Terug
Gepubliceerd op 12/10/2023

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 04/10/2023 - 09:30

Tijdelijk verkeersreglement inzake de Westkaai. Vaststelling.

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Virginie Breye, Schepen van Ondernemen

Bij nazicht van de verkeersborden, naar aanleiding van de organisatie van een verkeersregime aan site Décofrance door het gemeentebestuur van Halluin, bleek verdere verduidelijking en aanpassing noodzakelijk. Deze liggen hier in een reglement ter goedkeuring voor.

Bevoegdheid orgaan

Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)

Juridische grond

Actie B.04 (geleidelijke invoering nieuwe circulatieplannen) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)

Ministerieel rondschrijven van 30 oktober 1998 betreffende de toepassing van het beperkt éénrichtingsverkeer

Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)

Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer

Feiten, context en argumentatie

Via de interne diensten ontving de dienst mobiliteit de melding dat tussen de Weidestraat en de Grensstraat door de gemeentelijke diensten van Halluin een verkeersregime is georganiseerd in het verlengde van de Grensstraat (Rue des Flandres). Naar aanleiding hiervan onderzocht de dienst de impact op de circulatie in de omgeving. Bij nazicht bleek de huidige signalisatie in meerdere straten onvolledig.

Een belangrijk element is dat het geldende beperkt enkelrichtingsverkeer niet consequent is geduid. Rekening houdend met het advies van Fietsberaad (van maart 2020) wordt ook voorgesteld dat het beperkt enkelrichtingsverkeer ook wordt uitgebreid voor bestuurders van pedelecs.

Omdat op vandaag geen geldig verkeersreglement is terug te vinden voor de Westkaai, ligt hier een tijdelijk verkeersreglement ter goedkeuring voor. Rekening houdend met de grootschalige infrastructuurwerken in de omgeving de komende jaren (de zogenaamde Leiewerken) is het namelijk zo dat de verkeerssituatie in de omgeving (en zeker in de Westkaai zelf) regelmatig zal wisselen. Met dergelijke vorm van reglement kan sneller bijgestuurd worden tijdens de diverse werffases.

Besluit

Enig artikel: Het College van Burgemeester en Schepenen stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Westkaai vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:

 


 

Tijdelijk verkeersreglement inzake de Westkaai

Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED

Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN

Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 3: VOORRANGSREGELING

§1.a. In de Westkaai dienen fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen te stoppen en voorrang te verlenen aan het verkeer in de Rijselstraat.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5 en onderbord M8.

Artikel 4: VERBODSBEPALINGEN

§1.a. Tussen de Grensstraat en de Rijselstraat is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Rijselstraat te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1 met onderbord M12.

Artikel 7: AANWIJZINGSBORDEN

§1.a. Tussen de Rijselstraat en de Grensstraat mogen bestuurders enkel in de richting van de Grensstraat rijden. Deze beperking geldt niet voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 met onderbord M18.

Artikel 8: MARKERINGEN

§1.a. In de Westkaai dienen fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen te stoppen en voorrang te verlenen aan het verkeer in de Rijselstraat.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.1 van het KB van 1/12/1975

§2.a. In de Westkaai is een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkeringen zoals voorzien bij artikel 76.2 van het KB van 1/12/1975.

Artikel 9: DUUR

Dit reglement is geldig vanaf de plaatsing van de borden tot het einde van de grootschalige infrastructuurwerken (Leiewerken)