Decreet lokaal bestuur, artikel 40-41
In 2004 werd het eerste aanvullend verkeersreglement vastgesteld waarbij het verboden werd om voertuigen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton te parkeren binnen de bebouwde kom. Dit werd ingevoerd omdat het steevast de bedoeling is dat zware voertuigen ofwel binnen industriezones ofwel binnen speciaal hiertoe ingerichte parkings moeten gestald worden. Het stallen van zware (vracht-)voertuigen gaat immers vaak gepaard met nachtlawaai en reukhinder. Ook visuele hinder en de bijbehorende impact op de verkeersveiligheid speelt een rol.
Ook binnen de andere gemeenten van politiezone Grensleie werd dergelijk verbod uitgerold. Uniformiteit verhoogt enerzijds de duidelijkheid voor de verkeersdeelnemer, maar anderzijds ook voor de handhaver.
In de loop van 2006 bleek evenwel de noodzaak te bestaan om dit verbod nog verder uit te breiden met stukken Ieperstraat en Bruggestraat. Langs beide invalswegen bleken, net buiten de bebouwde kom, vaak vrachtwagens geparkeerd, wat een negatieve impact had op de zichtbaarheid en verkeersveiligheid.
Recent (CBS/2024/2398) werd de stad attent gemaakt op het gegeven dat de gestelde problematiek uit 2006 omtrent parkerende vrachtwagens in de Bruggestraat zich nog steeds voordeed onder de brug van de A19.
Het gaat daarbij o.a. om:
Deze melding werd besproken in samenspraak met de lokale politie. In onderling overleg is besloten dat een beperkte wijziging van het huidig geldende verbod voor voertuigen met een MTM van 7,5t aangewezen is. In plaats van kort voor de brug dit te beëindigen, dient dit te worden doorgetrokken tot over de brug, tot aan de grens van de parkeerstrook. Deze wijziging ligt hier, in een nieuw reglement, ter vaststelling voor.
Daarnaast is ook het aantal meldingen toegenomen van hinderlijk parkerende vrachtvoertuigen in de Moeskroenstraat. Niet alleen zou dit zorgen voor bijvoorbeeld geluidsoverlast en zichthinder, maar vooral zou ook de veiligheid in gedrang komen. Ook deze meldingen werden besproken in samenspraak met de lokale politie. Om een uniform en leesbaar parkeerregime te hebben, is toen besloten dat het zonale parkeerverbod in de Moeskroenstraat best wordt doorgetrokken vanaf de grens met de bebouwde kom van Menen (huidige grens) tot over huisnr. 614. Het gevraagde parkeerverbod voor leveringen tegenover de Noordstraat, zoals positief geadviseerd in het periodieke overleg mobiliteit van 28 maart 2025 (zie CBS/2025/657), zal daarmee, weliswaar enkel voor zware voertuigen, eveneens uitgerold worden. Deze wijziging ligt hier dan ook in een nieuw reglement ter vaststelling voor.
Tot slot is het ook van belang te vermelden dat, met de goedgekeurde optimalisering van de afbakening van de bebouwde kom binnen het grondgebied van de stad, ook de kern van het Paradijs als dusdanig zal worden afgebakend. Bijgevolg zal hier ook het bovengenoemde zonale parkeerverbod van toepassing zijn.
ARTIKEL 1: De gemeenteraad verklaart zich akkoord om de bepalingen binnen alle geldende aanvullende verkeersreglementen inzake het algemene parkeerverbod voor voertuigen met een MTM van meer dan 7,5t op te heffen, mits goedkeuring van artikel 2 van ditzelfde besluit.
ARTIKEL 2: De gemeenteraad beslist om het aanvullend verkeersreglement inzake het algemene parkeerverbod voor voertuigen met een MTM van meer dan 7,5t vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake het algemene parkeerverbod voor voertuigen met een MTM van meer dan 7,5t
Enig artikel: SITUERING
§1.a Binnen de bebouwde kommen van Menen (Menen-Lauwe-Rekkem-Paradijs) wordt een parkeerverbod ingevoerd voor alle voertuigen, sleep- of aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.
§1.b. Eenzelfde parkeerverbod wordt eveneens opgelegd voor het gedeelte van:
§1.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden ZE9a en ZE9a/ met vermelding ‘max 7,5t’.