Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
In en rond de Ch. Cappellestraat evolueert de omgeving sterk. Zo zijn er recent enkele verkavelingen ontwikkeld en wordt ook de ontwikkeling van de Industriezone Menen-Wervik verwacht.
De Stad besliste eerder om, in kader van de werken aan de betreffende verkavelingen, voor een gedeelte van de straat beperkt enkelrichtingsverkeer in te voeren. Dit werd als erg positief ervaren door enkele buurtbewoners.
Vervolgens organiseerde de Stad daaromtrent een bevraging. In de Gemeenteraadscommissie Verkeer & Mobiliteit van 15 maart 2021 werden de resultaten daarvan besproken. Daarbij werd tot besluit gekomen dat beperkt enkelrichtingsverkeer als wenselijk wordt beschouwd en dat tegelijkertijd een omvorming naar fietsstraat aangewezen was. Dit bleek ook, los daarvan, overeen te komen met enkele andere plannen.
In het lokaal mobiliteitsplan werd namelijk, in samenspraak met Infrabel, opgenomen dat de gelijkgrondse overweg aldaar op lange termijn zou afgeschaft worden. In plaats daarvan zou een ongelijkgrondse doorsteek voor zachte, actieve weggebruikers worden voorzien. Ook op lange termijn zou dus het gebruik door doorgaand fietsverkeer gegarandeerd zijn.
Daarnaast werd ook vanuit de Provincie de vraag gesteld om op deze as (en in het verlengde ervan) de fietser centraler te stellen. De Ch. Cappellestraat zou namelijk deel gaan uitmaken van een nieuwe as van het bovenlokale fietsroutenetwerk dat de nieuwe, nog te ontwikkelen industriezone Menen-Wervik moet ontsluiten voor fietsers langs een noord-zuidas. Deze uitbreiding van het net werd alvast goedgekeurd in de Vervoerregioraad van Vervoerregio Kortrijk.
In dit reglement worden dan ook volgende elementen vastgelegd:
- De omvorming tot fietsstraat
- De invoering van beperkt enkelrichtingsverkeer ((brom-)fietsers én bestuurders van een speedpedelec) mogen in tegenrichting rijden) voor een gedeelte van de straat.
Wanneer de Lageweg onderdeel zal worden van een uitgebreidere zone 30, kan overwogen worden de Ch. Cappellestraat niet langer ondergeschikt te maken (invoering voorrang van rechts). Dit zou dan ook aansluiten bij wat het Vademecum Veilige wegen en kruispunten (zie p.52) voorschrijft.
In de Gemeenteraadscommissie Verkeer & Mobiliteit in zitting van 6 december 2021 werd het voorliggende reglement besproken. Daarin werd een aanpassing gevraagd aan het beperkt eenrichtingsverkeer ten opzichte van het reglement dat principieel werd goedgekeurd door het schepencollege. De borden M12 en M18 (waardoor ook pedelecs in tegenrichting mogen rijden) worden respectievelijk gewijzigd naar M3 en M5.
Enig artikel: De Gemeenteraad beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de Ch. Cappellestraat goed te keuren. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake de Ch. Cappellestraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VOORRANGSREGELING:
§1.a. In de Ch. Cappellestraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer:
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
Artikel 4: VERBODSBEPALINGEN
§1.a. Vanaf de noordzijde van het kruispunt van de Ch. Cappellestraat met de zijweg naast huisnr.42 is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Hogeweg te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen, bromfietsen klasse A en speedpedelecs.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1 met onderbord M3.
Artikel 5: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a. Tussen de Hogeweg en de zijweg naast huisnr. 42 mogen bestuurders enkel in de richting van de Lageweg rijden. Deze beperking geldt niet voor bestuurders van fietsen, bromfietsen klasse A en speedpedelecs.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 met onderbord M5.
§2.a. De Ch. Cappellestraat wordt ingericht als fietsstraat op de noord-zuidas.
§2.b. Dit wordt aan de weggebruikers duidelijk gemaakt door het plaatsen van de borden F111 en F113.
Artikel 6: WEGMARKERINGEN
§1.a. In de Ch. Cappellestraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer:
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.2 van het KB van 1/12/1975.
ARTIKEL 7: KENNISGAVE
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid.