Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen).
In 2021 werd een tijdelijk reglement goedgekeurd, om een verkeerssituatie in de aangrenzende Spinnerijstraat te wijzigen. Aangezien voor zowel de Spinnerijstraat als de Vlasleemstraat verschillende bepalingen gelijk waren (woonerf, rijrichting), werd er toen voor gekozen voor beide straten één reglement op te stellen. Nu het reglement geëvalueerd wordt, wordt voorgesteld voor beide straten afzonderlijk een aanvullend verkeersreglement op te stellen.
Er wordt voorgesteld het verkeersregime als woonerf (zie Wegcode artikel 22bis) te behouden. Op die manier is er overeenstemming met hoe de wegenis is ingericht, wat de leesbaarheid voor alle verkeersdeelnemers verhoogt.
Ook het beperkt enkelrichtingsverkeer (van de Spinnerijstraat naar de Leiestraat) zou behouden blijven en aansluiten op het beperkt enkelrichtingsverkeer in de Spinnerijstraat.
De dienst stelt wel voor om een wijziging door te voeren in de uitzonderingen van het beperkt enkelrichtingsverkeer. Bestuurders van bromfietsen klasse P zouden namelijk met dit aanvullend reglement in tegenrichting mogen rijden, wat op vandaag nog niet mag. Nochtans adviseert Fietsberaad (Kenniscentrum voor Fietsbeleid) bestuurders met hun speedpedelecs toe te laten waar fietsers ook zijn toegelaten (zie advies maart 2020). Vanuit Fietsberaad wordt de pedelec namelijk beschouwd als een actieve mobiliteitsvorm die een sterke impact kan hebben op het verduurzamen van het woon-werkverkeer. Het wordt dan ook gezien als taak van lokale besturen om deze mobiliteitsvorm aantrekkelijker te maken.
Door bovendien bestuurders met hun speedpedelecs toe te laten om ook in tegenrichting te rijden, zet de Stad mee stappen naar meer uniformiteit binnen de regio. In Kortrijk bijvoorbeeld wordt namelijk al langer toegestaan dat bestuurders met hun speedpedelecs in tegenrichting rijden bij beperkt eenrichtingsverkeer.
Fietsers en speedpedelecs dienen natuurlijk tevens de maximumsnelheid van 20 km/u in de woonerfzone na te leven in zowel mee- als tegenrichting.
Tot slot dient te worden vermeld dat bij behandeling in de zitting van de Gemeenteraadscommissie Verkeer & Mobiliteit van 18 september 2023 werd geadviseerd om de Vlasleemstraat ondergeschikt te maken aan de Leiestraat, in tegenstelling tot het initiële voorstel aan het College van Burgemeester en Schepenen (CBS/2023/1513). Dit werd toegevoegd aan onderstaande reglement.
Enig artikel: De gemeenteraad beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de Vlasleemstraat vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake de Vlasleemstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VOORRANGSREGELING
§1.a. In de Vlasleemstraat dient gestopt te worden en voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Leiestraat.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5.
Artikel 3: VERBODSBEPALINGEN
§1.a. Tussen de Leiestraat en de Spinnerijstraat is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Spinnerijstraat te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1 met onderbord M12.
Artikel 4: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a. In de Vlasleemstraat gelden de bijzondere verkeersregels in de woonerven of erven.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de verkeersborden F12a en F12b.
§2.a. Tussen de Spinnerijstraat en de Leiestraat mogen bestuurders enkel in de richting van de Leiestraat rijden. Deze beperking geldt niet voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 met onderbord M18.