Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Actie B.24 (invoeren en handhaven vrachtverbodszones) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
Beslissing (Agendapunt nr.10) van de Gemeenteraad in zitting van 24 april 2017 betreffende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de Triloystraat te Rekkem
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988 (en wijzigingen)
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Om mogelijk sluipverkeer tegen te gaan werd na de ontwikkeling van LAR-Zuid een vrachtverbod aangehouden in het zuidelijk deel van de Triloystraat. Op die manier zouden geen vrachtwagens gebruik maken van deze smalle rijbaan om hun bestemming te bereiken.
Echter blijkt nu, nu LAR-Zuid al grotendeels ontwikkeld is, dit stuk Triloystraat ook sterk gebruikt wordt door kleinere voertuigen (personeelsleden, bezoekers, leveranciers) als doorsteek om hun bestemming te bereiken. Dit zorgt voor overlast in de kleine woonkorrel die nog steeds langs de straat gelegen is. Een wijziging van het huidig reglement was dan ook noodzakelijk, niet enkel om het sluipverkeer aan te pakken, maar ook om andere potentiële problemen tegen te gaan. Deze elementen zijn als volgt:
ARTIKEL 1: De Gemeenteraad beslist om het reglement, goedgekeurd bij beslissing (Agendapunt 10 in zitting van 24 april 2017) op te heffen.
ARTlKEL 2: De Gemeenteraad beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de Triloystraat vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake de Triloystraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VOORRANGSREGELING
§1. De bestuurders in de hoofdas van de Triloystraat ten noorden van de kruising met LAR Blok Z hebben voorrang t.o.v. het verkeer in de hoofdas van de Triloystraat ten zuiden van de kruising.
§2.a. In de hoofdas van de Triloystraat ten zuiden van de kruising met LAR Blok Z dient voorrang verleend te worden en zo nodig gestopt aan het verkeer:
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
§3.a. In de hoofdas van de Triloystraat dient het verkeer komende uit het noorden ter hoogte van de brug over de snelweg voorrang te verlenen aan het verkeer komende uit het zuiden.
§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden B19 en B21.
Artikel 4:VERBODSBEPALINGEN
§1.a. In de Triloystraat wordt de snelheid beperkt tot 50 km/h.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C43 '50'.
§2.a. In de hoofdas van de Triloystraat, tussen de kruising met LAR Blok Z en de kruising met de Bedevaartweg is het verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, met uitzondering van:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C3 met de onderborden GIV ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en M12.
Artikel 5: GEBODSBEPALINGEN
§1.a. In de hoofdas van de Triloystraat is tussen de kruising met Brun Cornet en de kruising met LAR Blok Z aan de westzijde van de rijbaan een deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D10.
Artikel 6: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a. In de hoofdas van de Triloystraat, tussen de Brun Cornet en de kruising met LAR Blok Z wordt een verbod op stilstaan en parkeren ingevoerd.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E3 en onderborden type X.
Artikel 7: WEGMARKERINGEN
§2.a. In de hoofdas van de Triloystraat ten zuiden van de kruising met LAR Blok Z dient voorrang verleend te worden en zo nodig gestopt aan het verkeer:
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.1 van het KB van 1/12/1975.
Artikel 8: KENNISGAVE
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid.