Bij nazicht van de verkeersborden, naar aanleiding van de organisatie van een verkeersregime aan site Décofrance door het gemeentebestuur van Halluin, bleken verdere verduidelijking en aanpassingen noodzakelijk. Deze liggen hier in een reglement ter goedkeuring voor.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Actie B.04 (geleidelijke invoering nieuwe circulatieplannen) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
Ministerieel rondschrijven van 30 oktober 1998 betreffende de toepassing van het beperkt éénrichtingsverkeer
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Via de interne diensten ontving de dienst mobiliteit de melding dat tussen de Weidestraat en de Grensstraat door de gemeentelijke diensten van Halluin een verkeersregime is georganiseerd in het verlengde van de Grensstraat (Rue des Flandres). Naar aanleiding hiervan onderzocht de dienst de impact op de circulatie in de omgeving. Bij nazicht bleek de huidige signalisatie in meerdere straten onvolledig.
Een belangrijk element is dat het geldende beperkt enkelrichtingsverkeer niet consequent is geduid. Doordat men in Frankrijk (Rue des Flandres) enkel kan toelaten dat fietsers in tegenrichting mogen rijden, wordt voorgesteld om in het stuk Grensstraat tussen de Rue des Flandres en de Demeystraat enkel toe te laten dat fietsers in tegenrichting mogen rijden. Zodoende is één verkeersregime van toepassing tussen twee kruispunten. Afstemming met Halluin is evenwel nog steeds noodzakelijk.
In het stuk tussen de Demeystraat en de Westkaai wordt dan weer voorgesteld dat naast fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A ook bestuurders van bromfietsen klasse P wel in tegenrichting mogen rijden. Door Fietsberaad (Kenniscentrum voor fietsbeleid) wordt namelijk geadviseerd om pedelecs toe te laten waar fietsen zijn toegelaten. Door in dit korte stuk toch pedelecgebruikers in tegenrichting toe te laten, wordt hen meer mogelijkheden geboden.
Rekening houdend met de grootschalige infrastructuurwerken in de omgeving de komende jaren (de zogenaamde Leiewerken) wordt verwacht dat tijdens de werffase de verkeerssituatie in de omgeving regelmatig zal wisselen. Met een tijdelijk verkeersreglement kan sneller bijgestuurd worden tijdens de diverse werffases.
Enig artikel: Het College van Burgemeester en Schepenen stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Grensstraat vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Tijdelijk verkeersreglement inzake de Grensstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VERBODSBEPALINGEN
§1.a. Tussen de Rue des Flandres (Frankrijk) en het kruispunt met de Demeystraat is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Demeystraat te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen.
§1.b.Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1 met onderbord M2.
§2.a. Tussen het kruispunt met de Demeystraat en het kruispunt met de Westkaai is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Westkaai te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.
§2.b.Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1 met onderbord M12.
Artikel 4: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a. Tussen het kruispunt met de Westkaai en het kruispunt met de Demeystraat mogen bestuurders enkel in de richting van de Demeystraat rijden.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 met onderbord M18.
§1.a. Tussen het kruispunt met de Demeystraat en de Weidestraat mogen bestuurders enkel in de richting van de Weidestraat rijden.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 met onderbord M4.
Artikel 5: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a. Vanaf het kruispunt met de Westkaai tot aan de Rue des Flandres (Frankrijk) wordt een parkeerverbod ingevoerd aan de zijde met pare huisnummers.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E1 met onderborden Gxa, Gxb en Gxd.
Artikel 9: DUUR
Dit reglement is geldig vanaf de plaatsing van de borden tot het einde van de grootschalige infrastructuurwerken (Leiewerken).