Terug
Gepubliceerd op 16/08/2022

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 10/08/2022 - 09:30

Wijkfeest Barakken op 17 september 2022 (TVR)

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Angelique Declercq, Schepenen
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Patrick Roose, Kasper Vandecasteele, Schepenen

Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van een wijkfeest in de Barakken op 17 september 2022 op het Sint-Jozefsplein.

Bevoegdheid orgaan
  • Art. 56 §2 Decreet lokaal bestuur
  • Art. 119 en art. 130bis van de Nieuwe Gemeentewet houdende specifieke bevoegdheid College van burgemeester en schepenen tot opmaak tijdelijke verkeersreglementen
  • Art 135 § 2 1° en 7° van de Nieuwe Gemeentewet houdende algemene bevoegdheid van de gemeenten tot zorg voor openbare veiligheid op openbare wegen
Juridische grond
  • De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder op artikel 12:
  • Het koninklijke besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, in het bijzonder titel III;
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens worden bepaald;
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009
  • De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
  • De Algemene Politieverordening zoals goedgekeurd in gemeenteraad van 11 juni 2012 en latere wijzigingen, in het bijzonder doch niet uitsluitend, art. 30-31.   
  • Artikelen 286 en 287 en 330 Decreet Lokaal bestuur inzake publicatieplicht en meldingsplicht reglementen, en de Omzendbrief KB/ABB 2018/4  van 14 december 2018 in dit verband;
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag van 7 juni 2022 betreffende de organisatie van Wijkfeest Barakken

Gelet op de diverse adviezen, van zowel interne als externe diensten

  • Advies politie: voorstel van tijdelijk verkeersreglement werd opgemaakt
  • Medische discipline: geen opmerkingen
  • noodplanning: Positief advies onder voorwaarde * vooraf aanleveren detailplan met aanduiding locatie kramen, springkasteel, rommelmarkt, tentjes, ... * oplijsting locatie van gebruikte energiebronnen
Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent de toestemming voor de organisatie van een wijkfeest op 17 september 2022 op het Sint-Jozefsplein te Menen mits het bezorgen van een opstellingsplan via evenementen@menen.be

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend tijdelijk verkeersreglement goed:

Artikel 2.1: Op zaterdag 17 september 2022 van 10u tot 18u

§1. is het parkeren verboden

  • Op het St-Jozefsplein
  • In de Koninklijke Prinsstraat tussen de Graaf van Vlaanderenstraat en Dynastiestraat
  • In de Koningin Elisabethstraat tussen het St-Jozefsplein (westelijke kant) en de Grondwetstraat

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden E1.

Artikel 2.2: Op zaterdag 17 september 2022 van 10u tot 18u

§1. is het verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder

  • Op het St-Jozefsplein
  • In de Koninklijke Prinsstraat tussen de Graaf van Vlaanderenstraat en Dynastiestraat
  • In de Koningin Elisabethstraat tussen het St-Jozefsplein (westelijke kant) en de Grondwetstraat

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden C3.

Artikel 2.3: Op zaterdag 17 september 2022 van 10u tot 18u

§1. is het verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, met uitzondering van het plaatselijk verkeer

  • In de Koninginnestraat net voorbij het kruispunt met de Kon Albertstraat in de richting van de Koningin Elisabethstraat
  • In de Koningin Elisabethstraat net voorbij het kruispunt met de Leopoldstraat in de richting van het St-Jozefsplein
  • In de Koninklijke Prinsstraat net voorbij het kruispunt met de Leopoldstraat in de richting van het St-Jozefsplein
  • In de Gr van Vlaanderenstraat net voorbij het kruispunt met de Kongresstraat in de richting van de Koninklijke Prinsstraat

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden C3, aangevuld met onderbord type GIV, met opschrift uitgezonderd plaatselijk verkeer en het verkeersbord F45.

Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen vraagt om een bewonersbrief op te maken en te verspreiden naar alle bewoners die hinder ondervinden (bijv. toegankelijkheid, parkeren, enz.) door het georganiseerde evenement. U bezorgt deze brief best een 10 tal dagen voor het evenement. Graag de brief ook ter info te bezorgen aan evenementen@menen.be Meer info: https://www.menen.be/veel-gestelde-vragen#communicatie

Artikel 4: De aanvrager zal van deze beslissing op de hoogte worden gebracht. 

Artikel 5: Een kopie van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de lokale politie, PZ Grensleie.