Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen).
In juni 2022 werd een optimalisering van de bebouwde kom goedgekeurd. Voor de Lauwestraat betekent dit dat het gedeelte tussen Wijk Ten Dale en de Waterstraat buiten de bebouwde kom komt te liggen. Rekening houdend met de veiligheid van de weggebruiker, meer specifiek de fietsers (en facultatieve wandelaar) op het aanliggende fietspad, en conform het lokale mobiliteitsplan, is het evenwel de doelstelling om de maximale snelheid van 50km/h te behouden. Een aanpassing van de reglementering omtrent de straat zelf dringt zich dan ook op.
Daar op vandaag nog geen aanvullend reglement hiervoor is vastgesteld, ligt deze aanpassing, samen met de reeds toegepaste maatregelen, ter goedkeuring voor. Deze aanpassing is cruciaal om de optimalisering van de bebouwde kom zo veilig mogelijk te laten verlopen op het terrein.
Daarnaast wordt ook voorgesteld om een voorrangsregeling te voorzien bij de drie wegversmallingen in de Lauwestraat. De dienst ontving namelijk al meerdere meldingen van automobilisten die ervaren dat ter hoogte van de diverse wegversmallingen vaak zou worden opgetrokken, zodoende de tegenligger geen voorrang te moeten verlenen. Dit zou nefast zijn voor het onveiligheidsgevoel en mogelijk zelfs voor de verkeersveiligheid.
Tot slot is het ook wenselijk om een voorrangsregeling in te voeren bij de verschillende wegversmallingen.
Aan de wegversmalling ter hoogte van het kruispunt met de Fonteinstraat wordt voorgesteld om het verkeer in de richting van Lauwe voorrang te geven op het verkeer in de richting van de Moeskroenstraat. Zodoende kan het kruispunt worden vrijgehouden voor verkeer dat rechtsaf wil slaan vanaf de Lauwestraat in de Fonteinstraat en vanaf de Fonteinstraat in de Lauwestraat.
Aan de wegversmalling ter hoogte van huisnr. 102 wordt voorgesteld het verkeer in de richting van de Moeskroenstraat voorrang te geven op het verkeer in de richting van Lauwe. Door hier een tegengestelde richting aan te houden, zullen de snelheidsremmers efficiënter zijn.
In het periodieke overleg mobiliteit tussen Stad en Politie en binnen de GR-Commissie Verkeer & Mobiliteit in zitting van 18 september werd voorgesteld om ter hoogte van de bocht (aan huisnr. 18 tot en met huisnr. 20) een geleidende middellijn toe te voegen. Hoewel de voorkeur uitging naar een ononderbroken middellijn, bleek uit nazicht dat juist in de bocht twee garages gelegen zijn. Het is dan ook noodzakelijk deze middellijn overrijdbaar te voorzien (en dus onderbroken). Deze markering werd in onderstaande reglement toegevoegd.
Tot slot wordt aan de wegversmalling tussen Wijk ten Dale en huisnr. 69 voorgesteld om het verkeer in de richting van Lauwe voorrang te geven op het verkeer in de richting van Rekkem. Zo zal het verkeer komende vanuit Lauwe afgeremd worden vooraleer de eigenlijke woonkern (bebouwde kom) van Rekkem bereikt wordt. De Lauwestraat ligt bovendien in dalende lijn, komende vanuit Lauwe. Te verwachten hogere snelheden worden op die manier tegengegaan.
De belangrijkste maatregelen die op vandaag al aanwezig zijn in de praktijk, en die behouden blijven, zijn de volgende:
Aangezien de Moeskroenstraat een gewestweg is, worden alle verkeersmaatregelen in de Lauwestraat, ter hoogte van het kruispunt met die straat opgenomen in het geldende verkeersreglement van de Moeskroenstraat.
Enig artikel: De gemeenteraad beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de Lauwestraat vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake de Lauwestraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VOORRANGSREGELING:
§1. De bestuurders in de Lauwestraat hebben voorrang t.o.v. het verkeer:
§2.a. In de Lauwestraat, zijweg (tussen huisnrs. 64 en 66), dient gestopt te worden en voorrang verleend te worden aan het verkeer in de hoofdas van de Lauwestraat.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
§3.a. De bestuurders in de Lauwestraat dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen:
§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B19.
§4.a. De bestuurders in de Lauwestraat hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen:
§4.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B21.
Artikel 4: VERBODSBEPALINGEN
§1.a. In de Lauwestraat wordt een snelheidsbeperking van 50 km/h ingevoerd in de delen buiten bebouwde kom.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C43 ‘50’.
Artikel 5: GEBODSBEPALINGEN
§1.a. In de Lauwestraat is een fietspad voorzien aan beide zijden van de rijbaan tussen huisnr. 53 en het kruispunt met de Waterstraat.
§1.b. Dit wordt ter kennis gebracht door middel van het bord van het bord D7.
Artikel 6: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a. Ter hoogte van de sporthal (huisnr. 64A-64B) is parkeren toegelaten op de ingerichte parkeerplaatsen.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E9a met onderborden Gxa en Gxb.
§2.a. In de Lauwestraat, zijweg tussen huisnr. 64 en 66 is tussen het kruispunt met de hoofdas van de Lauwestraat en huisnr. 64C, aan de overzijde van de rijbaan, een parkeerplaats voorbehouden uitsluitend voor autocars.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E9d.
Artikel 7: WEGMARKERINGEN
§1.a. In de Lauwestraat zijn overlangse markeringen aangebracht die rijstroken aanduiden vanaf huisnr. 18 t.e.m. huisnr. 20.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 72 van het KB van 1/12/1975.
§2.a. In de Lauwestraat is een fietspad voorzien aan beide zijden van de rijbaan:
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 74 van het KB van 1/12/1975.
§3.a. In de Lauwestraat wordt de werkelijke rand van de rijbaan aangeduid langs:
§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 75.1 van het KB van 1/12/1975.
§4.a. In de Lauwestraat zijn parkeerzones aangeduid aan:
§4.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 75.2 van het KB van 1/12/1975.
§5.a. In de Lauwestraat, zijweg (tussen huisnrs. 64 en 66), dient gestopt te worden en voorrang verleend te worden aan het verkeer in de hoofdas van de Lauwestraat.
§5.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.1 van het KB van 1/12/1975.
§6.a. In de Lauwestraat is een oversteekplaats voor voetgangers voorzien ter hoogte van de wegversmalling aan huisnr. 11/54.
§6.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.3 van het KB van 1/12/1975.