Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 40-41.
Wet van 8 april 1965 en latere wijzigingen tot instelling van de arbeidsreglementen.
Wet van 19 december 1974 en latere wijzigingen tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
Decreet van 27 maart 1991 en latere wijzigingen betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Wet van 18 december 2002 en latere wijzigingen, tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
De wetgeving, regelgeving bepaalt dat het schoolbestuur voor zijn personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast.
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn. Het huidige arbeidsreglement voldoet niet meer aan de werkafspraken en nieuwigheden uit het onderwijs- veld en -regelgeving en moest bijgevolg herwerkt worden.
In het model dat OVSG ter beschikking stelt en als basis diende voor het arbeidsreglement van GBS Barthel en GBS de Wonderwijzer staan die zaken vermeld die volgens de wet verplicht in een arbeidsreglement moeten worden opgenomen. En dit uitgebreid met de bepalingen die OVSG voorstelde en best worden opgenomen in een arbeidsreglement van een onderwijsinstelling.
Het arbeidsreglement van GBS Barthel en GBS de Wonderwijzer is op het model van OVSG gebaseerd en werd verder ontwikkeld zodat het maximaal is afgestemd op de lokale situatie, zonder evenwel in te druisen tegen de regelgeving. (in bijlage een versie met de wijzigingen in gekleurde tekst en een versie zonder gekleurde tekst voor publicatie)
In september 2022 spraken de sociale partners een globaal kader af over het gebruik van digitale middelen in onderwijsinstellingen. Dit kader geeft gevolg aan een Europese verplichting. Vanuit dit globaal kader werden er lokaal afspraken met concrete invulling voor GBS Barthel en GBS de Wonderwijzer opgemaakt in het afsprakenkader de-connectie en als bijlage opgenomen in het arbeidsreglement.
Elk personeelslid ontvangt een kopie van het arbeidsreglement bij zijn indiensttreding. Het personeelslid moet ook een kopie van iedere wijziging ontvangen. Het gaat om een absolute verplichting. Bij het niet naleven ervan is het personeelslid niet gebonden door de bepalingen van het arbeidsreglement. Het schoolbestuur en de directeur hebben er alle belang bij een schriftelijk bewijs te hebben dat aantoont dat het personeelslid een exemplaar heeft ontvangen.
In vergadering van het ABOC d.d. 24/08/2023 werden voor het opstellen en wijzigen van het arbeidsreglement GBS Barthel en GBS de Wonderwijzer, voor de bepalingen die onderhandelings- en overlegmaterie zijn, respectievelijk de onderhandeling- en overlegprocedures gevolgd zoals geregeld in de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. In bijlage het verslag ABOC 24/08/2023 en het protocol van akkoord.
De gemeenteraad is bevoegd om het arbeidsreglement goed te keuren maar kan dit in het Vlaams Gewest delegeren naar het schepencollege (zie artikel 41, tweede lid, 2° Decreet Lokaal Bestuur). Bij stad Menen werd deze bevoegdheid niet gedelegeerd, bijgevolg blijft de goedkeuring van het arbeidsreglement een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Artikel 1: Het bestaande arbeidsreglement, goedgekeurd in gemeenteraad d.d. 11/06/2012, voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in GBS de Wonderwijzer, Hospitaalstraat 14 te 8930 Lauwe en in GBS Barthel, Moeskroenstraat 525 te 8930 Rekkem wordt opgeheven.
Artikel 2: Het herwerkte arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in GBS de Wonderwijzer, Hospitaalstraat 14 te 8930 Lauwe en in GBS Barthel, Moeskroenstraat 525 te 8930 Rekkem wordt goedgekeurd.