Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van de Breughelloop en de Breughelkermis op 15 en 16 juni 2024.
Gelet op de aanvraag van 6 februari (kermis) en 6 mei (loop) 2024 betreffende de organisatie van Breughelloop en Breughelkermis op 15 en 16 juni 2024 te Rekkem.
Gelet op de diverse adviezen, zowel interne als externe diensten
In het budget 2024 is een toelage van €15000 (AR 6493000 - BI 071001) voorzien.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent de toestemming voor de organisatie van de Breughelloop en de Breughelkermis op 15 en 16 juni 2024 te Rekkem mits naleving van de gemaakte afspraken tijdens het veico van 16 mei 2024.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepen keurt de uitbetaling van de toelage van €15000 goed op rekeningnummer BE87 7390 1266 7894
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend tijdelijk verkeersreglement goed:
Artikel 3.1: plaatsing led-scherm (eerst voor Breughel, daarna voor Rekkem Congé)
Op woensdag 5 juni 2024 om 7u00 tot maandag 15 juli 2024 tot 22u00
§1 zal een parkeerverbod zijn in onderstaande straat:
§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E1
Artikel 3.2: – plaatsing tent:
Op donderdag 13 juni 2024 om 12u00 tot maandag 17 juni 2024 tot 21u00
§1 zal een parkeerverbod zijn in onderstaande straat:
§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E1
Artikel 3.3: Op donderdag 13 juni 2024 vanaf 12u00 tot maandag 17 juni 2024 om 21u00
§1 zal alle verkeer verboden zijn in beide richtingen in onderstaande straten
§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden C3 die de toegang tot voornoemde straten afsluiten.
Artikel 3.4: - Breughelloop
Op zaterdag 15 juni 2024 om 8u tot zondag 16 juni 2024 om 08u00
§1 zal een parkeerverbod zijn in onderstaande straat:
§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E1
Artikel 3.5: Op zaterdag 15 juni 2024 om 14u tot 20u
§1 zal een parkeerverbod zijn in onderstaande straten:
Artikel 3.6 - Breughelkermis
Op zondag 16 juni 2024 vanaf 8u00 uur tot 24.00 uur of einde manifestatie
§1 zal een parkeerverbod zijn in onderstaande straten, aan beide zijden van de weg:
§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E1
Artikel 3.7: Op zondag 16 juni 2024 van 9.00 uur tot 24.00 uur of einde manifestatie
§1 zal alle verkeer verboden zijn in beide richtingen in onderstaande straten
§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden C3 die de toegang tot voornoemde straten afsluiten.
Artikel 3.8: Op zondag 16 juni 2024 van 09.00 uur tot 24.00 uur of einde manifestatie
§1 zal alle verkeer verboden zijn met uitzondering van het plaatselijk verkeer in onderstaande straten:
§2 dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden C3 voorzien van een onderbord “Uitgezonderd plaatselijk verkeer”
Artikel 3.9: Op zondag 16 juni 2024 van 10.00 uur tot 24.00 uur of einde manifestatie
§1 zal éénrichtingsverkeer ingevoerd worden
§2 Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord C1 aan de ene zijde en het verkeersbord F19 aan de andere zijde van het éénrichtingsverkeer, alsook door middel van borden D1 op alle aansluitende straten (Kattestraat en Sint-Niklaasdreef).
Artikel 3.10: Op zondag 16 juni 2024 van 10.00 uur tot 24.00 uur of einde manifestatie
§1 Zal het verkeer uit de richting Menen worden omgelegd via de Murissonstraat naar de Dronckaertstraat naar Moeskroen
§2 Zal het verkeer komende van Lauwe met bestemming Menen worden omgeleid via N58 en E17 -> E403 -> A19
§3 Zal het verkeer van de Expresweg N58 met bestemming Menen worden omgeleid via kluifrotonde naar E17 -> E403 -> A19
§4 Zal het verkeer komende van Menen met bestemming Lauwe worden omgeleid via de Murissonstraat en de Dronckaertstraat naar de Larstraat
§5 Zal het verkeer komende van Moeskroen met bestemming Menen worden omgeleid via de Elf Novemberlaan, Fonteinstraat, Lauwestraat naar Lauwe
§6 Deze omleggingen worden ter kennis gebracht door middel van verkeersborden F41 op alle betrokken kruispunten
Artikel 3.11: Op woensdag 12 juni 2024 van 17.00 uur tot maandag 18 juni 2024 om 24.00 uur of einde afbraak kermis
§1 Is het verboden te parkeren op de volledige parking gelegen Moeskroenstraat op het plein naast de Sint-Niklaaskerk.
§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E1
Artikel 3.12: Op vrijdag 14 juni 2024 van 10u00 tot zaterdag 15 juni 2024 tot 18u30
§1 Is het toegelaten om te parkeren op de parkeerstroken op de Plaats thv de handelaars (huisnummer 1-20) om een maximum van 30 minuten te parkeren.
§2 Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord E9B met onderbord 30 minuten.
Artikel 3.13: plaatsing kermis
Van woensdag 12 juni 2024 om 17u00 tot maandag 17 juni 2024 tot 23u00
§1 zal een parkeerverbod zijn
§2 Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E1
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen verleent de gevraagde afwijking op de geluidsvoorwaarden in toepassing van 6.7.3§3 / 5.32.2.2 bis 1§4 van VLAREM II aan Breughelkermis voor de organisatie van Breughelfeesten Rekkem op 15 en 16 juni 2024 te 8930 Menen, Plaats 30.
Artikel 4.1: De in dit besluit opgelegde geluidsvoorwaarde moet ter kennisgeving worden gebracht van de verantwoordelijke voor de geluidinstallatie.
Artikel 4.2: Voor de hierboven verleende afwijking gelden volgende bijkomende voorwaarden:
Gemeten in de zaal of in openlucht op 15 meter van het centrum van de geluidsomvormers
Tijdsvork |
LAeq60min |
LCeq15min |
LAeq15min |
LCmax |
Op 15/06/2024 van 16u Tot 24u Op 16/06/2024 van 11u tot 24u |
100 |
115 |
102 |
125 |
Gemeten 150 meter van de geluidsbron
Tijdsvork |
LCeq15min |
LAmax |
LCmax |
|
Op 15/06/2024 van 16u Tot 24u Op 16/06/2024 van 11u tot 24u |
95 |
85 |
100 |
|
Het toezicht en de controle zal gebeuren door de bevoegde toezichthoudende ambtenaren die beschikken over een geldig bekwaamheidsbewijs, afgeleverd volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 21 december 2007 tot aanvulling van het decreet van 5 april 1995 houdende de algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI ‘toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen’.
De bevoegde ambtenaar mag de muziekinstallatie en volumeregeling tijdens het evenement te allen tijde controleren. Bij de controle van de muziekinstallatie moet iedereen zijn volledige medewerking verlenen en alle nuttige inlichtingen verschaffen zodat de controle in de beste orde kan verlopen.
Artikel 4.3: Muziekactiviteiten met een maximaal geluidsniveau > 95 dB(A)LAeq,15min en ≤ 100 dB(A)LAeq,60min :
1° het maximaal geluidsniveau mag LAeq,60min 100 dB(A) niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als LAeq,15min 102 dB(A) niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan. Bij het meten van het geluidsniveau wordt zowel het geluid van muziek als het omgevingsgeluid in rekening gebracht;
2° het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats, vermeld in artikel 1 van bijlage 5.32.2.2bis;
3° op initiatief en op kosten van de exploitant wordt LAeq,60min continu gemeten en geregistreerd door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis en kan LAeq,15min gemeten worden. Het geluidsniveau wordt gemeten ter hoogte van de meetplaats, vermeld in artikel 1 van bijlage 5.32.2.2bis. Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar voor en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
De geregistreerde gegevens worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid (milieudienst politiezone Grensleie) binnen periode één maand. (pz.grensleie.milieu@police.belgium.eu)
De verplichting tot het meten en registreren van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo wordt afgesteld dat de norm, vermeld in het eerste lid, gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis.
4° de exploitant neemt de volgende maatregelen om de bezoekers te beschermen tegen gehoorschade: het kosteloos ter beschikking stellen aan alle bezoekers van gehoorbescherming voor eenmalig gebruik;
Artikel 4.4: De organisator verspreidt flyers in de buurt met vermelding dat er normen zijn opgelegd en dat geluidsmetingen zullen worden uitgevoerd. Indien een lichtinstallatie wordt gebruikt moet deze zodanig worden afgesteld dat niet over de perceelsgrenzen wordt belicht
Artikel 4.5: Wanneer wordt vastgesteld dat muziek wordt gespeeld of geluidsversterkende apparatuur die wordt gebruikt in een openbare inrichting of op de openbare weg of op het openbaar domein op een voor de omgeving storende wijze en / of in overtreding met de bijzondere voorwaarden door de Burgemeester opgelegd, kan de Burgemeester, ambtshalve of op voorstel van de politie of de toezichthouder:
Artikel 4.6: De Burgemeester of een in zijn plaats optredende officier van bestuurlijke politie of de bevoegde toezichthouder, kan hetzij de gegeven afwijking tot het maken van geluid op of langs de openbare weg en openbare plaatsen onmiddellijk intrekken, hetzij verbod opleggen tot het maken van geluid in een gesloten plaats of in open lucht, onder meer:
Artikel 4.7: Tegen deze beslissing kan per aangetekende brief een beroep tot nietigverklaring, al dan niet voorafgegaan door of vergezeld van een beroep tot schorsing, worden ingesteld bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33 te 1040 Brussel, binnen een termijn van zestig dagen, die ingaat op de dag waarop het besluit aan de verzoeker werd betekend.
Artikel 4.8: De organisator informeert de bezoekers en de persoon die hij heeft aangesteld, over het maximaal toegestane geluidsniveau. Daarvoor wordt het maximaal toegestane geluidsniveau, weergegeven als LAeq15min, op een duidelijk zichtbare plaats geafficheerd, zowel ter hoogte van de toegang tot de muziekactiviteit als ter hoogte van de mengtafel.
Artikel 5: Het college van burgemeester en schepenen verleent toestemming voor de plaatsing van een led-scherm op de Plaats van Rekkem:
Artikel 6: Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvraag tot ontlenen feestmateriaal principieel goed. Nadere afspraken dienen te worden gemaakt met de dienst Feestelijkheden (sarah.cardoen@menen.be - 056/529 364) naargelang eveneens van de beschikbaarheid van de gevraagde materialen.
Artikel 7: Het college van burgemeester en schepenen vraagt om een bewonersbrief op te maken en te verspreiden naar alle bewoners die hinder ondervinden (bijv. toegankelijkheid, parkeren, enz.) door het georganiseerde evenement. U bezorgt deze brief best een 10 tal dagen voor het evenement. Graag de brief ook ter info te bezorgen aan evenementen@menen.be Meer info: https://www.menen.be/veel-gestelde-vragen#communicatie
Artikel 8: De aanvrager zal van deze beslissing op de hoogte worden gebracht.
Artikel 9: Een kopie van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de lokale politie, PZ Grensleie.