Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen).
In 2021 werd een tijdelijk verkeersreglement met bepalingen goedgekeurd voor de Spinnerijstraat. De beslissing is toen genomen om het beperkt enkelrichtingsverkeer op te schuiven van het kruispunt met de Leiestraat tot huisnr. 18. Op die manier hoefden bewoners van Leiestraat 49 (die hun parkeerplaats hebben langs de Spinnerijstraat) niet steeds doorheen de volledige Spinnerijstraat en Vlasleemstraat te rijden om de Leiestraat terug te bereiken. Deze aanpassing kwam er op vraag van de wijkinspecteur die meldde dat het enkelrichtingsverkeer vaak genegeerd zou worden.
De dienst stelt bij deze voor deze aanpassing te bevestigen in het aanvullend verkeersreglement.
Wat daarnaast ook bevestigd dient te worden is het verkeersregime als woonerf (zie Wegcode artikel 22bis). Op die manier is er overeenstemming met hoe de wegenis is ingericht, wat de leesbaarheid voor alle verkeersdeelnemers verhoogt.
De dienst stelt wel voor om een wijziging door te voeren in de uitzonderingen van het beperkt enkelrichtingsverkeer. Bestuurders van bromfietsen klasse P zouden namelijk met dit aanvullend reglement in tegenrichting mogen rijden, wat op vandaag nog niet mag. Nochtans adviseert Fietsberaad (Kenniscentrum voor Fietsbeleid) bestuurders met hun speedpedelecs toe te laten waar fietsers ook zijn toegelaten (zie advies maart 2020). Vanuit Fietsberaad wordt de pedelec namelijk beschouwd als een actieve mobiliteitsvorm die een sterke impact kan hebben op het verduurzamen van het woon-werkverkeer. Het wordt dan ook gezien als taak van lokale besturen om deze mobiliteitsvorm aantrekkelijker te maken.
Door bovendien bestuurders met hun speedpedelecs toe te laten om ook in tegenrichting te rijden, zet de Stad mee stappen naar meer uniformiteit binnen de regio. In Kortrijk bijvoorbeeld wordt namelijk al langer toegestaan dat bestuurders met hun speedpedelecs in tegenrichting rijden bij beperkt eenrichtingsverkeer. Fietsers en speedpedelecs dienen natuurlijk tevens de maximumsnelheid van 20 km/u in de woonerfzone na te leven in zowel mee- als tegenrichting.
Tot slot dient te worden vermeld dat bij behandeling in de zitting van de Gemeenteraadscommissie Verkeer & Mobiliteit van 18 september 2023 werd geadviseerd om de Spinnerijstraat ondergeschikt te maken aan de Leiestraat en de Julien Cagniestraat. Dit werd toegevoegd aan onderstaande reglement.
Enig artikel: De gemeenteraad beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de Spinnerijstraat vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake de Spinnerijstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: VOORRANGSREGELING
§1.a. In de Spinnerijstraat dient gestopt te worden en voorrang verleend te worden aan het verkeer:
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5.
Artikel 3: VERBODSBEPALINGEN
§1.a. Tussen de Vlasleemstraat en huisnr. 18 is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Leiestraat te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1 met onderbord M12.
Artikel 4: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a. In de Spinnerijstraat gelden de bijzondere verkeersregels in de woonerven of erven.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de verkeersborden F12a en F12b.
§2.a. Tussen huisnr. 18 en de Vlasleemstraat mogen bestuurders enkel in de richting van de Vlasleemstraat rijden. Deze beperking geldt niet voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 met onderbord M18.