Terug
Gepubliceerd op 28/12/2021

Besluit  Gemeenteraad

wo 22/12/2021 - 19:00

Aanvullend verkeersreglement inzake de Ch. Cappellestraat. Vaststelling.

Aanwezig: Tom Vlaeminck, Voorzitter Gemeenteraad
Eddy Lust, Burgemeester
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Herman Ponnet, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Angelique Declercq, Schepenen
Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Guy Blancke, Kasper Vandecasteele, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten, Raadsleden
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Mattias Eeckhout, Raadslid
Bevoegdheid Orgaan

Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)

Juridische grond
  • Beslissing van de Vervoerregioraad van Vervoerregio Kortrijk in zitting van 18 juni 2021 betreffende de goedkeuring van de wijziging van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk.
  • Actie B.10 (toevoegen bovenlokale fietsverbindingen), B.13 (conforme inrichting fietsnetwerk) en actie B.02 (geleidelijke uitbreiding zone 30) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185)in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021).
  • Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
  • Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Feiten Context en argumentatie

In en rond de Ch. Cappellestraat evolueert de omgeving sterk. Zo zijn er recent enkele verkavelingen ontwikkeld en wordt ook de ontwikkeling van de Industriezone Menen-Wervik verwacht.

De Stad besliste eerder om, in kader van de werken aan de betreffende verkavelingen, voor een gedeelte van de straat beperkt enkelrichtingsverkeer in te voeren. Dit werd als erg positief ervaren door enkele buurtbewoners.

Vervolgens organiseerde de Stad daaromtrent een bevraging. In de Gemeenteraadscommissie Verkeer & Mobiliteit van 15 maart 2021 werden de resultaten daarvan besproken. Daarbij werd tot besluit gekomen dat beperkt enkelrichtingsverkeer als wenselijk wordt beschouwd en dat tegelijkertijd een omvorming naar fietsstraat aangewezen was. Dit bleek ook, los daarvan, overeen te komen met enkele andere plannen.

In het lokaal mobiliteitsplan werd namelijk, in samenspraak met Infrabel, opgenomen dat de gelijkgrondse overweg aldaar op lange termijn zou afgeschaft worden. In plaats daarvan zou een ongelijkgrondse doorsteek voor zachte, actieve weggebruikers worden voorzien. Ook op lange termijn zou dus het gebruik door doorgaand fietsverkeer gegarandeerd zijn.

Daarnaast werd ook vanuit de Provincie de vraag gesteld om op deze as (en in het verlengde ervan) de fietser centraler te stellen. De Ch. Cappellestraat zou namelijk deel gaan uitmaken van een nieuwe as van het bovenlokale fietsroutenetwerk dat de nieuwe, nog te ontwikkelen industriezone Menen-Wervik moet ontsluiten voor fietsers langs een noord-zuidas. Deze uitbreiding van het net werd alvast goedgekeurd in de Vervoerregioraad van Vervoerregio Kortrijk.

In dit reglement worden dan ook volgende elementen vastgelegd:

-       De omvorming tot fietsstraat

-       De invoering van beperkt enkelrichtingsverkeer ((brom-)fietsers én bestuurders van een speedpedelec) mogen in tegenrichting rijden) voor een gedeelte van de straat.

Wanneer de Lageweg onderdeel zal worden van een uitgebreidere zone 30, kan overwogen worden de Ch. Cappellestraat niet langer ondergeschikt te maken (invoering voorrang van rechts). Dit zou dan ook aansluiten bij wat het Vademecum Veilige wegen en kruispunten (zie p.52) voorschrijft.

In de Gemeenteraadscommissie Verkeer & Mobiliteit in zitting van 6 december 2021 werd het voorliggende reglement besproken. Daarin werd een aanpassing gevraagd aan het beperkt eenrichtingsverkeer ten opzichte van het reglement dat principieel werd goedgekeurd door het schepencollege. De borden M12 en M18 (waardoor ook pedelecs in tegenrichting mogen rijden) worden respectievelijk gewijzigd naar M3 en M5.

Publieke stemming
Aanwezig: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Herman Ponnet, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Guy Blancke, Kasper Vandecasteele, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten, Eric Algoet
Voorstanders: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Herman Ponnet, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Guy Blancke, Kasper Vandecasteele, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel: De Gemeenteraad beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de Ch. Cappellestraat goed te keuren. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:

Aanvullend verkeersreglement inzake de Ch. Cappellestraat

Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED

Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN

Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 3: VOORRANGSREGELING:

§1.a. In de Ch. Cappellestraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer:

  • In de Hogeweg
  • In de Lageweg.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1. 

Artikel 4: VERBODSBEPALINGEN

§1.a. Vanaf de noordzijde van het kruispunt van de Ch. Cappellestraat met de zijweg naast huisnr.42 is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Hogeweg te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen, bromfietsen klasse A en speedpedelecs.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1 met onderbord M3.

Artikel 5: AANWIJZINGSBORDEN

§1.a. Tussen de Hogeweg en de zijweg naast huisnr. 42 mogen bestuurders enkel in de richting van de Lageweg rijden. Deze beperking geldt niet voor bestuurders van fietsen, bromfietsen klasse A en speedpedelecs.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 met onderbord M5.

§2.a. De Ch. Cappellestraat wordt ingericht als fietsstraat op de noord-zuidas.

§2.b. Dit wordt aan de weggebruikers duidelijk gemaakt door het plaatsen van de borden F111 en F113.

Artikel 6: WEGMARKERINGEN

§1.a. In de Ch. Cappellestraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer:

  • In de Hogeweg
  • In de Lageweg.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.2 van het KB van 1/12/1975.

ARTIKEL 7: KENNISGAVE

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid.