Terug
Gepubliceerd op 09/09/2025

Besluit  Gemeenteraad

wo 03/09/2025 - 19:00

Aanvullend verkeersreglement inzake een parkeerverbod voor voertuigen van meer dan 7,5t in de bebouwde kom en een deel van de Ieperstraat, Bruggestraat en Moeskroenstraat. Vaststelling.

Aanwezig: Tom Vlaeminck, Voorzitter gemeenteraad
Eddy Lust, Burgemeester
Caroline Bonte-Vanraes, Kasper Vandecasteele, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Renaat Vandenbulcke, Peggy Coeman-Maerten, Angelique Declercq, Schepenen
Berenice Bogaert, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Herman Ponnet, Ruben Soens, Jan Verbrugge, Zeno Verschaeve, Arne Beyens, Eric Algoet, Friedel Staelens, Ben Windels, Katrien Vanneste, Jeremy Vandoorne, Sam Lernout, Valerie Vanrumbeke, Anthony Mahieu, Nathalie Declercq, Sophie Lefebvre, Nico Courtens, Laura Defreyne, Raadsleden
Eva Vandenheede, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Toon Demyttenaere, Joke Nollet, Raadsleden
Bevoegdheid Orgaan

Decreet lokaal bestuur, artikel 40-41

Juridische grond
  • Actie B.24 (invoeren en handhaven vrachtverbodszones) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021);
  • Kennisname (CBS/2024/2398) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 8 januari 2025 van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit van 10 december 2024 tussen de stad en de lokale politie;
  • Kennisname (CBS/2025/657) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 16 april 2025 van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit van 28 maart 2025 tussen de stad en de lokale politie;
  • Kennisname (CBS/2025/1231) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 2 juli 2025 van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit van 18 juni 2025 tussen de stad en de lokale politie;
  • Beslissing (Agendapunt 28-1) van de gemeenteraad in zitting van 6 juli 2006 tot hervaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake parkeren voor voertuigen van meer dan 7,5 ton in de bebouwde kom en uitbreiding deel Ieperstraat en Bruggestraat;
  • Beslissing (GR/2022/104) van de Gemeenteraad in zitting van 1 juni 2022 betreffende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de afbakening van de bebouwde kom van de entiteit Menen;
  • Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen);
  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988 (en wijzigingen);
  • Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf );
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Feiten Context en argumentatie

In 2004 werd het eerste aanvullend verkeersreglement vastgesteld waarbij het verboden werd om voertuigen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton te parkeren binnen de bebouwde kom. Dit werd ingevoerd omdat het steevast de bedoeling is dat zware voertuigen ofwel binnen industriezones ofwel binnen speciaal hiertoe ingerichte parkings moeten gestald worden. Het stallen van zware (vracht-)voertuigen gaat immers vaak gepaard met nachtlawaai en reukhinder. Ook visuele hinder en de bijbehorende impact op de verkeersveiligheid speelt een rol.

Ook binnen de andere gemeenten van politiezone Grensleie werd dergelijk verbod uitgerold. Uniformiteit verhoogt enerzijds de duidelijkheid voor de verkeersdeelnemer, maar anderzijds ook voor de handhaver.

In de loop van 2006 bleek evenwel de noodzaak te bestaan om dit verbod nog verder uit te breiden met stukken Ieperstraat en Bruggestraat. Langs beide invalswegen bleken, net buiten de bebouwde kom, vaak vrachtwagens geparkeerd, wat een negatieve impact had op de zichtbaarheid en verkeersveiligheid.

Recent (CBS/2024/2398) werd de stad attent gemaakt op het gegeven dat de gestelde problematiek uit 2006 omtrent parkerende vrachtwagens in de Bruggestraat zich nog steeds voordeed onder de brug van de A19.

Het gaat daarbij o.a. om:

  • beperkte ruimte voor fietsers doordat vaak tot vlak tegen het fietspad geparkeerd wordt;
  • moddervorming door het veelvuldig manoeuvreren in de aangrenzende aardestrook;
  • zwerfvuil en ontlasting door parkerende chauffeurs onder de brug;

Deze melding werd besproken in samenspraak met de lokale politie. In onderling overleg is besloten dat een beperkte wijziging van het huidig geldende verbod voor voertuigen met een MTM van 7,5t aangewezen is. In plaats van kort voor de brug dit te beëindigen, dient dit te worden doorgetrokken tot over de brug, tot aan de grens van de parkeerstrook. Deze wijziging ligt hier, in een nieuw reglement, ter vaststelling voor.

Daarnaast is ook het aantal meldingen toegenomen van hinderlijk parkerende vrachtvoertuigen in de Moeskroenstraat. Niet alleen zou dit zorgen voor bijvoorbeeld geluidsoverlast en zichthinder, maar vooral zou ook de veiligheid in gedrang komen. Ook deze meldingen werden besproken in samenspraak met de lokale politie. Om een uniform en leesbaar parkeerregime te hebben, is toen besloten dat het zonale parkeerverbod in de Moeskroenstraat best wordt doorgetrokken vanaf de grens met de bebouwde kom van Menen (huidige grens) tot over huisnr. 614. Het gevraagde parkeerverbod voor leveringen tegenover de Noordstraat, zoals positief geadviseerd in het periodieke overleg mobiliteit van 28 maart 2025 (zie CBS/2025/657), zal daarmee, weliswaar enkel voor zware voertuigen, eveneens uitgerold worden. Deze wijziging ligt hier dan ook in een nieuw reglement ter vaststelling voor.

Tot slot is het ook van belang te vermelden dat, met de goedgekeurde optimalisering van de afbakening van de bebouwde kom binnen het grondgebied van de stad, ook de kern van het Paradijs als dusdanig zal worden afgebakend. Bijgevolg zal hier ook het bovengenoemde zonale parkeerverbod van toepassing zijn.

Publieke stemming
Aanwezig: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Caroline Bonte-Vanraes, Kasper Vandecasteele, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Renaat Vandenbulcke, Peggy Coeman-Maerten, Angelique Declercq, Berenice Bogaert, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Herman Ponnet, Ruben Soens, Jan Verbrugge, Zeno Verschaeve, Arne Beyens, Eric Algoet, Friedel Staelens, Ben Windels, Katrien Vanneste, Jeremy Vandoorne, Sam Lernout, Valerie Vanrumbeke, Anthony Mahieu, Nathalie Declercq, Sophie Lefebvre, Nico Courtens, Laura Defreyne, Eva Vandenheede
Voorstanders: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Caroline Bonte-Vanraes, Kasper Vandecasteele, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Renaat Vandenbulcke, Peggy Coeman-Maerten, Angelique Declercq, Berenice Bogaert, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Herman Ponnet, Ruben Soens, Jan Verbrugge, Zeno Verschaeve, Arne Beyens, Eric Algoet, Friedel Staelens, Ben Windels, Katrien Vanneste, Jeremy Vandoorne, Sam Lernout, Valerie Vanrumbeke, Anthony Mahieu, Nathalie Declercq, Sophie Lefebvre, Nico Courtens, Laura Defreyne
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

ARTIKEL 1: De gemeenteraad verklaart zich akkoord om de bepalingen binnen alle geldende aanvullende verkeersreglementen inzake het algemene parkeerverbod voor voertuigen met een MTM van meer dan 7,5t op te heffen, mits goedkeuring van artikel 2 van ditzelfde besluit.

ARTIKEL 2: De gemeenteraad beslist om het aanvullend verkeersreglement inzake het algemene parkeerverbod voor voertuigen met een MTM van meer dan 7,5t vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:

Aanvullend verkeersreglement inzake het algemene parkeerverbod voor voertuigen met een MTM van meer dan 7,5t

Enig artikel: SITUERING

§1.a Binnen de bebouwde kommen van Menen (Menen-Lauwe-Rekkem-Paradijs) wordt een parkeerverbod ingevoerd voor alle voertuigen, sleep- of aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.

§1.b. Eenzelfde parkeerverbod wordt eveneens opgelegd voor het gedeelte van:

  • de Ieperstraat, vanaf de grens van de bebouwde kom tot aan de de grens met Geluwe (Wervik);
  • de Bruggestraat, vanaf de grens van de bebouwde kom tot aan de grens van de parkeerstrook ter hoogte van de brug met de A19;
  • de Moeskroenstraat, vanaf de grens van de bebouwde kom (deel Menen) tot aan huisnr. 357.

 §1.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden ZE9a en ZE9a/ met vermelding ‘max 7,5t’.