Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
In 2015 werd in zitting van de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid een wijziging goedgekeurd van de inrichting van het kruispunt tussen de Ringlaan en de Industrielaan. Aanpassingen werden als noodzakelijk geacht om de veiligheid op het kruispunt te verbeteren. De werken, naar aanleiding van deze PCV, werden begin dit jaar uitgevoerd. Daar de inrichting van het kruispunt gewijzigd is, dient ook het aanvullend reglement als dusdanig gewijzigd te worden. Dit ligt hier ter goedkeuring voor. Hierbij wordt ook gestreefd naar meer uniformiteit met de vormgeving van andere aanvullende reglementen.
Belangrijk daarbij is ook dat vanuit AWV geadviseerd wordt om de snelheid tussen de N58 en de Hogeweg terug te brengen tot 70km/h (zie mail in bijlage). Zodoende zou het snelheidsregime uniform zijn tussen de N58 en de Industrielaan (de belangrijkste invalsas van industriezone Menen Grensland). In het aansluitende gedeelte van de Ringlaan, tussen de Hogeweg en de Industrielaan, is de maximale snelheid op vandaag namelijk al 70km/h. Het college van burgemeester en schepenen besliste (CBS/2023/1516) evenwel dit advies niet te volgen, alsook de Gemeenteraadscommissie Verkeer & Mobiliteit in zitting van 18 september 2023. Er dient gewacht te worden tot de ontwikkeling van het regionale bedrijventerrein en de ontdubbeling van de N58 vooraleer deze gelijktrekking in snelheid kan doorgaan.
De belangrijkste, andere maatregelen die aangehouden blijven zijn de volgende:
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om het reglement goedgekeurd bij beslissing (GR/2021/218) op te heffen.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de Ringlaan (N338) vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake de Ringlaan (N338)
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VOORRANGSREGELING
In de Ringlaan geldt:
§1. De bestuurders in de Ringlaan hebben voorrang t.o.v. het verkeer:
§2.a. In de Ringlaan dient voorrang verleend te worden aan het verkeer:
§2.b. Er dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Ringlaan:
§2.c. In de Hogeweg dient voorrang verleend te worden aan het verkeer op het kruispunt (rotonde) met de Ringlaan.
§2.d. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
§3.a. In de Industrielaan dient gestopt te worden en voorrang te worden verleend aan het verkeer in de Ringlaan.
§3.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5.
Artikel 4: VERBODSBEPALINGEN
§1.a. In de Ringlaan wordt een snelheidsbeperking van 50km/h ingevoerd tussen het kruispunt met de Wervikstraat en het kruispunt met de Industrielaan.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C43 ‘50’.
§2.a. In de Ringlaan wordt een snelheidsbeperking van 90km/h ingevoerd tussen het kruispunt met de Hogeweg en het kruispunt met de N58.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C43 '90'.
§3.a. In de Ringlaan is het verboden voor bestuurders van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken, waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 7,5t om in te draaien in de Lageweg.
§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden C31a en C31b met onderbord ‘+7,5t’
§4.a. In de Ringlaan is de toegang verboden voor bestuurders van bromfietsers en voor bestuurders van rijwielen tussen het kruispunt met de Hogeweg en het kruispunt N58.
§4.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C9-C11.
Artikel 5: GEBODSBEPALINGEN
§1.a. In de Ringlaan dienen bestuurders verplicht de verkeersgeleiders langs rechts te volgen:
§1.b. In de Industrielaan dienen bestuurders verplicht de verkeersgeleider langs rechts te volgen ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan.
§1.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D1d.
§2.a. In de Ringlaan dient het verkeer op het kruispunt met de Hogeweg verplicht rond te gaan.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D5.
Artikel 6: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a. In de Ringlaan wordt een parkeerverbod ingevoerd ter hoogte van de infozone van de WVI (huisnummer 13).
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E1 met onderbord Gxc ‘40m’.
Artikel 7: WEGMARKERINGEN
§1.a. In de Ringlaan zijn overlangse markeringen aangebracht die rijstroken aanduiden.
§1.b. In de Industrielaan zijn overlangse markeringen aangebracht die rijstroken aanduiden ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan.
§1.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 72 van het KB van 1/12/1975.
§2.a. In de Ringlaan is een fietspad voorzien aan beide zijden van de rijbaan tussen het kruispunt met de Wervikstraat en het kruispunt met de Hogeweg.
§2.b. deze maatregel wordt ter kennis gebracht d.m.v. markeringen conform artikel 74 van het KB van 1/12/1975.
§3.a. In de Ringlaan dient voorrang verleend te worden aan het verkeer:
§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 76.2. van het KB van 1/12/1975.
§4.a. In de Ringlaan moeten de bestuurders de richting volgen van de pijlen, zoals aangebracht op de door hen gebruikte rijstrook:
§4.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 77.2. van het KB van 1/12/1975.
§5.a. In de Ringlaan mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren op markeringen:
§5.b. In de Industrielaan mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren op markeringen rond de verkeersgeleider ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan.
§5.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 77.4. van het KB van 1/12/1975.