Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Tijdens de knelpuntenanalyse in het kader van het mobiliteitsplan kwam de Maaibeekstraat naar voor als een probleemstraat. Er zou hier veel sluipverkeer rijden en ook het kruisen in de straat is door het smalle wegprofiel (3m breed) moeilijk.
Er werd een bevraging georganiseerd bij de bewoners van de Maailbeekstraat omtrent het eventueel invoeren van eenrichtingsverkeer in de straat. Er werd voorgesteld om eenrichtingsverkeer in te voeren vanaf de Zwingelstraat tot aan de Lauwbergstraat.
Het punt werd besproken in de Gemeenteraadscommissie Verkeer en Mobiliteit dd. 15 maart 2021. De Commissie ging akkoord met het voorstel tot invoeren van eenrichtingsverkeer in de Maaibeekstraat (lange stuk) en het behouden van tweerichtingsverkeer in het korte stuk.
Het aanvullend verkeersreglement, waarin deze maatregelen zijn opgenomen, ligt ter goedkeuring voor.
In de Gemeenteraadscommissie Verkeer en Mobiliteit dd. 6 december 2021 werd het voorliggende reglement besproken. Daarin werd een aanpassing gevraagd aan het beperkt eenrichtingsverkeer ten opzichte van het reglement dat principieel werd goedgekeurd door het schepencollege. De borden M12 en M18 (waardoor ook pedelecs in tegenrichting mogen rijden) worden respectievelijk gewijzigd naar M3 en M5.
Enig artikel: De Gemeenteraad beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de Maaibeekstraat vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake de Maaibeekstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
ARTIKEL 3: VOORRANGSREGELING
§1.a. In de Maaibeekstraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Lauwbergstraat.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
ARTIKEL 4: VERBODSBEPALINGEN
§1.a. In de Maaibeekstraat, van huisnummer 32 tot kruispunt met de Zwingelstraat, in de richting van de Zwingelstraat, geldt: Verboden rijrichting voor iedere bestuurder uitgezonderd fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en P.
§1.b. Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden C1 aangevuld met onderbord M3
ARTIKEL 5: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a.. In de Maaibeekstraat, vanaf kruispunt met de Zwingelstraat in de richting van de Lauwbergstraat wordt volgende maatregel ingevoerd: Toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; uitgezonderd fietsers en tweewielige bromfietsen klasse A en P die in beide richtingen mogen rijden.
§1.b. Dit wordt gesignaleerd door verkeersbord F19 aangevuld met onderbord M5
ARTIKEL 6: WEGMARKERINGEN
§1.a. In de Maaibeekstraat mag langs de rijbaan geparkeerd worden in een afgebakende parkeerzone langs de zijde van onpare huisnummers van huisnr. 19 tot en met huisnr. 45.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 75.2 van het KB van 1/12/1975.
§2.a. In de Maaibeekstraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Lauwbergstraat.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.2 van het KB van 1/12/1975.
§3.a. In de Maaibeekstraat mag dwars op de rijbaan geparkeerd worden in een zone tegenover huisnr. 2 tot 6.
§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 77.5 van het KB van 1/12/1975.
ARTIKEL 7: KENNISGAVE
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid.