Terug
Gepubliceerd op 10/10/2023

Besluit  Gemeenteraad

wo 04/10/2023 - 19:00

Aanvullend verkeersreglement inzake de Vlasleemstraat. Vaststelling.

Aanwezig: Tom Vlaeminck, Voorzitter Gemeenteraad
Eddy Lust, Burgemeester
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Sylvianne Scherpereel, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Toon Demyttenaere, Jan Verbrugge, Raadsleden
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Mattias Eeckhout, Vincent Dumortier, Raadsleden
Afwezig: Jelle Van de Wiele, Raadslid
Bevoegdheid Orgaan

Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen).

Juridische grond
  • Beslissing (CBS/2021/2216) van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 17 november 2021 betreffende de goedkeuring van het tijdelijk verkeersreglement inzake de Spinnerijstraat/Vlasleemstraat te Lauwe.
  • Actie B.04 (geleidelijke invoering nieuwe circulatieplannen) en actie B.22 (wijzigen autoparkeerbeleid conform dit mobiliteitsplan) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
  • Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
  • Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Feiten Context en argumentatie

In 2021 werd een tijdelijk reglement goedgekeurd, om een verkeerssituatie in de aangrenzende Spinnerijstraat te wijzigen. Aangezien voor zowel de Spinnerijstraat als de Vlasleemstraat verschillende bepalingen gelijk waren (woonerf, rijrichting), werd er toen voor gekozen voor beide straten één reglement op te stellen. Nu het reglement geëvalueerd wordt, wordt voorgesteld voor beide straten afzonderlijk een aanvullend verkeersreglement op te stellen.

Er wordt voorgesteld het verkeersregime als woonerf (zie Wegcode artikel 22bis) te behouden. Op die manier is er overeenstemming met hoe de wegenis is ingericht, wat de leesbaarheid voor alle verkeersdeelnemers verhoogt.

Ook het beperkt enkelrichtingsverkeer (van de Spinnerijstraat naar de Leiestraat) zou behouden blijven en aansluiten op het beperkt enkelrichtingsverkeer in de Spinnerijstraat.

De dienst stelt wel voor om een wijziging door te voeren in de uitzonderingen van het beperkt enkelrichtingsverkeer. Bestuurders van bromfietsen klasse P zouden namelijk met dit aanvullend reglement in tegenrichting mogen rijden, wat op vandaag nog niet mag. Nochtans adviseert Fietsberaad (Kenniscentrum voor Fietsbeleid) bestuurders met hun speedpedelecs toe te laten waar fietsers ook zijn toegelaten (zie advies maart 2020). Vanuit Fietsberaad wordt de pedelec namelijk beschouwd als een actieve mobiliteitsvorm die een sterke impact kan hebben op het verduurzamen van het woon-werkverkeer. Het wordt dan ook gezien als taak van lokale besturen om deze mobiliteitsvorm aantrekkelijker te maken.

Door bovendien bestuurders met hun speedpedelecs toe te laten om ook in tegenrichting te rijden, zet de Stad mee stappen naar meer uniformiteit binnen de regio. In Kortrijk bijvoorbeeld wordt namelijk al langer toegestaan dat bestuurders met hun speedpedelecs in tegenrichting rijden bij beperkt eenrichtingsverkeer.

Fietsers en speedpedelecs dienen natuurlijk tevens de maximumsnelheid van 20 km/u in de woonerfzone na te leven in zowel mee- als tegenrichting.

Tot slot dient te worden vermeld dat bij behandeling in de zitting van de Gemeenteraadscommissie Verkeer & Mobiliteit van 18 september 2023 werd geadviseerd om de Vlasleemstraat ondergeschikt te maken aan de Leiestraat, in tegenstelling tot het initiële voorstel aan het College van Burgemeester en Schepenen (CBS/2023/1513). Dit werd toegevoegd aan onderstaande reglement.

Publieke stemming
Aanwezig: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Sylvianne Scherpereel, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Toon Demyttenaere, Jan Verbrugge, Eric Algoet
Voorstanders: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Sylvianne Scherpereel, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Toon Demyttenaere, Jan Verbrugge
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de Vlasleemstraat vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:

 

Aanvullend verkeersreglement inzake de Vlasleemstraat

Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED

Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN

Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 3: VOORRANGSREGELING

§1.a. In de Vlasleemstraat dient gestopt te worden en voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Leiestraat.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5.

Artikel 3: VERBODSBEPALINGEN

§1.a. Tussen de Leiestraat en de Spinnerijstraat is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Spinnerijstraat te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1 met onderbord M12.

Artikel 4: AANWIJZINGSBORDEN

§1.a. In de Vlasleemstraat gelden de bijzondere verkeersregels in de woonerven of erven.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de verkeersborden F12a en F12b.

§2.a. Tussen de Spinnerijstraat en de Leiestraat mogen bestuurders enkel in de richting van de Leiestraat rijden. Deze beperking geldt niet voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 met onderbord M18.