Terug
Gepubliceerd op 07/06/2022

Besluit  Gemeenteraad

wo 01/06/2022 - 19:00

Aanvullend verkeersreglement inzake de afbakening van de bebouwde kom van de entiteit Menen. Vaststelling.

Aanwezig: Tom Vlaeminck, Voorzitter Gemeenteraad
Eddy Lust, Burgemeester
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten, Raadsleden
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Dorianne De Wiest, Julie Roussel, Mattias Eeckhout, Raadsleden
Bevoegdheid Orgaan

Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)

Juridische grond

Actie B.02 (geleidelijke uitbreiding zone 30) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)

Beslissing (Agendapunt 13) van de Gemeenteraad in zitting van 16 februari 2009 tot vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake afbakening van de bebouwde kom van de entiteit Menen.

Beslissing van de Gemeenteraad in zitting van 19 december 2016 tot vaststelling van het aanvullend verkeersreglement n.a.v. het invoeren van een zone 50 in de Basse Censestraat, Diefhondstraat, Noordstraat en de Watertorenstraat

Artikel 93 van het Koninklijk besluit van 15 oktober 1935 houdende algemeen reglement der scheepvaartwegen van het Koninkrijk

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988 (en wijzigingen)

Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)

Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer

Feiten Context en argumentatie

In kader van de opmaak van een nieuw lokaal mobiliteitsplan werd de afbakening van de bebouwde kom opnieuw bekeken. Deze herziening hield in dat op bepaalde plaatsen de bebouwde kom werd uitgebreid en op andere locaties ze werd ingeperkt. Deze wijzigingen liggen ter goedkeuring voor.

De wijzigingen zijn als volgt:

Voor de bebouwde kom van deelgebied Menen:

  • Een uitbreiding van de bebouwde kom in de Ieperstraat tot de grens met Geluwe;
  • Een uitbreiding van de bebouwde kom in de Bruggestraat tot het kruispunt met de Krommebeekstraat;
  • Een beperkte uitbreiding van de bebouwde kom in de Veldstraat;
  • Een beperkte wijziging van de bebouwde kom in de Wervikstraat, rekening houdend met het verdwijnen van de spoorwegovergang;
  • Het toevoegen van duidelijke grenzen met het Franse grondgebied;
  • Het toevoegen van een afbakening aan de Noordkaai bij de overgang naar de toekomstige landing van de fiets- en voetgangersbrug;
  • Het toevoegen van de Kortrijkstraat tussen het kruispunt met de N32 en de grens met Wevelgem;
  • Het toevoegen van de wijk rond de Noordstraat, Basse-Censestraat, Diefhondstraat en Roterijstraat.

Voor de bebouwde kom van deelgebied Rekkem:

  • Het beperkt verkleinen van de bebouwde kom in de Lauwestraat;
    • De nieuwe grenzen zullen beter overeenkomen met de werkelijke situatie;
  • Het beperkt uitbreiden van de bebouwde kom in de Priester Coulonstraat;
  • Het beperkt uitbreiden van de bebouwde kom in de Dronckaertstraat;
    • Tot over het kruispunt met de Kloosterhoek;
  • Het toevoegen van de volledige Kloosterhoek in de bebouwde kom;
  • Het toevoegen van een groter deel van de Grote Weg binnen de bebouwde kom;
    • Tot eind bebouwing aan beide zijden van de rijbaan.

Voor de bebouwde kom van deelgebied Lauwe:

  • Het toevoegen van het grootste deel van de Waterstraat tot de bebouwde kom;
  • Het beperkt uitbreiden van de bebouwde kom in de Rekkemstraat;
    • Tot over het kruispunt met de Waterstraat;
  • Het beperkt uitbreiden van de bebouwde kom in de Priester Coulonstraat;
    • Tot over het kruispunt met de Waterstraat;
  • Het uitbreiden van de bebouwde kom in de Spoorwegstraat;
    • Tot aan de derde wegversmalling in de Aalbeeksesteenweg;
    • Tot aan de brug over het spoor in de Dronckaertstraat;
    • Tot aan de Kerkweg (wegel) naast Dronckaertstraat nr. 445;

Daarnaast wordt ook een bebouwde kom voor woonkern ‘Paradijs-Rekkem’ toegevoegd.

  • Deze bebouwde kom is gelegen tussen:
    • Het kruispunt van de Paradijsstraat met de Vaandelstraat;
    • Het kruispunt van de Vagevuurstraat met de Garennestraat;
    • Het kruispunt van de Schelpenstraat met de Grote Weg/Castertstraat;
    • Het kruispunt van de Neerweg met de Gentstraat (N43).

 Daarentegen worden de jaagpaden expliciet buiten de bebouwde kom gehouden. Indien dit niet het geval zou zijn, zou men, conform artikel 93 van het Algemeen reglement der scheepvaartwegen van het Koninkrijk, namelijk maar 10km per uur mogen rijden. Daar fietsers worden aangespoord van deze jaagpaden gebruik te maken, als veilig en aantrekkelijk alternatief, moet een hogere snelheid dan ook gegarandeerd kunnen worden.

Wat tot slot voor alle woonkernen wordt bepaald is dat ook aan elke ‘trage’ doorsteek tussen de bebouwde kom en wegenis gelegen buiten bebouwde kom een duidelijke scheiding dient te worden aangebracht. Binnen bebouwde kom gelden namelijk ook regels specifiek voor tragere weggebruikers (bvb. over het naast elkaar fietsen), die er niet buiten tellen. In tegenstelling tot het huidige reglement en de huidige signalisatie, diende hier meer aandacht aan besteed te worden.

stemming amendement
Aanwezig: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten, Eric Algoet
Voorstanders: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Publieke stemming
Aanwezig: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten, Eric Algoet
Voorstanders: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

ARTIKEL 1: De Gemeenteraad beslist om het aanvullend verkeersreglement n.a.v. het invoeren van een zone 50 in de Basse Censestraat, Diefhondstraat, Noordstraat en de Watertorenstraat, goedgekeurd in zitting van 19 december 2016, op te heffen.

ARTIKEL 2: De Gemeenteraad beslist om het aanvullend verkeersreglement inzake de snelheidsbeperking in de Menenstraat, Waterstraat en Priester Coulonstraat, goedgekeurd in zitting van 29 januari 2018, op te heffen.

ARTIKEL 3: De Gemeenteraad beslist om alle bestaande reglementen inzake de afbakening van de bebouwde kom op te heffen.

ARTIKEL 4: De Gemeenteraad beslist om aanvullend verkeersreglement inzake afbakening van de bebouwde kom van de entiteit Menen vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd :

_______________________________________________________________________________________

Aanvullend verkeersreglement inzake afbakening van de bebouwde kom van de entiteit Menen

Artikel 1: AFBAKENING

§1.a. De afbakening van de bebouwde kom Menen, Rekkem, Paradijs en Lauwe wordt als volgt bepaald:

Deelgemeente Menen:

  • In het Hoornwerk ter hoogte van kruispunt met de Rijselstraat;
  • In de Rijselstraat aan de noordzijde van het Delorsplein;
  • In de Weidestraat ter hoogte van het kruispunt met de Grensstraat;
  • In de Grensstraat ter hoogte van de grensscheiding met Frankrijk;
  • In de Westkaai ter hoogte van de grensscheiding met Frankrijk;
  • In de Oostkaai ter hoogte van de overgang naar het jaagpad;
  • In de Moeskroenstraat aan de westzijde van de kruising met de N32;
  • In de Wervikstraat aan de zuidzijde van de trage weg naast huisnr. 242;
  • In de Industrielaan ter hoogte van het kruispunt met de Lageweg;
  • In de Lageweg aan de westzijde van de kruising met de Ch. Capellestraat;
  • In de Hogeweg ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan;
  • In de Veldstraat ter hoogte van huisnr. 7;
  • In de Ieperstraat ter hoogte van de grensscheiding met Geluwe;
  • In de Kardinaal Cardijnlaan ter hoogte van huisnr. 103;
  • In de Geluwestraat ter hoogte van huisnr. 80;
  • In Ter Beke ter hoogte van het kruispunt met de Bruggestraat;
  • In de Bruggestraat aan de zuidzijde van de kruising met de Krommebeekstraat;
  • In de Moorselestraat ter hoogte van huisnr. 160;
  • In de Kortrijkstraat aan de westzijde van de kruising met de N32;
  • In de Noordkaai ter hoogte van de landing van de fiets- en voetgangersbrug.

 

  • In de Kortrijkstraat aan de oostzijde van de kruising met de N32;
  • In de Kortrijkstraat ter hoogte van de grensscheiding met Wevelgem.

 

  • In de Roterijstraat ter hoogte van het kruispunt met de Moeskroenstraat;
  • In de Diefhondstraat ter hoogte van het kruispunt met de Moeskroenstraat;
  • In de Noordstraat ter hoogte van het kruispunt met de Moeskroenstraat.

 

  • Langs alle trage doorsteken die de bebouwde kom verbinden met wegenis gelegen buiten de bebouwde kom.

 

Deelgemeente Rekkem:

  • In de Dronckaertstraat ter hoogte van de grensscheiding met Frankrijk;
  • In de Murissonstraat aan de noordzijde van de kruising met de Kattestraat;
  • In de Murissonstraat ter hoogte van huisnr. 194;
  • In de Murissonstraat ter hoogte van de grensscheiding met Menen;
  • In de Moeskroenstraat ter hoogte van de grensscheiding met Menen;
  • In de Waterstraat ter hoogte van huisnr. 136;
  • In de Waterstraat ter hoogte van huisnr. 126A;
  • In de Lauwestraat aan de oostzijde van de kruising met Wijk ten Dale;
  • In de Priester Coulonstraat aan de oostzijde van de kruising met de zijweg tegenover huisnr. 84;
  • In de Dronckaertstraat ter hoogte van huisnr. 285;
  • In de Brun Cornet ter hoogte van de zijgevels van Dronckaertstraat huisnr. 230 en 232;
  • In de Grote Weg ter hoogte van huisnr. 87;
  • In de Grote Weg (zijstraat) ter hoogte van huisnr. 42;
  • In de Paradijstraat ter hoogte van huisnr. 77.

 

  • Langs alle trage doorsteken die de bebouwde kom verbinden met wegenis gelegen buiten de bebouwde kom.

 

Woonkern Paradijs:

  • In de Vagevuurstraat ter hoogte van het kruispunt met de de Garennestraat;
  • In de Paradijsstraat ter hoogte van het kruispunt met het Vaandelpad;
  • In de Schelpenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Grote Weg/Castertstraat;
  • In de Neerweg ter hoogte van het kruispunt met de Gentstraat (N43);
  • In de Neerweg ter hoogte van het kruispunt met de zijweg aan huisnr. 105;
  • In de Neerweg ter hoogte van het kruispunt met de Dynastielaan (Moeskroen)

 

  • Langs alle trage doorsteken die de bebouwde kom verbinden met wegenis gelegen buiten de bebouwde kom.

 

Deelgemeente Lauwe:

  • In het Kraaiveld ter hoogte van het kruispunt met de Leopold Sabbestraat;
  • In de Leopold Sabbestraat aan de westzijde van de kruising met de Waterstraat;
  • In de Rekkemstraat ter hoogte van de grensscheiding met Rekkem;
  • In de Waterstraat ter hoogte van huisnr. 59;
  • In de Waterstraat ter hoogte van huisnr. 84;
  • In de Menenstraat ter hoogte van huisnr. 224;
  • In de Wevelgemstraat ter hoogte van de grensscheiding met Wevelgem;
  • In de Knokbeeklaan (zijstraat naar Biezeveld) ter hoogte van huisnr 88;
  • In de Lauwbergstraat aan de westzijde van de kruising met de fietsverbinding parallel aan de spoorweg;
  • In de Dronckaertstraat ter hoogte van huisnr. 565;
  • In de Aalbeeksesteenweg ter hoogte van huisnr. 40;
  • In de Oude Aalbekestraat ter hooge van huisr. 30;
  • In de Dronckaertstraat aan de westzijde van de kruising met de trage verbinding naast huisnr. 445;
  • In de Grote Molenstraat ter hoogte van huisnr. 165-165A;
  • In de Larstraat aan de zuidzijde van het kruispunt met de Steenovenstraat.

 

  • Langs alle trage doorsteken tussen de bebouwde kom en het jaagpad aangrenzend aan de bebouwde kom.

 

§1.b. Deze maatregel zal aangeduid worden door middel van de verkeersborden F1a of F1b en F3a of F3b.