Om mogelijk sluipverkeer tegen te gaan werd na de ontwikkeling van LAR-Zuid een vrachtverbod, een verbod op doorgaand verkeer en uiteindelijk een verkeersfilter geïnstalleerd. Na evaluatie met de bewoners zal deze filter, bij wijze van test, verplaatst worden. Deze wijziging ligt hier in het reglement ter goedkeuring voor.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen).
Actie B.24 (invoeren en handhaven vrachtverbodszones) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
Beslissing (CBS/2023/2140) van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 29 november 2023 betreffende de behandeling van de resultaten van de bewonersenquête na de testperiode van de installatie van een tractorsluis in de Triloystraat.
Kennisname (CBS/2024/668) door het college van burgemeester en schepenen van het verslag van de gemeenteraadscommissie verkeer & mobiliteit in zitting van 12 februari 2024
Beslissing (GR/2022/105) van de gemeenteraad in zitting van 1 juni 2022 betreffende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de Triloystraat.
Kennisname verslag Gemeenteraadscommissie Verkeer en mobiliteit dd. 12/02/2024 mbt verplaatsing verkeersfilter Triloystraat: CBS/2024/668 dd. 03/04/2024.
Om mogelijk sluipverkeer tegen te gaan werd na de ontwikkeling van LAR-Zuid een vrachtverbod, een verbod op doorgaand verkeer en uiteindelijk een verkeersfilter geïnstalleerd. Na evaluatie met de bewoners zal deze filter, bij wijze van test, verplaatst worden. De wijziging werd eveneens in de gemeenteraadscommissie Verkeer en Mobiliteit dd. 12/02/2024 besproken en goedgekeurd. Deze wijziging ligt hier in het reglement ter goedkeuring voor.
De tractorsluis die stond opgesteld tussen huisnr. 41 en 42 wordt namelijk verplaatst juist ten noorden van huisnr. 1.
Enig artikel: Het College van Burgemeester en Schepenen stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Triloystraat vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Tijdelijk verkeersreglement inzake de Triloystraat
ARTIKEL 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
ARTIKEL 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
ARTIKEL 3: VOORRANGSREGELING
§1. De bestuurders in de hoofdas van de Triloystraat ten noorden van de kruising met LAR Blok Z hebben voorrang t.o.v. het verkeer in de hoofdas van de Triloystraat ten zuiden van de kruising.
§2.a. In de hoofdas van de Triloystraat ten zuiden van de kruising met LAR Blok Z dient voorrang verleend te worden en zo nodig gestopt aan het verkeer:
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
§3.a. In de hoofdas van de Triloystraat dient het verkeer komende uit het noorden ter hoogte van de brug over de snelweg voorrang te verlenen aan het verkeer komende uit het zuiden.
§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden B19 en B21.
ARTIKEL 4: VERBODSBEPALINGEN
§1.a. In de Triloystraat wordt de snelheid beperkt tot 50 km/h.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C43 '50'.
§2.a. In de Triloystraat, ter hoogte van huisnr. 1, is het verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, met uitzondering van fietsers, bestuurders van bromfietsen klasse A en P en bestuurders van landbouwvoertuigen.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C3 met onderborden GIV ‘uitgezonderd landbouwvoertuigen’ en M12.
§3.a. In de hoofdas van de Triloystraat, tussen de kruising met LAR Blok Z en de kruising met de Bedevaartweg is het verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, met uitzondering van:
§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C3 met de onderborden GIV ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en M12.
ARTIKEL 5: GEBODSBEPALINGEN
§1.a. In de hoofdas van de Triloystraat is tussen de kruising met Brun Cornet en de kruising met LAR Blok Z aan de westzijde van de rijbaan een deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D10.
ARTIKEL 6: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a. In de hoofdas van de Triloystraat, tussen de Brun Cornet en de kruising met LAR Blok Z wordt een verbod op stilstaan en parkeren ingevoerd.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E3.
ARTIKEL 7: WEGMARKERINGEN
§2.a. In de hoofdas van de Triloystraat ten zuiden van de kruising met LAR Blok Z dient voorrang verleend te worden en zo nodig gestopt aan het verkeer:
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.1 van het KB van 1/12/1975.
ARTIKEL 8: DUUR
Het reglement heeft een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf het moment de aanpassingen zijn uitgevoerd.