Decreet Lokaal Bestuur, artikel 2 en artikel 41 houdende specifieke bevoegdheid van de gemeenteraad tot goedkeuring en vaststelling van reglementen;
Op 11 juni 2012 werd een volledig vernieuwde algemene politieverordening goedgekeurd, thematisch opgedeeld in 8 titels; Dit APV is tot stand gekomen na uitvoerig overleg met een arrondissementele werkgroep waarbij 22 gemeenten van het gerechtelijk arrondissement Kortrijk deel uitmaakten, 6 politiezones en waarbij ook het Parket deelnam aan de besprekingen. Deze algemene Politieverordening is opgebouwd uit een algemeen deel, een zonaal deel (geldig enkel voor de PZ Grensleie), alsook een lokaal deel (bepalingen enkel geldend in Menen). Er wordt gestreefd naar een zoveel mogelijk uniforme aanpak in de PZ Grensleie. Wijzigingen worden in een intergemeentelijke werkgroep besproken en met de politie overlegd.
Gezien de algemene politieverordening geen statisch gegeven is, doch een evolutief instrument voor bestuurlijke handhaving, werd van bij aanvang een regelmatige evaluatie vooropgesteld, in het licht van actualisaties, wijzigende prioriteiten of nieuwe wetgeving;
Gelet op de eerder doorgevoerde wijzigingen van de Algemene Politieverordening na meerdere evaluaties reeds sinds 2012, waarvan overzicht :
Overwegende dat n.a.v. concrete vragen omtrent de toepassing van de Algemene Politieverordening, diverse artikelen opnieuw in evaluatie werden genomen, zijnde de 7e evaluatie sinds de vernieuwing van het APV in 2012;
Gelet op de bijgevoegde nota, gevoegd in bijlage bij het dossier, met bespreking en artikelsgewijze toelichting bij de nieuw in te voegen of de te wijzigen of aan te vullen artikelen; dit betreft samengevat:
Overwegende in het bijzonder de motivatie tot invoering expliciet verbod inzake lachgas (artikel: dit 'legaal’ middel is vooral bij jongeren populair als roesmiddel. Actueel zijn twee wetsvoorstellen hangende tot verbod van de handel en gebruik ervan omwille van risico op de openbare veiligheid en gezondheid. In afwachting hiervan wordt voorgesteld om handel en bezit met het oog op oneigenlijk gebruik te verbieden; op vraag van politie wordt voorgesteld een nieuw artikel in te voegen – zowel handel als bezit van lachgas, alsook gebruik van lachgas. Eveneens is inbeslagname mogelijk (de uitdrukkelijke verwijzing naar artikel 30 WPA verduidelijkt deze mogelijkheid, in geval nodig om redenen van openbare veiligheid - artikel 135 NGW);
Overwegende in het bijzonder de motivatie tot invoering van maatregelen inzake voertuigen die hinder veroorzaken door lawaaierige, al dan niet aangepaste, motoren en uitlaten. Deze problematiek tast de leefbaarheid van de stad en de openbare rust van de inwoners aan. Er is sprake van overlast en verstoring van de openbare rust door patserauto's, boomcars en de zogenaamde "knalpotterreur". Naast de bestaande mogelijkheden om geluidsoverlast van wagens reeds aan te pakken (met name het opleggen van een boete bij te luide auto’s alsook de afkeuring van de wagen indien knalpotten een gevolg zijn van een ombouwing waardoor de auto niet meer conform de technische eisen is), kan ook in deze gevallen een bestuurlijke inbeslagname een zeer adequaat middel zijn om een onmiddellijk einde te maken aan de rustverstoring;
Artikel 30 van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt (de WPA), zoals deze bepaling thans in voege is, laat de leden van het operationeel kader van de politie toe om voorwerpen of dieren die een gevaar betekenen voor het leven of de lichamelijke integriteit van de personen of de veiligheid van goederen te onttrekken aan het vrij beschikkingsrecht van de eigenaar, de bezitter of de houder, en dit in de plaatsen waartoe zij wettelijk toegang hebben en zolang zulks met het oog op de openbare veiligheid of de openbare rust vereist is. De handhaving middels een gemeentelijke administratieve sanctie blijkt niet adequaat voor een onmiddellijk herstel van de openbare rust. Gelet op de zware administratieve procedure die de GAS wet voorziet kan de effectieve administratieve geldboete immers pas ten vroegste weken na de inbreuk worden opgelegd, waardoor GAS geen structurele oplossing vormt voor het overlastprobleem ter plaatse; Een preventieve politiemaatregel waarbij de bron van de overlast per direct wordt weggenomen, is dan ook noodzakelijk;
Overwegende dat een tekst van politieverordening, gecoördineerde versie, inclusief alle diverse bijlagen geactualiseerd, zal worden uitgewerkt voor publicatie op de website, met oog op de leesbaarheid en beschikbaarheid van een volledig gecoördineerde tekst van verordening;
Overwegende dat de inwerkingtreding van deze wijzigingen of nieuwe bepalingen in de Algemene Politieverordening van Menen (APV) voorzien is met onmiddellijke ingang, na bekendmaking via de wettelijke kanalen en het digitaal webloket; enkel de bepalingen inzake verplichte gescheiden ophaling van GFT treden in werking vanaf 01.01.202;
Na uitvoerige besprekingen in het college van burgemeester en schepenen in zitting dd. 19 oktober 2022;
Na voorafgaande artikelsgewijze toelichting aan de gemeenteraadsleden in een afzonderlijke infomoment op 24 oktober 2022, waarbij geen opmerkingen werden opgeworpen bij het voorliggend voorstel;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting dd. 19 oktober 2022;
Artikel 1: De algemene politieverordening (APV) met invoering van gemeentelijke administratieve sancties (GAS)zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 11 juni 2012 en latere wijzigingen door de gemeenteraad op 16 december 2013, 15 december 2014, 30 juni 2014, 29 juni 2015, 20 februari 2017, 18 december 2017, 25 juni 2018, 18 november 2020 en 10 november 2021 (ten gevolge van navolgende evaluaties door de gemeenteraad), wordt gewijzigd. De gemeenteraad keurt de wijzigingen, aanvullingen of invoeging van nieuwe bepalingen, zoals voorgesteld in bijgevoegde nota (definitieve eindnota in bijlage aan deze beslissing gehecht), goed.
Artikel 2: Volgende artikelen in de Algemene Politieverordening (APV) worden ten gevolge van huidige evaluatie als volgt gewijzigd:
2. Artikel 185 §2 van de algemene politieverordening wordt aangevuld als volgt:
Het verbod opgenomen in paragraaf 1 geldt evenmin ingeval het dragen van een mond- en neusbedekking om medische of gezondheidsredenen verplicht is (bijvoorbeeld als preventiemaatregel ingeval van een pandemie).
3. Een nieuw artikel 35 bis van de algemene politieverordening wordt ingevoegd als volgt (zonaal):
Ieder gebouw moet genummerd worden in Arabische cijfers. De nummering moet aangebracht worden door de eigenaar. Wanneer niet aan de verplichting voldaan wordt, bij gebrek aan vrijwillige uitvoering en na schriftelijke aanmaning, zal deze nummering door het gemeentebestuur ambtshalve en op kosten en risico van de eigenaar uitgevoerd worden.
De bijgebouwen of aanhorigheden aan het hoofdgebouw worden niet genummerd.
4. Artikel 362 van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt:
1. zonder dat dit voor hen enige schadeloosstelling impliceert, op de gevel van hun gebouw, ook wanneer die zich buiten de rooilijn bevindt, of bij hun eigendom, toe te staan dat aanduidingen van openbaar nut en nutsvoorzieningen worden aangebracht.
5. Artikel 195 van de van de algemene politieverordening wordt aangevuld als volgt:
§2. Het is verboden om abnormale geluidshinder te veroorzaken door de, al dan niet aangepaste, motor en/of uitlaatsystemen van een motorvoertuig.
6. Titel 2, hoofdstuk 1 (geluidsoverlast), afdeling 3 wordt gewijzigd als volgt: Afdeling 3 Andere specifieke vormen van (geluids)overlast
7. Een nieuw artikel 47 bis van de algemene politieverordening wordt ingevoegd als volgt (zonaal):
§1. Het is eveneens verboden op de openbare weg en/of op enige voor publiek toegankelijke plaatsen, enig vuurwerk bij zich te dragen, behoudens de tijdstippen vermeld in artikel 47, §2.
§2. Onverminderd de gemeentelijke administratieve sancties, kunnen de schadelijke middelen waarvan sprake in artikel 47 en artikel 47bis door de politie in beslag genomen en vernietigd worden, conform artikel 30 van de wet op het politieambt.
8. Een nieuw artikel 47 ter van de algemene politieverordening wordt ingevoegd als volgt (zonaal):
§1. Het is verboden om schadelijke stoffen als lachgas, klaviergas en aanstekergas te verhandelen en/of te bezitten als de handel en/of het bezit ervan gericht is op een oneigenlijk gebruik van deze gassen met het oog op het opwekken van een roeseffect.
§2. Het is verboden om op het openbaar domein en in private maar voor het publiek toegankelijke plaatsen lachgas, klaviergas, aanstekergas en verdampte alcohol te inhaleren met het oog op het opwekken van een roeseffect.
§3 Onverminderd de gemeentelijke administratieve sancties, kunnen de schadelijke middelen waarvan sprake in §1. en §2. door de politie in beslag genomen en vernietigd worden conform artikel 30 van de wet op het politieambt
9. Artikel 297 van de van de algemene politieverordening wordt gewijzigd en aangevuld als volgt (lokaal):
§1. Het gebruik van al dan niet automatische schrikkanonnen of gelijksoortige toestellen ter bescherming van de akkerbouw, tuinbouw en fruitteelt, met inbegrip van toestellen die, al dan niet elektronisch versterkt, het geluid laten horen van krijsende vogels om vogels te verjagen, is verboden tussen 21 uur en 7 uur.
§2. Het gebruik van dergelijke toestellen is uitsluitend in de periode van 1 april tot en met 31 augustus toegestaan.
§3. Wegens onvoorziene omstandigheden eigen aan het klimaat (bv. laattijdige groei van de gewassen als gevolg van de weersomstandigheden) of de aard van de gewassen kan de periode van het gebruik van dergelijke toestellen door de burgemeester worden verlengd.
§4. De loopmond van het kanon moet steeds in de meest gunstige richting geplaatst worden ten aanzien van hindergevoelige plaatsen of gebieden.
§5. Dergelijke toestellen mogen alleen opgesteld worden op een afstand van meer dan 100 meter van een woning.
§6. Het toestel mag maximaal tot 10 schoten per uur laten afgaan.
§7. Het gebruik van luchtdrukkanonnen is subsidiair en kan enkel gebeuren indien op hetzelfde perceel terzelfder tijd geluidsarme en milieuvriendelijke alternatieve bestrijdingsmethoden worden toegepast.
§8. Het luchtdrukkanon dient op het toestel zelf de naam en het adres van de gebruiker te bevatten. Als de gebruiker van het toestel niet identificeerbaar is, wordt de eigenaar van de grond waarop het toestel staat, beschouwd als gebruiker. 10. Artikel 197 van de van de algemene politieverordening wordt gewijzigd en aangevuld als volgt (zonaal):
Dit artikel is tevens van kracht op de als hinderlijk ingedeelde inrichtingen van bijlage I Vlarem II onder de rubrieken 32.1 en 32.2.
11. Artikel 298 van de van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt (lokaal):
In afwijking van artikel 197, zijn deze voorschriften inzake sluitingsuur niet van toepassing op koffiehuizen waar ontbijt wordt verstrekt.
12. Een nieuw artikel 48bis van de algemene politieverordening wordt ingevoegd als volgt (zonaal):
Bij inbreuken op de voorschriften omschreven in artikel 195, kan de politie de voertuigen die de geluidshinder veroorzaken, in beslag nemen. Onverminderd de toepassing van artikel 30 van de wet op het politieambt, impliceert het bestuurlijk beslag de immobilisatie ter plaatse van het voertuig door het aanbrengen van een wielklem. De voertuigen worden in beslag genomen zolang dit met het oog op het vrijwaren van de openbare orde en rust vereist is, en worden nadien terug ter beschikking gesteld van de bezitter of eigenaar. De minimale duur van het beslag bedraagt 72 uur, hetgeen een effectief herstel van de openbare orde en rust moet toelaten. Indien de openbare orde of rust dit vereist, kan de duur van het beslag uitzonderlijk verlengd worden. Om redenen van openbare veiligheid kan mogelijk ook beslist worden tot de (onmiddellijke) takeling en bewaring van het voertuig. Alle kosten zijn ten laste van de eigenaar van het voertuig.
13. Artikel 56 van de van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt:
De aannemer of, bij ontstentenis, de bouwheer dient bij werkzaamheden die stof of afval op het openbaar domein, de openbare weg of de omringende eigendommen kunnen verspreiden, de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen om hinder, ongemakken en ongelukken te voorkomen. De aannemer of bouwheer dient ook in te staan voor de opruiming.
14. Een nieuw artikel 62bis van de algemene politieverordening wordt ingevoegd als volgt (lokaal):
De plaatsing van handelsuitstallen is beperkt tot 1 rij handelsuitstallen die is toegestaan over een breedte van max 1 m aansluitend tegen de gevel en beperkt tot de eigen gevel. Een minimale doorgang van 1 meter dient te allen tijde vrijgehouden worden.
15. Artikel 70 van de van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt
De persoon die de affiches en/of aankondigingen aanplakt of aanbrengt, is aansprakelijk bij overtredingen van de bepalingen inzake aanplakking.
Indien deze persoon niet kan geïdentificeerd worden, is de verantwoordelijke uitgever aansprakelijk bij overtreding van de bepalingen van dit artikel, tenzij hij het bewijs levert dat hij alles heeft gedaan om de betrokkene op zijn plichten te wijzen en zodus overtreding van dit artikel te verhinderen.
Indien er geen verantwoordelijke uitgever is vermeld op de affiches of borden, of indien deze niet kan gevonden worden, kan het bedrijf of de organisator dat/die promotie voert eveneens aansprakelijk gesteld worden, tenzij het bewijs wordt geleverd dat alles werd gedaan om de betrokkene op zijn plichten te wijzen en zodus overtreding van dit artikel te verhinderen.
16. Een nieuw artikel 80bis van de algemene politieverordening wordt ingevoegd als volgt (zonaal):
Onverminderd de bepalingen van de VCRO, en aanvullend bij artikel 3.131 B.W. inzake de erfdienstbaarheid van dakdrop, dient het water aflopend van het dak van een woning op het openbaar domein of het voetpad, verplicht aangesloten te worden op de eigen rioleringsaansluiting. Afwijking hiervan kan verleend worden door het college van burgemeester en schepenen na gemotiveerd verzoek.
17. Een nieuw artikel 296 quinquies van de algemene politieverordening wordt ingevoegd als volgt (zonaal):
Conform de bepalingen van het decreet gemeentewegen, artikel 38, is het verboden
1° een gemeenteweg te wijzigen, te verplaatsen of op te heffen zonder voorafgaand akkoord van de gemeenteraad;
2° een gemeenteweg volledig of gedeeltelijk in te nemen op een wijze die het gewone gebruiksrecht overstijgt;
3° de toegang tot een gemeenteweg of het gebruik en beheer ervan te belemmeren, te hinderen of onmogelijk te maken;
4° op of in gemeentewegen werkzaamheden uit te voeren of gemeentewegen op welke wijze ook te beschadigen zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en schepenen of zijn gemachtigde.
18. Een nieuw artikel 132 bis van de algemene politieverordening wordt ingevoegd als volgt (zonaal):
§1. Bij het uitdelen van drukwerk (o.a. flyers, pamfletten, reclamefolders,..), stalen of andere voorwerpen moet iedere verdeler zelf of via een helper instaan voor het oprapen van de door het publiek in de omgeving (binnen de evenementenzone of binnen een straal van 100 m rond het verdeelpunt) weggeworpen exemplaren of voorwerpen of drukwerk.
§2. Indien de door het publiek in de omgeving weggeworpen exemplaren of voorwerpen of drukwerk niet opgeraapt worden door de verdeler of zijn helper, zal de gemeente de exemplaren of voorwerpen of drukwerk ambtshalve laten verwijderen en de kosten voor reiniging van de openbare weg verhalen op de overtreder.
§3. De verdeler van drukwerk is aansprakelijk bij overtredingen van de bepalingen van de artikelen 130, 131 en 132 en 132bis.
Indien de verdeler niet kan geïdentificeerd worden is de verantwoordelijke uitgever aansprakelijk bij overtreding van de bepalingen van dit artikel, tenzij hij het bewijs levert dat hij alles heeft gedaan om de betrokkene op zijn plichten te wijzen en zodus overtreding van dit artikel te verhinderen.
Indien er geen verantwoordelijke uitgever is vermeld op de flyers of stalen, of indien deze niet kan gevonden worden, kan het bedrijf of de organisator dat/die promotie voert eveneens aansprakelijk gesteld worden, tenzij het bewijs wordt geleverd dat alles werd gedaan om de betrokkene op zijn plichten te wijzen en zodus overtreding van dit artikel te verhinderen.
19. Een nieuw artikel 318 van de algemene politieverordening wordt ingevoegd als volgt (lokaal):
§1. De ophaling aan huis van GFT afval kan gebeuren via een abonnementsformule tegen betaling, volgens de overeenkomst aangegaan met het intergemeentelijk samenwerkingsverband.
§2. Het GFT afval moet voor de huis aan huis inzameling aangeboden worden in de voorziene rolcontainer volgens het gekozen abonnement.
§3. De container dient in een nette toestand te worden aangeboden met het handvat gericht naar de straatzijde en met een gesloten klep. Wanneer dit niet het geval is, kan het intergemeentelijk samenwerkingsverband weigeren de container te ledigen.
§4. Enkel geregistreerde containers worden opgehaald. Niet geregistreerde containers worden beschouwd als niet reglementaire afvalrecipiënten.
§5. Het maximaal gewicht is 15 kg voor een 40 l container, 52,5 kg voor een 140 l container, 90 kg voor een 240 l container.
§6. Voor het met huishoudelijk afval vergelijkbaar bedrijfsafval geldt dat per adres en per ophaling de aard, samenstelling en hoeveelheid vergelijkbaar moet zijn met de hoeveelheid huishoudelijk afval van een gemiddeld gezin.
§7. De voorwaarden en modaliteiten voor de inzameling van GFT zoals bepaald door het intergemeentelijk samenwerkingsverband, dienen te worden nageleefd.
20. Een nieuw artikel 143bis van de algemene politieverordening wordt ingevoegd als volgt (lokaal):
§1. Bovenstaande verplichting van artikel 143 a) geldt niet binnen de specifiek hiertoe ingerichte loopzones.
Een hondenloopzone is een omheind terrein op openbaar domein, waar honden vrij kunnen rondlopen. Binnen de omheining van de hondenloopzone mag een hond vrij rondlopen. Honden blijven aan de leiband tot in de hondenloopzone.
§2. De hondenloopzone mag enkel gebruikt worden voor de doeleinden waarvoor ze bestemd is. De instructies ter plaatse aangebracht en vermeld in het huishoudelijk reglement dienen strikt te worden nageleefd.
§3. De toegangspoort van de hondenloopzone dient steeds opnieuw gesloten te worden bij betreden of verlaten.
21. Artikel 298 bis van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt (zonaal):
Al wie een drankgelegenheid of een inrichting waar eetwaren en/of dranken door het publiek kunnen gebruikt worden, opent, of verplaatst, is gehouden daarvan voorafgaand schriftelijke melding te geven aan de burgemeester.
22. Artikel 298 quinquies van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt (zonaal):
Onverminderd alle andere en hogere regelgeving waaraan een drankgelegenheid dient te voldoen, gelden volgende bepalingen voor occasionele drankgelegenheden:
De verkoop, het aanbieden of het verstrekken van sterke drank voor gebruik ter plaatse, zelfs gratis, dient voorafgaandelijk schriftelijk te worden gemeld aan de burgemeester, onverminderd artikel 9 van de wet van 28 december 1983 betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank.
De burgemeester kan bepaalde modaliteiten opleggen in het kader van openbare veiligheid.
23. Artikel 182 van de algemene politieverordening wordt vervangen en aangevuld als volgt:
In de openbare parken, pleinen en tuinen is het verboden:
1. Te fietsen buiten de verharde, dit zijn de van een wegdek voorziene paden. Behoudens anders aangeduid door verkeersborden, moeten motorrijtuigen steeds aan de hand geleid worden. Fietsen of lopen in openbare groenzones is slechts toegestaan op niet verharde paden, indien deze paden specifiek voor (sport)recreatie zijn voorzien of ingericht;
(2 tot 7 blijven ongewijzigd)
8. bij of naar aanleiding van storm of noodweer de openbare parken en bossen te betreden. De veiligheidsinstructies hierover dienen te worden nageleefd
24. Artikel 416 van de algemene politieverordening wordt aangevuld als volgt (zonaal):
In de gemeentelijke sportinfrastructuur is het verboden
(1 -9 blijft ongewijzigd)
10. de kunstgrasvelden te betreden zonder toestemming
25. Artikel 411 van de algemene politieverordening wordt integraal vervangen als volgt (zonaal):
De gebruikers en bezoekers van de gemeentelijke infrastructuur en gemeentelijke openbare voorzieningen verbinden zich er toe de respectievelijke huishoudelijke reglementen, gebruikersreglementen en de hierbij aansluitende richtlijnen van het toezichthoudend personeel strikt na te leven.
26. Artikel 424 van de algemene politieverordening wordt vervangen en aangevuld als volgt (zonaal):
In de gemeentelijke speel- en recreatie-infrastructuur is het verboden:
(1-6 en 8-12 blijven ongewijzigd)
7. de toe- en uitgangswegen, alsook deze naar de nooduitgangen te belemmeren.
27. Artikel 160 van de algemene politieverordening wordt vervangen en aangevuld als volgt:
Op de begraafplaatsen is het verboden:
(1-9 blijft ongewijzigd, evenals nr 12 -13)
10. Met fietsen een begraafplaats binnen te rijden, behoudens op de hoofdpaden en de daartoe voorziene fietsdoorsteken.
11. Met gemotoriseerde voertuigen (andere dan een lijkwagen, gemotoriseerde rolwagens voor personen met een handicap, dienstwagens en alle ander vervoer voor het ophalen en afleveren van bouwmaterialen) de begraafplaats binnen te rijden , tenzij om uitzonderlijke redenen waartoe toelating wordt verleend door de burgemeester of zijn gemachtigde.
Artikel 2: Deze beslissing tot wijzigingen in de Algemene Politieverordening van de stad Menen, diverse artikelen, zal bekendgemaakt worden zoals voorzien in de bepalingen van artikel 119 Nieuwe Gemeentewet, artikel 285-289 Decreet Lokaal Bestuur, en overeenkomstig artikel 15 van de Wet van 24 juni 2013 (GAS-wet). Dat gebeurt door publicatie op de gemeentelijke website en het digitaal webportaal, en digitale doorzending aan het bestuurlijk toezicht.
Artikel 3: Deze wijzigingen in de Algemene Politieverordening(APV) treden onmiddellijk in werking, met uitzondering van de bepalingen inzake ophaling van GFT (artikel 318), welke in werking treden vanaf 01.01.2023.
Artikel 4: Alle overtredingen op deze politieverordening worden behandeld conform de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Inbreuken zijn onderworpen aan de sancties van huidige politieverordening (Gemeentelijk Administratieve Sancties).
Artikel 5: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de coördinatie van deze gemeenteraadsbeslissing en opmaak van de gecoördineerde tekst Algemene Politieverordening (APV) Stad Menen, conform deze zevende evaluatie.
Artikel 6: Afschrift van deze gemeenteraadsbeslissing tot wijziging van Algemene Politieverordening (APV) zal worden overgemaakt ter kennisgeving aan: