Terug
Gepubliceerd op 15/11/2022

Besluit  Gemeenteraad

wo 09/11/2022 - 19:00

Kerst in Lauwe op 10 december 2022. Algemeen reglement. Vaststelling.

Aanwezig: Tom Vlaeminck, Voorzitter Gemeenteraad
Eddy Lust, Burgemeester
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Julie Roussel, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten, Herwig Vrijsen, Raadsleden
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Mattias Eeckhout, Vincent Dumortier, Raadsleden
Bevoegdheid Orgaan

DLB art. 40 en 41

Juridische grond

De Algemene Politieverordening zoals goedgekeurd in gemeenteraad van 11 juni 2012 en latere wijzigingen, houdende vaststelling van administratieve sancties

Artikelen 286 en 287 en 330 Decreet Lokaal Bestuur inzake publicatieplicht en meldingsplicht reglementen, en de Omzendbrief KB/ABB 2018/4 van 14 december 2018 in dit verband;

Feiten Context en argumentatie

Jaarlijks wordt Kerst in Lauwe georganiseerd. Dit jaar vindt dit plaats op zaterdag 10 december 2022.

Jaarlijks wordt er een grote opkomst verwacht van zowel publiek als standhouders. Kerst in Lauwe spreekt een breed publiek aan waaronder ook veel jongeren.

Het is dus aangewezen om de richtlijnen op te nemen in een algemeen reglement. Het algemeen reglement dateerde van 2017 en was toe aan een update naar praktische afspraken en tarieven voor deelnemers.

Nieuwe tarieven:

  • Marktkramers en foodtrucks: €50 voor 8 meter en €5 per extra lopende meter
  • Verenigingen met standplaats in de tenten op de parking/het binnenplein van Lauweplaats: €40 per compartiment (5mx5m) (voordien €75 per compartiment van 3mx3m)
  • Verenigingen met stand in de centrumstraten (eigen infrastructuur): €40 voor 8 meter en €5 per extra lopende meter
  • Handelaars/horecazaken met stand/terras voor de eigen gevel: gratis 
Publieke stemming
Aanwezig: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Julie Roussel, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten, Herwig Vrijsen, Eric Algoet
Voorstanders: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Julie Roussel, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten, Herwig Vrijsen
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: De gemeenteraad keurt onderstaand reglement 'Kerst in Lauwe' goed.

Artikel 1.1: Jaarlijks wordt te Lauwe een kerstmarkt gehouden (eerste zaterdag na Sinterklaas). Deze kerstmarkt is een manifestatie georganiseerd door de stad Menen ter bevordering van de lokale handel en het lokale gemeenschapsleven, zoals bepaald in artikel 9 van het KB van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten.

Artikel 1.2 (locatie): De standplaatsen zijn gelegen in de hiernavolgende straten :
Lauweplaats, Wevelgemstraat, Lauwbergstraat, Menenstraat, Larstraat, Leiestraat

Artikel 1.3  (aanvraag -  inschrijving – toewijzing): De inschrijvingsformulieren dienen te worden ingediend bij de stad Menen, dienst Evenementen, via het specifieke inschrijvingsformulier.  De stad behoudt het recht om inschrijvingen te aanvaarden of te weigeren.
Alle standplaatsen worden voorafgaand genummerd en onderhands toegewezen door het college van burgemeester en schepenen.
De standplaatsen worden toegewezen aan de in de Kruispuntbank van de ondernemingen ingeschreven natuurlijke of rechtspersoon die hiervan het bewijs dient te leveren.
In afwijking hiervan kunnen organisatoren van occasionele verkopen zonder commercieel karakter voor één van de wettelijk omschreven doelen *, eveneens toegelaten worden, op voorwaarde dat ze producten verkopen die aansluiten op het kerstthema.

*Menslievend , sociaal, cultureel, educatief, sportief doel of ter promotie van de natuur, dierenwereld of streekproducten.

 De verkopen zijn niet onderworpen aan de machtiging ambulante activiteiten.

Artikel 1.4 (uurregeling): ‘Kerst in Lauwe’ start op om 16u00 en eindigt om 23u00.

  • Aankomst van de standhouders is toegelaten vanaf 13u00
  • Afwerking van de standen dient uiterlijk tegen 15u45
  • Na 16u00 worden er geen wagens meer toegelaten op het parcours
  • Om 23u00 eindigt de kerstmarkt en wordt begonnen met de opruiming 

Artikel 1.5 (Standgeld): Het standgeld voor de marktkramers en foodtrucks bedraagt € 50,00 (max. 8 lm) en € 5,00 extra per bijkomende lopende meter.
Het standgeld voor de verenigingen bedraagt : € 40,00 /compartiment in de tenten en  € 40,00 (max. 8 lm) en € 5,00 extra per bijkomende lopende meter, voor inname stand in centrumstraten met eigen infrastructuur. Infostanden zijn gratis mits inschrijving. 

Handelaars en horecazaken staan gratis voor hun eigen handels/horecazaak

Elektriciteitsverbruik  is telkens inbegrepen in de opgegeven tarieven.
Standgelden dienen op voorhand gestort op rekeningnr. BE44 0910 1963 4445
Wie niet opdaagt op de dag van “Kerst in Lauwe” verliest het inschrijvingsgeld.

Standplaatsen mogen niet overgedragen of doorverhuurd  worden.

Artikel 1.6 (identificatieverplichting): Professionele verkopers moeten zich identificeren aan de hand van een uithangbord, met vermelding van hun naam en voornaam, de firmanaam en/of benaming van de onderneming, de gemeente van maatschappelijke zetel, het ondernemingsnummer

Verenigingen en instellingen dienen zich eveneens te identificeren aan de hand van een gelijkaardig uithangbord met vermelding van hun benaming en adres van hun zetel.

Dit geldt niet voor handelaars die voor hun winkel verkopen.

Artikel 1.7 (Standplaats ):

1.7.1 Nummering standen: Iedere standhouder krijgt na betaling van het standgeld een standnummer.

Ditzelfde nummer is ter plaatse aangebracht op het circuit.
De aangeduide plaatsen zijn vast en kunnen enkel door het stadsbestuur gewijzigd worden.

1.7.2  Vooraf uitgetekende standplaats: Om een doorgang van minstens 4 meter te verzekeren werden alle standen op de grond vooraf genummerd. Alle kramen worden opgesteld op de hen vooraf toegekende genummerde plaats achter de aangebrachte lijn (dit laatste in Wevelgemstraat en Lauwbergstraat) , dit met inbegrip van de opengeklapte luifels, voortenten en andere obstakels.

Tussen de marktinrichtingen moet steeds een vrije ruimte  van minstens 1m gelaten worden. Indien blijkt dat de bijhorende bestelwagen hierdoor niet kan geplaatst worden achter het kraam, dan dient deze bestelwagen verwijderd uit het parcours. Het is niet toegelaten bestelwagens naast het kraam te plaatsen.

1.7.3 tenten op parking en binnenplein Lauweplaats:
  • per compartiment worden er 2 tafels (3m) voorzien
  • er mag geen extra tent aangebouwd worden
  • er mag niets met plakband worden bevestigd aan de wanden van de tent. Gebruik van spanbanden of touw is wel toegestaan
  • inname van een plaats aan de overzijde van de grote tenten op de parking (vb. voor plaatsing extra drankstand of frituur,….) kan enkel mits voorafgaande toelating van het stadsbestuur. Deze plaats zal worden aangerekend als een extra compartiment (€40)

Artikel 1.8 ( Stroombron – energievoorziening – warmtebron):

  • Elektriciteitsaansluiting wordt voorzien door het Stadsbestuur.
  • Het gevraagde vermogen moet vooraf gemeld worden  aan het stadsbestuur zodat tijdig alle elektriciteitskasten en stroomgroep kunnen besteld worden.
  • Wie een plaats inneemt in de centrumstraten, mag enkel elektriciteit afnemen aan dezelfde straatzijde waar de stand geplaatst wordt (geen kabels over parcours).
  • Iedere standhouder zorgt voor eigen verlengkabels (40m in straten – 25m op binnenplein Lauweplaats) en voldoende multikabels.
  • Alle gebruikte elektrische kabels, bedradingen en toestellen moeten conform zijn en de beschermende mantel van de kabels of draden mag geen beschadiging of onderbreking vertonen. Ze zijn rechtstreeks aangesloten op het hoofdverdeelbord.
  • Van de elektrische bedradingen en elektrische toestellen mogen de stroom voerende delen niet aanraakbaar zijn.
  • De kabels mogen enkel bevestigd worden aan andere constructies door middel van isolerend en onbrandbaar materiaal.

Artikel 1.9 (brandveiligheid):

1.9.1. Toegangs- en vluchtwegen: Alle bestaande (en omliggende) gebouwen moeten steeds bereikbaar blijven voor de voertuigen van de brandweer, met doorgangen van minimum vier meter breedte en vier meter hoogte.

Zorg ervoor dat alle toegangswegen tot het evenement en aangrenzende inrichtingen vrij blijven voor de hulpdiensten. Alle vluchtwegen moeten ook vrij blijven voor de bezoekers en hulpdiensten.

Gebruik van brandbare materialen en versieringen in de vluchtwegen is verboden.

De toegang tot publieke toegankelijke gebouwen, residenties, appartementsgebouwen enz. evenals de doorgangen naar achtergelegen gebouwen, garages, enz. moeten over de volledige breedte volledig vrij zijn.

Elke opstelling met een verhoogd brandrisico, zoals bij een kook- of bakactiviteit, moet vier meter van gevels en gebouwen verwijderd blijven.

Uitzondering: afstand bedraagt 1 meter bij

  • Opstellingen met een verhoogd brandrisico voor volle gevels zonder raam- of deuropeningen
  • Opstellingen met een verhoogd brandrisico voor beglaasde gevels of gevels met deuropeningen mits toestemming van de eigenaar van het pand 
  • Alle opstellingen zonder verhoogd brandrisico

Plaats je verschillende opstellingen naast elkaar, zorg dan voor een tussenruimte van telkens minimum een meter.

Hou het publiek steeds op een veilige afstand van risicovolle activiteiten en brandbare materialen.

Alle elektrische en gasinstallaties, evenals brandblustoestellen moeten gekeurd zijn. Attesten hiervan  moeten vooraf opgestuurd worden naar de organisatie en moeten ter plaatse kunnen voorgelegd worden

Zorg zelf voor een gekeurd brandblusapparaat, een blusdeken, EHBO-kit en water. Verstrek aan de medewerkers veiligheidsinstructies voor het alarmeren van de hulpdiensten, gebruik van blusmiddelen en EHBO-kit, evacuatie, ... Elk begin van brand moet telefonisch gemeld kunnen worden aan de hulpdiensten.

1.9.2. Hydranten en gasafsluiters: De openbare hydranten (aansluitingen in de grond voor een brandkraan) en gasafsluiters, evenals hun aanduidende borden, moeten vrij bereikbaar (1m. rondom) zijn voor de hulpdiensten. Deze hydranten mogen nooit bedekt of toegedekt worden met vast materiaal van de deelnemers.

1.9.3. koken en verwarmen (verwarmings- en kooktoestellen gas, elektriciteit, BBQ, …):

1.9.3.1. KOKEN ALGEMEEN: Vooral bij gebruik van elektrische en gasinstallaties is het belangrijk dat die voldoen aan de regels van goed vakmanschap en de nodige en correcte keuringsattesten hebben.

Branddeken verplicht aanwezig bij gebruik van:

  • friteuses
  • bak- en braadtoestellen

Alle kooktoestellen stel je brandveilig op :

  • op voldoende afstand van brandbare materialen
  • op een vlakke, slecht-warmte-geleidende-ondergrond
  • op een harde, stevige en stabiele plaats.
  • in een voldoende verluchte ruimte
  • de afstand tussen het toestel en het publiek moet minimum twee meter zijn en moet fysisch afgescheiden worden, vb. met een nadar
  • Hou de voorraad brandstoffen beperkt tot het minimum.

Gebruik van verwarmings- en kooktoestellen met (licht) ontvlambare of brandbare vloeistof als brandstof in is verboden binnen in de tenten (vb. friteuses)  
Een kooktoestel met open vlam is verboden in een tent, kraam, ... en worden dus enkel toegelaten in open lucht of in een afzonderlijk lokaal, weg van het feestgedruis en publiek.
Gebruik van gasstralers of gaskachels met open vlam of toestellen met stralend oppervlak in gebouwen en tenten is verboden.

1.9.3.2 ELEKTRICITEIT: 

  • Zorg dat de toestellen het CEBEC-label dragen of voldoen aan de wettelijke voorschriften. Een erkend keuringsattest van de goede werking van de toestellen moet vooraf kunnen voorgelegd worden.
  • De elektrische leidingen voor voeding van elektrische installaties moeten steeds voorzien zijn van beschermingsgeleiders met aarding.
  • De voedingskabels en verlengsnoeren plaats je zodanig dat ze:
  • de passage niet verhinderen of geen valpartijen veroorzaken.
  • niet beschadigd geraken.
  • geen toestellen doen omvallen.

1.9.3.3 KOOKTOESTELLEN OP GAS:

  • Gasinstallaties moeten voldoen aan de regels van goed vakmanschap. Een attest van de goede werking van de toestellen en van de gasdichtheid van de leidingen moet vooraf kunnen voorgelegd worden.
  • Zoek een geschikte plaats: locatie die vlak, horizontaal en hard is; op een veilige afstand (4m) van beglaasde gevels.
  • Hou gasflessen op minimum drie meter afstand van kelderopeningen, rioolmonden en andere lager gelegen locaties.
  • De flexibels van de gasleidingen mogen niet in serie verbonden worden.
  • De maximum toegestane afstand met flexibele slang, tussen gasfles en toestel, bedraagt twee meter en zichtbaar over de volle lengte. Metalen slangen mogen langer zijn dan twee meter, maar moeten eveneens zichtbaar blijven.
  • De flexibels moeten zeker om de vijf jaar vervangen worden. Indien er zich scheurtjes, barsten of enige abnormale vervormingen zich voordoen, dan is onmiddellijke vervanging een must.
  • Bij één verbruiktoestel, is één enkelvoudige ontspanner toegestaan. Vanaf twee verbruiktoestellen is een dubbele ontspanning per toestel verplicht.
  • Kijk zeker nog de ontspanners en slangen na op certificatie en of ze aangepast zijn aan de gebruikte brandstof of flessen.

1.9.3.4 GASFLESSEN:

  • Sluit na het koken, alle gasflessen goed af.
  • Opgebruikte gasflessen moeten onmiddellijk afgekoppeld worden, voorzien worden van de beschermkap en buiten op een veilige afstand gestockeerd worden.
  • Gasflessen mogen nooit binnen in gebouwen of tenten gestockeerd worden;  maar wel buiten in een veilige zone uit de zon & in open lucht. Het publiek mag niet aan de gasflessen kunnen.
  • Gasflessen mogen niet in publiek toegankelijke ruimtes staan.
  • Volle en lege flessen worden van elkaar gescheiden.
  • Kies een opslagplaats die verwijderd is van rioolmonden, kelders of lager gelegen plaatsen.
  • Niet-zichtbare voorraden moeten aangeduid worden met een duidelijk pictogram.

1.9.3.5. BBQ:
Een barbecue is verboden in een tent, kraam, … Het gebruik van vloeibare brandstof is verboden!

1.9.3.6. VERWARMINGSTOESTELLEN (terrasverwarmers of verwarmingspaddestoelen):

  • Een elektrisch exemplaar draagt het CE-keurmerk.
  • Zijn uitgerust met een omvalbeveiliging en voorzien van een thermokoppel, dat extra veiligheid biedt. Bij het doven van de vlam, sluit dat thermokoppel automatisch de gastoevoer af.
  • Zorg ervoor dat er voldoende afstand is tussen het toestel en eventuele brandbare materialen zoals versiering, tentzeil, …
  • Gebruik in (volledig) afgesloten ruimtes (vb. tenten) is verboden. (gevaar voor koolstofmonoxidevergiftiging.)

1.9.4. Vuurkorf: Het gebruik van vuurkorven is verboden.

Artikel 1.10 (Orde en netheid – opruiming standplaatsen):
Conform de bepaling van art. 168 APV dient de standplaatshouder de nodige maatregelen te nemen om het marktterrein rein te houden en om hinder te vermijden.

Conform de bepalingen van artikel 27 §4 Marktreglement is het niet toegestaan het marktkraam te reinigen op de openbare weg. Er zal geen afval of vetstof in de openbare riolering worden geloosd.

Iedere standhouder is verantwoordelijk voor de netheid rond zijn/haar kraampje.
Bij vertrek van de standplaats dient alle vuilnis meegenomen (vuilniszakken, kartonnen dozen enz.) en dient de ingenomen standplaats opgeveegd te worden,  dit in een straal van 4m rond de inrichting. Pas vanaf 23u mogen de standhouders het parcours verlaten.


Artikel  1.11 (Verbod op verkoop sterke dranken) (cfr. tijdelijke politieverordening ):
Conform de bepalingen van de tijdelijke politieverordening voor de Kerstmarkt te Lauwe, geldt van 16.00 uur tot 23.00 uur een verbod om alcoholhoudende sterke dranken (= dranken met 1,2% vol gedistilleerde alcohol of 22 % volume alcohol) gedurende de Kerstmarkt te verkopen of aan te bieden. Alcoholpops en hard seltzers vallen onder de regelgeving van alcoholische sterke dranken en zijn dus ook verboden.

Wel toegelaten:

  • Verkoop van jenevers < 22 %Vol
  • Warme alcoholische dranken verbonden aan het kerstgebeuren zijn wel toegelaten:

o Irish, French, Italian, Hasseltse,… coffee
o Glühwein, Glögg
o Chocolademelk met rum, rum punch, melk en advocaat

De standhouder verbindt er zich toe om het algemeen verbod tot schenken van alcohol aan minderjarigen te respecteren, conform de wettelijke bepalingen terzake. Concreet betekent dit dat het verboden is om alcoholhoudende dranken (bier, wijn, …) te verkopen, schenken of aan te bieden aan jongeren onder de 16 jaar. Voor sterke drank (o.a. de in de politieverordening toegelaten warme dranken met sterke drank als ingrediënt) ligt de leeftijdsgrens op 18 jaar. Er mag ook geen alcohol geschonken worden aan zichtbaar dronken personen.

Artikel 1.12 (verbod op gebruik van glazen) (cfr. tijdelijke politieverordening):
Conform de bepalingen van de tijdelijke politieverordening voor de Kerstmarkt te Lauwe , geldt van 16.00 uur tot 23.00 uur een verbod om gebruik te maken van drinkglazen of glazen drankrecipiënten op de stoep van de horecazaken en aan de occasionele drankstandjes.

Artikel 1.13 muziek: De stad heeft het alleenrecht muziek voort te brengen!

Conform artikel 174 APV is het gebruik van geluidsinstallaties verboden, behoudens toelating van de stad. Uitzondering wordt gemaakt voor standwerkers wiens koopwaar het gebruik van een geluidsversterker noodzakelijk maakt, maar enkel in de mate dat daardoor de verkoopactiviteit van andere marktkramers niet wordt verstoord.

Artikel 1.14 (naleving andere wettelijke bepalingen):
Iedere standhouder dient zich in regel te stellen met de geldende wetgeving zoals accijnzen, keuring, brandveiligheid, voedselcontrole enz., voor zover deze van toepassing zijn.

Artikel 1.15 (verzekeringen): Iedere standhouder heeft de nodige verzekeringen  afgesloten. Deze documenten moeten voorgelegd kunnen worden aan de bevoegde personen. 

Artikel 1.16 (Toegang en parkeermogelijkheden):

  • § Aanbevolen reisweg  voor standhouders:
    * indien u komt vanuit de richting Kortrijk-Wevelgem, komt u via de Wevelgemstraat
    * komt u vanaf de E17, dan komt u best via de Larstraat
  • § Bij het binnen-en buitenrijden van het circuit, dient iedereen steeds de nadars te sluiten
  • § De bestelwagens die niet achter het kraam kunnen staan, mogen enkel geplaatst worden buiten de locatie van de Kerstmarkt

Artikel 1.17  Sancties: Wanneer onveilige toestanden worden vastgesteld, of materialen niet in orde worden bevonden, kan de stand onmiddellijk worden gesloten en de vergunning worden ingetrokken

Wie de juiste inplanting van het marktkraam niet respecteert, en geen doorgang van 4 m vrijlaat,  kan zijn /haar standplaatsrecht verliezen en van het parcours worden verwijderd.

Bij het niet naleven van verplichtingen, opgelegd door wetten, decreten en besluiten, o.a. deze m.b.t. voedingsmiddelen, ambulante handel, handelspraktijken, ruimtelijke ordening en stedenbouw, hinderlijke inrichtingen en de algemene politieverordening van de stad Menen, wordt vaststelling opgemaakt met het oog op sanctionering, zoals in de vigerende wetgeving bepaald.

Bij intrekking van de vergunning  of  sluiting  van het marktkraam, zal de persoon aan wie de standplaats is toegewezen in geen geval recht hebben op enige schadevergoeding.

Wie zich niet aan de hierboven vermelde regels houdt,  kan eveneens worden uitgesloten van deelname aan de volgende editie van de Kerstmarkt Lauwe. 

Artikel 1.18 – Inwerkingtreding: De bepalingen van dit besluit treden in werking met ingang van 1 december 2022

Artikel 1.19– bekendmaking: Dit reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikelen 286 en 287 en 330 van het Decreet Lokaal bestuur inzake publicatieplicht en meldingsplicht reglementen; door bekendmaking op de website en door de inschrijving in het gemeentelijk register der bekendmakingen.

Artikel 1.20 – Kennisgeving: Afschrift van dit reglement inzake kerst in Lauwe zal worden overgemaakt aan de Korpschef van de politiezone PZ Grensleie.