Terug
Gepubliceerd op 10/10/2023

Besluit  Gemeenteraad

wo 04/10/2023 - 19:00

Aanvullend verkeersreglement inzake de Ringlaan (N338).

Aanwezig: Tom Vlaeminck, Voorzitter Gemeenteraad
Eddy Lust, Burgemeester
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Sylvianne Scherpereel, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Toon Demyttenaere, Jan Verbrugge, Raadsleden
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Mattias Eeckhout, Vincent Dumortier, Raadsleden
Afwezig: Jelle Van de Wiele, Raadslid
Bevoegdheid Orgaan

Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)

Juridische grond
  • Beslissing (GR/2021/218) van de gemeenteraad in zitting van 10 november 2021 betreffende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de Ringlaan (N338)
  • Beslissing van de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid in zitting van 10 juni 2015 (PCV 726) betreffende de goedkeuring van de aanpassing van de ontsluiting van het bedrijventerrein Menen-Grensland
  • Actie B.10 (toevoegen bovenlokale fietsverbindingen) en actie B.13 (conforme inrichting fietsnetwerk) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
  • Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
  • Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Feiten Context en argumentatie

In 2015 werd in zitting van de Provinciale Commissie Verkeersveiligheid een wijziging goedgekeurd van de inrichting van het kruispunt tussen de Ringlaan en de Industrielaan. Aanpassingen werden als noodzakelijk geacht om de veiligheid op het kruispunt te verbeteren. De werken, naar aanleiding van deze PCV, werden begin dit jaar uitgevoerd. Daar de inrichting van het kruispunt gewijzigd is, dient ook het aanvullend reglement als dusdanig gewijzigd te worden. Dit ligt hier ter goedkeuring voor. Hierbij wordt ook gestreefd naar meer uniformiteit met de vormgeving van andere aanvullende reglementen.

Belangrijk daarbij is ook dat vanuit AWV geadviseerd wordt om de snelheid tussen de N58 en de Hogeweg terug te brengen tot 70km/h (zie mail in bijlage). Zodoende zou het snelheidsregime uniform zijn tussen de N58 en de Industrielaan (de belangrijkste invalsas van industriezone Menen Grensland). In het aansluitende gedeelte van de Ringlaan, tussen de Hogeweg en de Industrielaan, is de maximale snelheid op vandaag namelijk al 70km/h. Het college van burgemeester en schepenen besliste (CBS/2023/1516) evenwel dit advies niet te volgen, alsook de Gemeenteraadscommissie Verkeer & Mobiliteit in zitting van 18 september 2023. Er dient gewacht te worden tot de ontwikkeling van het regionale bedrijventerrein en de ontdubbeling van de N58 vooraleer deze gelijktrekking in snelheid kan doorgaan.

De belangrijkste, andere maatregelen die aangehouden blijven zijn de volgende:

  • Het snelheidsregime van maximaal 50km/h tussen de Industrielaan en Wervikstraat, met het oog op het verder bevestigen van de Industrielaan als meest aangewezen invalsweg vanaf de Ringlaan (via de N58)
  • Het gemarkeerde fietspad langs beide zijden van de rijbaan tussen de Hogeweg en de Wervikstraat
  • Het algemene parkeerverbod langsheen de Ringlaan. Op die manier blijft de doorstroming gegarandeerd en worden mogelijk onveilige situaties tegengegaan.  
Publieke stemming
Aanwezig: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Sylvianne Scherpereel, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Toon Demyttenaere, Jan Verbrugge, Eric Algoet
Voorstanders: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Sylvianne Scherpereel, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Toon Demyttenaere, Jan Verbrugge
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: De gemeenteraad beslist om het reglement goedgekeurd bij beslissing (GR/2021/218) op te heffen.

Artikel 2: De gemeenteraad beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de Ringlaan (N338) vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:

 

Aanvullend verkeersreglement inzake de Ringlaan (N338)

Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED

Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN

Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 3: VOORRANGSREGELING

In de Ringlaan geldt:

§1. De bestuurders in de Ringlaan hebben voorrang t.o.v. het verkeer:

  • In de Industrielaan;
  • In de Lageweg;
  • In de onbenoemde wegen, gelegen tussen het kruispunt met de Hogeweg en de spoorweg;
  • In de Hoogpoortweg.

§2.a. In de Ringlaan dient voorrang verleend te worden aan het verkeer:

  • In de Wervikstraat;
  • Op het kruispunt (rotonde) met de Hogeweg.

§2.b. Er dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Ringlaan:

  • In de Lageweg;
  • In de onbenoemde wegen, gelegen tussen het kruispunt met de Hogeweg en de spoorweg;
  • In de Hoogpoortweg.

§2.c. In de Hogeweg dient voorrang verleend te worden aan het verkeer op het kruispunt (rotonde) met de Ringlaan.

§2.d. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.

§3.a. In de Industrielaan dient gestopt te worden en voorrang te worden verleend aan het verkeer in de Ringlaan.

§3.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5.

Artikel 4: VERBODSBEPALINGEN

§1.a. In de Ringlaan wordt een snelheidsbeperking van 50km/h ingevoerd tussen het kruispunt met de Wervikstraat en het kruispunt met de Industrielaan.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C43 ‘50’.

§2.a. In de Ringlaan wordt een snelheidsbeperking van 90km/h ingevoerd tussen het kruispunt met de Hogeweg en het kruispunt met de N58.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C43 '90'.

§3.a. In de Ringlaan is het verboden voor bestuurders van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken, waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan 7,5t om in te draaien in de Lageweg.

§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden C31a en C31b met onderbord ‘+7,5t’

§4.a. In de Ringlaan is de toegang verboden voor bestuurders van bromfietsers en voor bestuurders van rijwielen tussen het kruispunt met de Hogeweg en het kruispunt N58.

§4.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C9-C11.

 Artikel 5: GEBODSBEPALINGEN

§1.a. In de Ringlaan dienen bestuurders verplicht de verkeersgeleiders langs rechts te volgen:

  • Ter hoogte van het kruispunt met de Wervikstraat;
  • Ter hoogte van het kruispunt met de Lageweg;
  • Ter hoogte van het kruispunt met de Hogeweg.

§1.b. In de Industrielaan dienen bestuurders verplicht de verkeersgeleider langs rechts te volgen ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan.

§1.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D1d.

§2.a. In de Ringlaan dient het verkeer op het kruispunt met de Hogeweg verplicht rond te gaan.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D5.

Artikel 6: STILSTAAN EN PARKEREN

§1.a. In de Ringlaan wordt een parkeerverbod ingevoerd ter hoogte van de infozone van de WVI (huisnummer 13).

§1.b.  Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E1 met onderbord Gxc ‘40m’.

Artikel 7: WEGMARKERINGEN

§1.a. In de Ringlaan zijn overlangse markeringen aangebracht die rijstroken aanduiden.

§1.b. In de Industrielaan zijn overlangse markeringen aangebracht die rijstroken aanduiden ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan.

§1.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 72 van het KB van 1/12/1975.

§2.a. In de Ringlaan  is een fietspad voorzien aan beide zijden van de rijbaan tussen het kruispunt met de Wervikstraat en het kruispunt met de Hogeweg.

§2.b. deze maatregel wordt ter kennis gebracht d.m.v. markeringen conform artikel 74 van het KB van 1/12/1975.  

§3.a. In de Ringlaan dient voorrang verleend te worden aan het verkeer:

  • In de Wervikstraat;
  • Op het kruispunt met de Hogeweg.

§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 76.2. van het KB van 1/12/1975.

§4.a. In de Ringlaan moeten de bestuurders de richting volgen van de pijlen, zoals aangebracht op de door hen gebruikte rijstrook:

  • Ter hoogte van het kruispunt met de Industrielaan;
  • Op het kruispunt met de Lageweg.

§4.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 77.2. van het KB van 1/12/1975.

§5.a. In de Ringlaan mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren op markeringen:

  • Rond de verkeersgeleiders;
  • Ter hoogte van het kruispunt met de Industrielaan.

§5.b. In de Industrielaan mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren op markeringen rond de verkeersgeleider ter hoogte van het kruispunt met de Ringlaan.

§5.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 77.4. van het KB van 1/12/1975.