Terug
Gepubliceerd op 12/09/2024

Besluit  Gemeenteraad

wo 04/09/2024 - 19:00

Goedkeuring voorstel wijziging rechtspositieregeling personeel stad en OCMW Menen mbt het gebruik van dienstvoertuigen voor dienstreizen en privé-verkeer.

Aanwezig: Tom Vlaeminck, Voorzitter gemeenteraad
Eddy Lust, Burgemeester
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Jan Verbrugge, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht, Herwig Vrijsen, Raadsleden
Eva Vandenheede, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Laurent Coppens, Mattias Eeckhout, Raadsleden
Bevoegdheid Orgaan
  • Decreet lokaal bestuur, meer in bijzonder doch niet uitsluitend artikel 40-42 , artikel 78 juncto artikel 186 dat bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn de rechtspositieregeling van het personeel vaststellen.
Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en later wijzigingen), artikel 195, eerste lid, en 550, eerste lid.
  • De rechtspositieregeling van het personeel van stad en OCMW Menen van 5 februari 2020 en latere wijzigingen.
Feiten Context en argumentatie

Binnen de lokale besturen in Vlaanderen is de 'war for talent' hevig aan het woeden, meer en meer lokale besturen trachten interessante profielen aan te trekken door middel van het aanbieden van salarisschalen A8a, A9a of A10a, door het aanbieden van bedrijfswagens, etc. Dit met als doel om zich te profileren als aantrekkelijke werkgever en zo de beste profielen te kunnen aantrekken. Aangezien bij hogere profielen het al dan niet voorzien van een bedrijfsvoertuig voor privégebruik vaak een doorslaggevende factor is in de afweging om al dan niet te kiezen voor het lokaal bestuur Menen als werkgever. Te meer ook omdat personeelsleden alsmaar vaker verder wonen van de stad Menen, waardoor het aanbieden van een bedrijfswagen, die voor dienstverplaatsingen, en ernaast ook voor privégebruik kan worden ingezet, voor bepaalde specifieke profielen noodzakelijk geworden is. Overwegende dat actueel op de arbeidsmarkt een lokale overheid, door de vaststaande salarisschalen, uiterst weinig bijkomende financiële troeven heeft ten opzichte van de private sector om geschikte managementprofielen aan te werven. Ook binnen de zorgsector is het aanbieden van een bedrijfswagen een gangbare zaak geworden. Dit voordeel speelt niet enkel bij aanwerving maar ook bij het behoud van de gevonden managementprofielen in een meer langdurig engagement. Ook hier speelt de war for talent met de privé en openbare sector ten volle.   

In de loop van 2024 was er binnen het lokaal bestuur Menen de wissel van algemeen directeur aangezien de vorige algemeen directeur na meer dan 30 jaar met pensioen ging.  Ook de functie van directeur Ruimte is momenteel vacant aangezien er daar ook een pensionering in de komende periode zal zijn.  Deze aanwervingen en daarbijhorende loonbesprekingen noodzaken het nu reeds voorzien van de mogelijkheid van dienstvoertuigen voor dienstverplaatsingen en privé verplaatsingen. De invulling met een langdurig engagement kan niet uitgesteld worden tot 2025.  

De stad Menen wenst eveneens meer en meer in te zetten op de versterking van de externe uitstraling van onze organisatie met de bijhorende dienstverplaatsingen buiten Menen. 

Gelet op de integratie van stad en OCMW Menen en de daarbij horende schaalgrootte van de organisatie die niet meer centraal vanuit de Noorderlaan of het stadhuis kan worden aangestuurd. 

Gelet op het feit dat bedrijfswagens steeds groener worden, de nieuwe generatie elektrische wagens een milieu voordelige keuze zijn geworden voor zowel werkgever als werknemer. 

Gelet op het feit dat het systeem van operationele leasing een totaaloplossing is, waar alles in een vast maandbedrag is inbegrepen (huur, verzekering, onderhoud, pechverhelping en een ruim aanbod aan diensten), zonder bijkomende administratie.

Gelet op bovenstaande maatschappelijke evoluties werden de diverse mogelijkheden verkend en berekend. De maximale kost per bedrijfsvoertuig werd vastgesteld op 850,-EUR.

Gelet op de reeds voorziene budgettering in het aangepast meerjarenplan 2020-2024 zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad van 26 juni 2024 "Algemene financiering - Vaststelling aanpassing meerjarenplan 2020-2025".

Wordt er voorgesteld om in de RPR te voorzien dat dienstvoertuigen ook gecombineerd gebruikt kunnen worden voor dienstreizen en privéverkeer als sociaal voordeel. 

"Artikel 254bis - dienstvoertuigen in gebruik voor dienstreizen en privé verkeer wordt ingevoegd als volgt:

Volgende personeelsleden hebben recht op een dienstvoertuig voor privéverplaatsingen:

1. decretale graden

2. personeelsleden met de graad van directeur (salarisschaal A5a – A5b)

Het elektrische dienstvoertuig wordt via het systeem van een operationele lease ter beschikking gesteld. 

De maximale waarde van de operationele lease (incl. 20.000 km/jaarbasis) bedraagt 850 euro/maand.

De werkgever en de gebruiker van het voertuig dragen daarvoor de parafiscale en fiscale gevolgen.

De privéverplaatsingen kunnen worden gedaan door de werknemer zelf, dan wel door zijn/haar gezinsleden, mits te beschikken over een geldig rijbewijs. Het gebruik van het leasevoertuig door leerling-chauffeurs is niet toegelaten.

De wagen mag in het buitenland gebruikt worden. Energie- en/of brandstofkosten, alsook tolgeld in het buitenland betaalt de gebruiker zelf." 

De voorstellen tot wijzigingen aan de tekst van de rechtspositieregeling werden voorgelegd aan de syndicale organisaties op 11 juni 2024, dewelke allen voor niet-akkoord hebben getekend. Het verslag van het overleg en de protocollen zijn bijgevoegd.  

Het voorstel werd in het ruimere kader van de aanpassingen van het meerjarenplan besproken in het MAT van 27 mei 2024. Het voorstel tot wijziging van de RPR werd bijkomend besproken in het MAT van 26 augustus 2024. Uittreksel uit het verslag van het MAT werd bijgevoegd.  

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21.08.2024;

Gelet op het voorstel ter zitting besproken tot verdaging van huidig agendapunt

Stemming verdaging

Met 13 stemmen voor (Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Dorianne De Wiest, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Jan Verbrugge, Herwig Vrijsen), 16 stemmen tegen (Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Herman Ponnet, Guy Blancke, Stan Roose, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht)

Het agendapunt wordt niet verdaagd. 

Stemming verdaging
Aanwezig: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Jan Verbrugge, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht, Herwig Vrijsen, Eva Vandenheede
Voorstanders: Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Dorianne De Wiest, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Jan Verbrugge, Herwig Vrijsen
Tegenstanders: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Herman Ponnet, Guy Blancke, Stan Roose, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht
Resultaat: Met 13 stemmen voor, 16 stemmen tegen
Publieke stemming
Aanwezig: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Jan Verbrugge, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht, Herwig Vrijsen, Eva Vandenheede
Voorstanders: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Herman Ponnet, Guy Blancke, Stan Roose, Frederik Vandamme, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht
Tegenstanders: Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Dorianne De Wiest, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Jan Verbrugge, Herwig Vrijsen
Resultaat: Met 17 stemmen voor, 12 stemmen tegen
Besluit

Enig artikel: In de rechtspositieregeling van het personeel van stad en OCMW Menen wordt volgend artikel ingevoegd:

“ Artikel 254bis - dienstvoertuigen in gebruik voor dienstreizen en privé verkeer 

Volgende personeelsleden hebben recht op een dienstvoertuig voor privéverplaatsingen:

1. decretale graden

2. personeelsleden met de graad van directeur (salarisschaal A5a – A5b)

Het elektrische dienstvoertuig wordt via het systeem van een operationele lease ter beschikking gesteld. 

De maximale waarde van de operationele lease (incl. 20.000 km/jaarbasis) bedraagt 850 euro/maand.

De werkgever en de gebruiker van het voertuig dragen daarvoor de parafiscale en fiscale gevolgen.

De privéverplaatsingen kunnen worden gedaan door de werknemer zelf, dan wel door zijn/haar gezinsleden, mits te beschikken over een geldig rijbewijs. Het gebruik van het leasevoertuig door leerling-chauffeurs is niet toegelaten.

De wagen mag in het buitenland gebruikt worden. Energie- en/of brandstofkosten, alsook tolgeld in het buitenland betaalt de gebruiker zelf."