Decreet lokaal bestuur, artikel 40-41
Overwegende dat de doelstellingen van de intergemeentelijke samenwerking 'Kwalitatief Wonen in de Grensstreek' onder meer gericht zijn op.
Sinds de energiecrisis zetten meer mensen zich in om te renoveren. Gezien de schaarste en lange levertermijnen van bouwmaterialen schuiven de planningen van aannemers verder op en blijkt de termijn van 1 jaar na de voorafgaande aanvraag om renovatiewerken uit te voeren en de factuur in te dienen, niet meer haalbaar. Daarom wordt de termijn voor het indienen van de factuur verlengd naar 2 jaar.
Een nieuw artikel 9 werd bijgevoegd naar aanleiding van een recente wijziging in het Decreet Lokaal Bestuur- inwerking getreden sinds 8 april 2023 , waarbij is opgelegd dat subsidiereglementen en nominatieve subsidies voortaan een bepaling moeten bevatten dat de gesubsidieerde zich engageert om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten. Deze engagementsverklaring wordt opgenomen bij deze hernieuwing van het reglement gemeentelijke verbeteringspremie;
Overwegende dat in het Meerjarenplan de nodige budgetten voorzien zijn;
Het nieuwe reglement heft de voorgaande reglementen op;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 23/08/2023;
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de wijzigingen van de gemeentelijke aanpassingspremie en stelt het reglement inzake de gemeentelijke aanpassingspremie als volgt vast:
Reglement tot verlenen van gemeentelijke aanpassingspremie
ARTIKEL 1 - AANVRAGER
Binnen de perken van de jaarlijkse goedgekeurde kredieten kan de gemeentelijke aanpassingspremie worden toegekend aan elk natuurlijk persoon (eigenaar of huurder) die aanpassingswerken aan zijn woning uitvoert. De natuurlijke persoon (eigenaar of huurder) die aanpassingswerken uitvoert moet minstens 65 jaar zijn of minimum 66% gehandicapt. De huurders leggen een huurcontract voor van 9 jaar.
ARTIKEL 2 - LIGGING
De woning moet gelegen zijn in de entiteit Menen.
ARTIKEL 3 - INKOMENSGRENS
Het gezamenlijk netto belastbaar inkomen van de aanvrager en de persoon met wie hij wettelijk of feitelijk samenwoont van twee jaar vooraf aan de aanvraag, moet lager liggen dan 37.030 euro.
ARTIKEL 4 - AANVRAAG
De premie wordt aangevraagd op de daartoe bestemde formulieren voor de aanvang van de werken. Binnen een periode van 5 jaar kan de aanpassingspremie een tweede maal aangevraagd worden, mits de tweede aanvraag betrekking heeft op een ander bouwonderdeel.
ARTIKEL 5 - BOUWONDERDELEN
Volgende werken komen in aanmerking komen voor de aanpassingspremie:
1. het maken van een badkamer (met minstens een douche en een wastafel) die aangepast is aan de noden van een bejaarde of gehandicapte;
2. het installeren van een traplift of een rolstoelplateaulift.
Per bouwonderdeel moet een bedrag van minimum 2.000 euro kosten voorgelegd worden.
ARTIKEL 6 - PREMIEBEDRAG
De premie bedraagt 750 euro per bouwonderdeel waarop de aanpassingswerken betrekking hebben.
ARTIKEL 7 - UITBETALING
De premie wordt uitbetaald na het voorleggen van de voldane facturen die niet ouder zijn dan 2 jaar, foto's van de nieuwe toestand en na gunstig verslag van de onderzoeker. De premie wordt uitbetaald op voorwaarde dat de woning als hoofdverblijfplaats wordt gebruikt en de facturen worden ingediend binnen 2 jaar na aanvraagdatum.
ARTIKEL 8 - BESLISSING
Het stadsbestuur kan ten allen tijde de werken komen vaststellen.
Geldige aanvragen kunnen gedaan worden vanaf 5 oktober 2023. Alle ontvankelijk verklaarde aanvragen gedurende deze periode komen in aanmerking voor uitbetaling van de premie. Het college van burgemeester en schepenen ontvangt de vraag voor de formele goedkeuring voor uitbetaling van de premie op advies van de dienst huisvesting.
ARTIKEL 9 – ENGAGEMENTSVERKLARING NEDERLANDS
Om actief gebruik van het Nederlands te promoten, gaat de subsidieontvanger het engagement aan om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten.
ARTIKEL 10 – OPHEFFING EN INWERKINGTREDING
Onderhavig reglement treedt in werking op 5 oktober 2023 en vervangt de beslissing van de gemeenteraad van 18 december 2019 houdende de goedkeuring van de gemeentelijke aanpassingspremie.
Artikel 2 - Bekendmaking
De bekendmaking gebeurt overeenkomstig de bepalingen van artikelen 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur door inschrijving in het gemeentelijk register der bekendmakingen, en door publicatie op de gemeentelijke website.
Artikel 3– Administratief toezicht
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur. (Loket Lokaal Bestuur)
Artikel 4 - Kennisgeving
Afschrift van dit gemeentelijk reglement zal worden overgemaakt ter kennisgeving aan:
• griffie provincie (griffie@west-vlaanderen.be)
• Wonen Vlaanderen (wonen.westvlaanderen@vlaanderen.be)