Terug
Gepubliceerd op 02/07/2024

Besluit  Gemeenteraad

wo 26/06/2024 - 19:00

Indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken. Vaststelling wijziging reglement.

Aanwezig: Tom Vlaeminck, Voorzitter gemeenteraad
Eddy Lust, Burgemeester
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Stan Roose, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht, Herwig Vrijsen, Raadsleden
Eva Vandenheede, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Laurent Coppens, Dorianne De Wiest, Mattias Eeckhout, Jan Verbrugge, Raadsleden
Bevoegdheid Orgaan

Decreet Lokaal Bestuur, artikel 2 en 40-41

Juridische grond
  • Art. 170 § 4 van de Grondwet;
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen; 
  • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen; 
  • Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur en latere wijzigingen; 
  • KB van 10 december 1996, meer bepaald artikel 10 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar;
  • Wet van 14 maart 1968, meer bepaald artikel 2 § 1 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953;
  • Wet van 7 januari 2024 tot wijziging van het oud Burgerlijk Wetboek en het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten teneinde de procedure voor naamsverandering te versoepelen;
  • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met art. 5.1.1 en het conform verklaren van het plannenregister op 11 oktober 2013; 
  • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met art. 5.2.1 informatieplicht en art. 5.1.2; 
  • Omzendbrief van 1 december 2004 pagina 15 met betrekking tot afgifte elektronische identiteitskaarten; 
  • Omzendbrieven van 10 januari 2007, 31 januari 2007 en 14 juni 2007 betreffende de invoering van de KIDS-ID; 
  • Omzendbrief van 15 september 2017, geldig vanaf 1 januari 2018, inzake reisdocumenten voor niet-Belgen;
  • Omzendbrief KB/ABB 2018/4 over de hervorming van het bestuurlijk toezicht en de uitbreiding van de bekendmakingsplicht;
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;
  • Omzendbrief van 6 november 2023 met referentie 4489722 inzake de tarieven van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en -documenten geldig vanaf 1 januari 2024;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2023 houdende de vaststelling van de indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode van 2024-2025;
  • De financiële toestand van de gemeente;
Feiten Context en argumentatie

Motivering

In de gemeenteraad van 20 december 2023 werd de indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken vastgesteld voor de periode 2024-2025.

De goedkeuring van de overstap naar digitale notarisattesten.

De omschakeling naar digitale behandeling en opslag van dossiers betekent op termijn een belangrijke besparing. Deze omschakeling vergt een initiële investering in de aanpassingen inzake IT-infrastructuur en daardoor zal de Vlaamse Regering hierbij een ondersteuning bieden onder de vorm van een subsidie.

Voor wat de betreft de gewone aanvragen is het wenselijk dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen aanvragen met enkel stedenbouwkundige handelingen, nogmaals onderverdeeld in dossier met en dossiers zonder medewerking architect, en aanvragen met zowel stedenbouwkundige handelingen als vergunning plichtige exploitatie van ingedeelde inrichting of activiteiten.

Voor een vereenvoudigde procedure is er geen openbaar onderzoek nodig en bij een gewone procedure zijn de kosten voor het openbaar onderzoek in de tarieven inbegrepen.

Voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden of voor de bijstelling van een dergelijke omgevingsvergunning, wordt slechts de vereenvoudigde procedure toegepast, wanneer voldaan is aan art. 13 (zie supra) en de gewone procedure in de andere gevallen.

Voor wat betreft de publicaties in kader van de omgevingsvergunningsaanvraag gebeurt dit op kosten van de aanvrager, cfr. artikel 22 (openbaar onderzoek) en artikel 61 (beslissing) van het Besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015 tot uitvoering van het decreet van 24/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning.

Daar wij een grensgemeente zijn, zijn we verplicht een overlijden van een buitenlander te laten constateren door een Belgische arts.

De opmaak van nationaliteitsdossiers en voornaamwijzigingen brengt heel wat voorbereidend werk met zich mee. Het aantal aanvragen van beiden gaat in stijgende lijn waardoor er een tarief zal worden ingevoerd om onbezonnen aanvragen af te remmen.

Voor transgenders mag er maximaal 10 % van de normale prijs gevraagd worden. Daar de prijs verwaarloosbaar is ten opzichte van het vele werk, zal dit gratis aangeboden worden. Voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en niet over een voornaam beschikken is het verplicht om dit gratis aan te bieden.

Omwille van de invoering van het tarief voor nationaliteitsdossiers en voornaamwijzigingen, zal het tarief voor de opmaak van dossiers voor geboorte en overlijden verhoogd worden zodat er onderling geen onderscheid meer is.

Alle naamswijzigingen gebeuren heden via een procedure bij de FOD Justitie. Vanaf 01/07/2024 zullen eenvoudige naamswijzigingen ook via de burgerlijke stand kunnen gebeuren. Dit brengt een extra werklast met zich mee. 

De FOD communiceert ook volgende : “Indien u aan de voorwaarden voldoet voor deze vereenvoudigde procedure, is het beter om tot 1 juli 2024 te wachten, gelet op de duur van de normale procedure bij de FOD Justitie, die bovendien de betaling van een registratierecht vereist en onderworpen is aan striktere voorwaarden.”

Voorwaarden procedure burgerlijke stand:

  • Je kunt éénmalig je naam laten wijzigen in de naam van je vader of moeder of combinatie (idem naam adoptant) via de BS van je stad/gemeente.
  • Gemeente/stad dient het strafregister te controleren + controle minderjarige afstammelingen die de naam dragen ( eventueel ook wijzigen)
  • Afhandeling moet binnen de maand gebeuren

Alle andere aanvragen dienen nog via de FOD Justitie te gebeuren ( bv. andere naam dan die van je moeder/vader/adoptant, bij meerdere wijzigingen van je familienaam, …)

Net zoals alle andere dossiers waarbij een akte wordt opgemaakt ( bv. opmaak dossier voornaamswijziging, opmaak dossier huwelijk, opmaak nationaliteitsdossier, ...) zal ook “opmaak dossier naamswijziging” toegevoegd worden.

Door de blijvende stijging van de facturen van de gerechtsdeurwaarder zijn wij genoodzaakt het tarief van de eenzijdige beëindiging van het samenlevingscontract te verhogen.

Er is ook de mogelijkheid om een super dringende aanvraag te doen bij de gemeente of bij FOD buitenlandse zaken voor een internationaal paspoort maar die enkel af te halen is bij FOD buitenlandse zaken.

Rekening houdend met het internationaal verdrag betreffende de status van vluchtelingen, ondertekend op 28/07/1951 (wet van 26 juni 1953 - BS 4 oktober 1953), gewijzigd door het protocol van New York op 31 januari 1967 (BS 3 mei 1969).

Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 5 juni 2024.

Publieke stemming
Aanwezig: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Stan Roose, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht, Herwig Vrijsen, Eva Vandenheede
Voorstanders: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Stan Roose, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht, Herwig Vrijsen
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad stelt het reglement "Indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken" vast.

Indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken

ARTIKEL 1

Vanaf 1 juli 2024 en eindigend op 31 december 2025 wordt een indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken geheven.

ARTIKEL 2

De bedragen worden als volgt vastgesteld:

opmaak dossier geboorte: € 20,00

opmaak dossier huwelijk: € 20,00 

opmaak dossier overlijden: € 20,00

opmaak dossier voornaamswijziging: € 20,00

       gratis voor transgenders bij een eerste geslachtswijziging

       gratis voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en niet over een voornaam beschikken

opmaak dossier naamswijziging: € 20,00

opmaak nationaliteitsdossier: € 20,00

ereloonnota vaststellen overlijden buitenlanders: € 42,00 

trouwboekje: € 20,00 

EID Belgen: € 23,00 

EID Belgen: spoedprocedure gemeente: € 150,00 

EID Belgen: spoedprocedure FOD:  186,00 

kids-ID: € 12,00 

kids-ID: spoedprocedure gemeente: € 139,00 

kids-ID: spoedprocedure FOD: € 175,00 

internationaal paspoort -18 jaar: € 44,00 

internationaal paspoort +18 jaar: € 74,00  

internationaal paspoort -18 jaar: dringende procedure: € 230,00 

internationaal paspoort +18 jaar: dringende procedure: € 260,00 

internationaal paspoort -18 jaar: superdringende procedure: € 290,00 

internationaal paspoort +18 jaar: superdringende procedure: € 320,00 

rijbewijs: € 25,00 

voorlopig rijbewijs: € 25,00 

internationaal rijbewijs: € 25,00 

afsluiten samenlevingscontract: € 20,00 

beëindiging samenlevingscontract: € 20,00 

eenzijdige beëindiging samenlevingscontract: € 250,00 

EID vreemdelingen: elektronische verblijfskaarten A(a)/B(b)/H(c)/K(d)/L(e)/F(h)/F+(i)/N(j)/M(k)/M(l)/J(m)/I(n): € 23,00 

EID vreemdelingen: elektronische verblijfskaarten EU(f) en EU+(g): € 23,00 

EID vreemdelingen: spoedprocedure gemeente: € 150,00 

vreemdelingenkaart: € 10,00 

vreemdelingenkaart duplicaat: € 11,50 

vreemdelingenkaart - 12 jaar: € 2,00 

reistitel vluchtelingen - 18 jaar: € 44,00 

reistitel vluchtelingen + 18 jaar: € 74,00 

reistitel vluchtelingen - 18 jaar: dringende procedure: € 230,00 

reistitel vluchtelingen + 18 jaar: dringende procedure: € 260,00 

reistitel vluchtelingen - 18 jaar: superdringende procedure: € 290,00 

reistitel vluchtelingen + 18 jaar: superdringende procedure: € 320,00 

kopie A4 formaat: € 0,25 

kopie A3 formaat: € 0,50 

kleurenkopie A4 formaat: € 1,00 

kleurenkopie A3 formaat: € 2,00 

afdruk kopie plannen: € 6,50 per m²

afdruk plotter: € 2,50 

Administratieve stukken Ruimtelijke Ordening:

stedenbouwkundig uittreksel conform VCRO: € 130,00 voor analoge aanvraag (geldig tot inwerkingtreding van het decreet over het vastgoedinformatieplatform)

stedenbouwkundig uittreksel conform VCRO: € 80,00 voor digitale aanvraag (geldig tot inwerkingtreding van het decreet over het vastgoedinformatieplatform)

aanvraag stedenbouwkundig attest: € 70,00 

aanvraag planologisch attest: € 250,00 

omgevingsvergunning: onderstaande tarieven worden onderscheiden: 

melding

€ 50,00

vereenvoudigde procedure enkel stedenbouwkundige aspecten zonder architect

€ 100,00

vereenvoudigde procedure

€ 200,00

gewone procedure enkel stedenbouwkundige aspecten zonder architect

€ 150,00

gewone procedure enkel stedenbouwkundige aspecten met architect

€ 250,00

gewone procedure

€ 500,00

De belasting is niet verschuldigd voor overheidsinstellingen of instellingen die  opgericht zijn door de overheden.

Publicaties worden individueel per dossier berekend en komen ten laste van de aanvrager.

ARTIKEL 3

Deze belasting is te betalen door de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente, op verzoek of ambtshalve, worden afgegeven. 

ARTIKEL 4

Bij gebrek aan onmiddellijke betaling wordt de belasting een kohierbelasting. 

ARTIKEL 5

Deze belasting is niet toepasselijk op de aangifte van stukken die krachtens een wet, een Koninklijk Besluit of enig ander overheidsbesluit reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn.

Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten, die de met het afgeven van paspoorten belaste gemeenten ambtshalve bekomen en waarvan sprake in het Regentbesluit van 26 juli 1948. 

ARTIKEL 6

De vorige verordening van 20 december 2023 wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van het huidig reglement, dit is vanaf 1 juli 2024 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.  

ARTIKEL 7 

Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.