Caroline Bonte-Vanraes, Kasper Vandecasteele, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Peggy Coeman-Maerten, Angelique Declercq, Schepenen
Eva Vandenheede, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Renaat Vandenbulcke, Schepen van wonen en zorg

Om mogelijk sluipverkeer tegen te gaan werd na de ontwikkeling van LAR-Zuid een vrachtverbod, een verbod op doorgaand verkeer ingesteld. Met de infrastructuurwerken op LAR Noord in opstart dient, om sluipverkeer tegen te gaan, een infrastructurele maatregel ingevoerd te worden. De locatie hiervan werd bevraagd bij de bewoners van de Triloystraat. Deze wijziging ligt hier in het reglement ter goedkeuring voor.

Bevoegdheid orgaan

Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen).

Juridische grond

Actie B.24 (invoeren en handhaven vrachtverbodszones) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)

Beslissing (CBS/2023/2140) van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 29 november 2023 betreffende de behandeling van de resultaten van de bewonersenquête na de testperiode van de installatie van een tractorsluis in de Triloystraat.

Kennisname (CBS/2024/668) door het college van burgemeester en schepenen van het verslag van de gemeenteraadscommissie verkeer & mobiliteit in zitting van 12 februari 2024

Feiten, context en argumentatie

Om mogelijk sluipverkeer tegen te gaan werd na de ontwikkeling van LAR-Zuid een vrachtverbod, een verbod op doorgaand verkeer ingesteld. Met de infrastructuurwerken op LAR Noord in opstart dient, om sluipverkeer tegen te gaan, een infrastructurele maatregel ingevoerd te worden. De locatie hiervan werd bevraagd bij de bewoners van de Triloystraat. Deze wijziging ligt hier in het reglement ter goedkeuring voor.

In de Triloystraat werden reeds een aantal verschillende testen uitgevoerd met een verkeersfilter. De implementatie van deze filter had tot op vandaag een verdelend effect bij de bewoners van de straat, waarbij geen duidelijke eensgezindheid rond de nood of de ideale locatie naar voor brachten.

In het kader van de revitaliseringswerken aan de LAR blijkt wel een zeer grote eensgezindheid dat zoekend vrachtverkeer niet langs de Triloystraat kan rijden. De bewoners zijn het in groot aantal eens dat ter hoogte van de aansluiting Triloystraat /LAR Blok Z een fysieke hindernis dient geplaatst te worden om alle gemotoriseerd verkeer te weren. Er werden 26 bevragingsformulieren ontvangen, 20 hiervan gaven de locatie ter hoogte van LAR Zuid als gewenste afsluitlocatie aan. 4 waren voorstander thv Triloystraat 61 en 2 ter hoogte van Triloystraat 1.

Voetgangers, fietsers, speedpedelecs en bromfietsers kunnen wel nog de Triloystraat van deze zijde uit bereiken. Ander gemotoriseerd verkeer dient de Triloystraat via de Gentstraat te bereiken.

Besluit

Enig artikel: Het College van Burgemeester en Schepenen stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Triloystraat vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:

 

Tijdelijk verkeersreglement inzake de Triloystraat

ARTIKEL 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED

Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

ARTIKEL 2: ZONALE BEPALINGEN

Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

ARTIKEL 3: VOORRANGSREGELING

§1. De bestuurders in de hoofdas van de Triloystraat ten noorden van de kruising met LAR Blok Z hebben voorrang t.o.v. het verkeer in de hoofdas van de Triloystraat ten zuiden van de kruising.

§2.a. In de hoofdas van de Triloystraat ten zuiden van de kruising met LAR Blok Z dient voorrang verleend te worden en zo nodig gestopt aan het verkeer:

  • In de hoofdas van de Triloystraat ten noorden van de kruising;
  • In LAR Blok Z.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.

§3.a. In de hoofdas van de Triloystraat dient het verkeer komende uit het noorden ter hoogte van de brug over de snelweg voorrang te verlenen aan het verkeer komende uit het zuiden.

§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden B19 en B21.

ARTIKEL 4: VERBODSBEPALINGEN

§1.a. In de Triloystraat wordt de snelheid beperkt tot 50 km/h.

§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C43 '50'.

§2.a. In de Triloystraat, ter hoogte van het kruispunt Triloystraat / LAR Blok Z, is het verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, met uitzondering van fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C3 met onderbord M12.

§3.a. In de hoofdas van de Triloystraat, tussen de kruising met LAR Blok Z en de kruising met de Bedevaartweg is het verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, met uitzondering van:

  • Plaatselijk verkeer;
  • Fietsers, bestuurders van bromfietsen klasse A en P.

§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C3 met de onderborden GIV ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en M12.

ARTIKEL 5: GEBODSBEPALINGEN

§1.a. In de hoofdas van de Triloystraat is tussen de kruising met Brun Cornet en de kruising met LAR Blok Z aan de westzijde van de rijbaan een deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D10.

ARTIKEL 6: STILSTAAN EN PARKEREN

§1.a. In de hoofdas van de Triloystraat, tussen de Brun Cornet en de kruising met LAR Blok Z wordt een verbod op stilstaan en parkeren ingevoerd.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E3.

ARTIKEL 7: WEGMARKERINGEN

§2.a. In de hoofdas van de Triloystraat ten zuiden van de kruising met LAR Blok Z dient voorrang verleend te worden en zo nodig gestopt aan het verkeer:

  • In de hoofdas van de Triloystraat ten noorden van de kruising;
  • In LAR Blok Z.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.1 van het KB van 1/12/1975.

ARTIKEL 8: DUUR

Het reglement heeft een geldigheidsduur van 2 jaar vanaf het moment de aanpassingen zijn uitgevoerd.