Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40-41
Overwegende dat de doelstellingen van de intergemeentelijke samenwerking 'Kwalitatief Wonen in de Grensstreek' onder meer gericht zijn op.
Sinds de energiecrisis zetten meer mensen zich in om te renoveren. Gezien de schaarste en lange levertermijnen van bouwmaterialen schuiven de planningen van aannemers verder op en blijkt de termijn van 1 jaar na de voorafgaande aanvraag om renovatiewerken uit te voeren en de factuur in te dienen, niet meer haalbaar. Daarom wordt de termijn voor het indienen van de factuur verlengd naar 2 jaar.
Een nieuw artikel 13 werd bijgevoegd naar aanleiding van een recente wijziging in het Decreet Lokaal Bestuur- inwerking getreden sinds 8 april 2023 , waarbij is opgelegd dat subsidiereglementen en nominatieve subsidies voortaan een bepaling moeten bevatten dat de gesubsidieerde zich engageert om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten. Deze engagementsverklaring wordt opgenomen bij deze hernieuwing van het reglement gemeentelijke verbeteringspremie;
Overwegende dat in het Meerjarenplan 2020-2025 de nodige budgetten voorzien zijn;
Het nieuwe reglement heft het voorgaande premiereglement dd. 16 december 2020 niet op, gezien alle aanvragen tot bekomen van een gemeentelijke verbeteringspremie voor particuliere huurwoningen tot datum van 08 september 2023 onder voorgaande premiereglementen valt, gezien het sanctiebeding wegens huurprijsherziening opgenomen in artikel 10 van deze premiereglementen;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen dd. 21.06.2023
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de wijzigingen van de gemeentelijke verbeteringspremie voor particuliere huurwoningen en stelt het reglement inzake de gemeentelijke verbeteringspremie voor particuliere huurwoningen als volgt vast:
Reglement tot verlenen van gemeentelijke verbeteringspremie voor particuliere huurwoningen.
ARTIKEL 1 - DOEL
Het stadsbestuur wenst met de invoering van de gemeentelijke verbeteringspremie voor private huurwoningen voor eigenaar-verhuurders een algemene kwaliteitsverbetering van het privaat huurpatrimonium na te streven. Door middel van deze premie wil het stadsbestuur eigenaar verhuurders ondersteunen in het opwaarderen van hun huurwoning(en). Daarnaast wordt het afleveren van een conformiteitsattest verplicht.
ARTIKEL 2 - AANVRAGER
Binnen de perken van de jaarlijks goedgekeurde kredieten kan de gemeentelijke verbeteringspremie voor private huurwoningen worden toegekend aan elke natuurlijke persoon, die verbeteringswerken uitvoert aan zijn huurwoning. De natuurlijk persoon is volle eigenaar van de huurwoning, die het voorwerp is van een premie-aanvraag.
ARTIKEL 3 - HUURWONING
Enkel private huurwoningen die verhuurd worden met een geregistreerde huurovereenkomst kunnen in aanmerking komen voor deze premie. De huurder moet de woning gebruiken als hoofdverblijfplaats en moet ook officieel gedomicilieerd zijn in de huurwoning op het ogenblik van de toekenning van de premie.
ARTIKEL 4 - VOORONDERZOEK
Gelijktijdig met het vooronderzoek in uitvoering van de premie-aanvraag wordt de procedure woningkwaliteit (cfr. Vlaamse Codex Wonen) opgestart. Dit gebeurt enkel wanneer de woning tijdens het vooronderzoek 7 kleine gebreken categorie I of meer scoort.
ARTIKEL 5 – DEFINITIES
1. Huurwoning: alle woningen in Menen die op de private huurmarkt rechtstreeks verhuurd worden aan particulieren (met uitzondering van woningen verhuurd volgens het sociaal huurstelsel) met een bouwdatum ouder dan 10 jaar. Indien meerdere appartementen verhuurd worden kan één premie bekomen worden voor het volledig gebouw.
2. Premie: de eigenaar-verhuurder komt enkel in aanmerking voor een premie, indien de woning na uitvoering van de werkzaamheden maximaal 2 kleine gebreken categorie I scoort op het technisch verslag.
3. Technisch verslag: het verslag dat in het kader van een conformiteitsonderzoek door de technisch medewerkers van de Intergemeentelijke samenwerking Menen, Wervik en Mesen is opgesteld. Dit verslag wordt opgemaakt aan de hand van het vastgestelde model conform het besluit dd. 12.07.2013 van de Vlaamse regering betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
4. Aanvrager: de aanvrager is een natuurlijke persoon die over het zakelijk recht beschikt van de huurwoning.
5. Conformiteitsattest: is een attest afgeleverd door de burgemeester voor een woning die voldoet aan de kwaliteitsnormen van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. Dit attest is geldig voor een periode van 10 jaar.
6. Retributie: is een heffing die de overheid oplegt voor het leveren van een individuele dienst. Het conformiteitsattest wordt tegen een retributie van € 90 afgeleverd wanneer de eigenaar verhuurder inspanningen levert om de gebreken van de huurwoning onder de 7 kleine gebreken categorie I te brengen, dit in uitvoering van de nodige werken conform dit premiereglement. Indien de eigenaar de gebreken wegwerkt tot een kwaliteitslabel ontvangt hij een gratis conformiteitsattest.
7. Kwaliteitslabel: is een bijkomende erkenning/attest afgeleverd door de stad enkel voor huurwoningen die 0 tot 2 kleine gebreken categorie I scoren. Dit attest is geldig voor een periode van 10 jaar. Woningen met een kwaliteitslabel worden gepubliceerd op ‘de lijst gezonde huurwoningen’ op de website van de stad. Woningen met een kwaliteitslabel worden vrijgesteld van de retributie van € 90.
8. Geregistreerde huurovereenkomst: sinds 01.01.2007 moet iedere huurovereenkomst voor een gebouw dat bestemd is voor bewoning, verplicht worden geregistreerd door de verhuurder in het bevoegde registratiekantoor.
9. Vooronderzoek: de technisch medewerkers van de stad doen een vooronderzoek ter plaatse en stellen aan de hand van een technisch verslag eventuele gebreken aan de woning vast.
10. Intentieverklaring: tussen de eigenaar-verhuurder en het stadsbestuur wordt een intentieverklaring getekend. Hierin wordt bepaald dat de eigenaar-verhuurder in aanmerking kan komen voor premies indien hij/zij de vastgestelde gebreken wegwerkt en dat na de uitvoering van de werkzaamheden de woning conform wordt verklaard doormiddel van het afleveren van een conformiteitsattest.
11. Hercontrole: na uitvoering van de werkzaamheden stelt de technisch medewerker vast of alle vastgestelde gebreken weggewerkt zijn.
12. Geregistreerde aannemers: enkel facturen (BTW-stelsel voor particulieren) uitgevoerd door geregistreerde aannemers komen in aanmerking.
ARTIKEL 6 - BOUWONDERDELEN
1. Vernieuwen van buitenschrijnwerk en buitendeuren in minimum volledige gevel of volledige verdieping. Het glas moet minstens voldoen aan de waarde van U 1,0 W/m²K; 2. Het vernieuwen van het dak van het hoofdgebouw en/of bestaande aanbouw van de woning. Het vernieuwde dak moet voorzien zijn van een goed onderdak en isolatie. Het plaatsen van isolatie alleen of vervangen van goten alleen komt niet voor betoelaging in aanmerking. De isolatiewaarde (Rd-waarde) van de dakisolatie bedraagt minstens 4,5 m² K/W;
3. Werken die vochtproblemen door opstijgend grondvocht en of slagregen efficiënt bestrijden;
4. Grondige elektriciteitswerken + keuringsattest;
5. De gehele of gedeeltelijke vernieuwing van een bestaande badkamer of de installatie van een badkamer. Onder een badkamer wordt verstaan: de afzonderlijke ruimte waarin minstens een bad of douche is geïnstalleerd en een of twee wastafels;
6. Gevelrenovatie: schilderwerken van de volledige voorgevel, plaatsen nieuwe steen, plaket of gelijkaardige tegen de volledige voorgevel; reinigen en hervoegen van de volledige voorgevel.
7. Werkzaamheden om de risico's op CO-intoxicatie te verhelpen:
1. Plaatsing één waterverwarmingstoestel met gesloten verbrandingsruimte;
2. De plaatsing van maximaal drie verwarmingstoestellen op gas, met gesloten verbrandingsruimte;
3. Het vervangen van een bestaande centrale verwarmingsketel door een hoogrendementsketel met label HR+ of HR Top gas of met het label Optimaz of Optimaz Elite (stookolie)
4. De installatie van of omschakeling naar centrale verwarming;
5. Het bouwen, verbouwen, herstellen of aanpassen van een rookkanaal
6. Plaatsing zonneboiler of warmtepompboiler
8. Creëren van een afzonderlijke toegang tot het gedeelte boven of achter de winkel. Alle werken dienen uitgevoerd te worden conform de stedenbouwkundige voorschriften.
ARTIKEL 7 - PREMIEBEDRAG
Het premiebedrag bedraagt 1/3 van de kostprijs met een maximum van € 5.000 van de totale kostprijs. De totale kostprijs bedraagt minimum € 3.000 (excl. BTW).
ARTIKEL 8 - AANVRAAG
De premie wordt aangevraagd op de daartoe bestemde aanvraagformulieren vóór de aanvang van de werken. De eigenaar-verhuurder stemt aan de hand van een intentieverklaring in met een vooronderzoek van zijn huurwoning. Op basis van de vastgestelde gebreken kan de eigenaar verhuurder een premie krijgen voor bouwonderdelen die hierboven opgesomd staan. Indien de aanvraag met de post verstuurd wordt, geldt de postdatum als datum van ontvangst. Tussen de eerste en een volgende aanvraag van hetzelfde bouwonderdeel zit een periode van 10 jaar, te rekenen vanaf aanvraag bouwonderdeel. Er kan maximum 1 huurwoning/gebouw in aanmerking komen per eigenaar, natuurlijk persoon, rechtstreeks of onrechtstreeks in volledige of gedeeltelijke eigendom.
ARTIKEL 9 - UITBETALING
Scoort de woning na uitvoering van de werken maximaal 2 kleine gebreken categorie I dan wordt de premie uitbetaald na het voorleggen van de voldane facturen (niet ouder dan 2 jaar vanaf aanvraagdatum) en na gunstig advies van de onderzoeker.
De verbeteringspremie voor particuliere huurwoningen wordt uitbetaald op voorwaarde dat de huurwoning als hoofdverblijfplaats wordt gebruikt en de facturen worden ingediend binnen 2 jaar na aanvraagdatum.
Er wordt een kopie van de bouwvergunning en/of keuringsattest afgeleverd bij de premie-aanvraag, alsook een kopie van de geregistreerde huurovereenkomst. Bij ontvangst van de premie, krijgt de aanvrager een affiche van stad Menen ter bekendmaking van de steun van stad Menen bij uitgevoerde werken. Deze affiche dient op een zichtbare plaats te hangen tot 1 maand na toekenning van de premie.
ARTIKEL 10 - HUURPRIJSHERZIENING
Na uitvoering van de werkzaamheden dient de woning voor ten minste 9 jaar verhuurd te worden onder volgende voorwaarden:
1. Voor een lopende huurovereenkomst: mag de eerstvolgende huurprijsherziening conform de huurwet maximum 5% hoger zijn dan de huurprijs voor de uitvoering van de werken;
2. Voor een nieuwe huurovereenkomst afgesloten na de uitvoering van de werkzaamheden, mag de huurprijs max 5% hoger zijn dan de laatst afgesloten huurovereenkomst voor die woning;
Deze voorwaarden worden door de verhuurder ter kennis gesteld van de huurder en toegevoegd aan het huurcontract.
ARTIKEL 11 – HUURTERMIJN
Indien de woning wordt verkocht binnen de 9 jaar na toekenning van de premies en/of de vastgelegde huurtermijn wordt vroegtijdig opgeschort, de woning wordt na uitvoering van de werken niet opnieuw verhuurd of de eerstvolgende huurprijsherziening bedraagt meer dan 5% t.o.v. de laatste huurprijs, dan wordt een boete opgelegd in verhouding tot de niet uitgevoerde huurtermijn. Er mag een maximumperiode van zes maanden zijn tussen twee verhuringen. Deze boete is ten laste van de eigenaar die de werken uitvoerde en de premies ontving.
Bijvoorbeeld: Na uitvoering van de werken wordt de woning voor 9 jaar verhuurd. Na 3 jaar wordt de verhuring stopgezet en beslist de eigenaar om de woning te verkopen. Dus werd een termijn van 6 jaar huur niet uitgevoerd. Dit betekent dat 2/3 van de huurtermijn niet werd nageleefd. De boete bedraagt in dit voorbeeld 2/3 terugbetaling van de toegekende premie. Deze boete is ten laste van de eigenaar die de werken uitvoerde en de premies ontving.
ARTIKEL 12 - BESLISSING
Het college van burgemeester en schepenen ontvangt de vraag voor de formele goedkeuring voor uitbetaling van de premie mits advies van de dienst huisvesting.
ARTIKEL 13 - ENGAGEMENTSVERKLARING NEDERLANDS
Om actief gebruik van het Nederlands te promoten, gaat de subsidieontvanger het engagement aan om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten.
ARTIKEL 14 - INWERKINGTREDING
Onderhavig reglement treedt in werking op 5 oktober 2023 en vervangt de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2020 houdende de goedkeuring van de gemeentelijke verbeteringspremie voor particuliere huurwoningen.
ARTIKEL 15 – OVERGANGSMAATREGEL
Alle premie-aanvragen ingediend tot en met 4 oktober 2023 vallen onder het voorgaande premiereglement dd. 16 december 2020.
Voor de berekening van de periode van 10 jaar (vernoemd in art. 8 derde lid) en de beperking tot maximum 1 huurwoning/gebouw per eigenaar (vernoemd in artikel 8, 4e lid) , wordt rekening gehouden met de premies verleend op grond van voorgaande premiereglementen inzake verbeteringspremie voor particuliere huurwoningen (dd. 30.11.2015 en voorgaande reglementen).
Artikel 2: Bekendmaking
De bekendmaking gebeurt overeenkomstig de bepalingen van artikelen 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur door inschrijving in het gemeentelijk register der bekendmakingen, en door publicatie op de gemeentelijke website.
Artikel 3: Administratief toezicht
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur. (Loket Lokaal Bestuur)
Artikel 4: Kennisgeving
Afschrift van dit gemeentelijk reglement zal worden overgemaakt ter kennisgeving aan:
griffie provincie (griffie@west-vlaanderen.be)
Wonen Vlaanderen (wonen.westvlaanderen@vlaanderen.be)