Terug
Gepubliceerd op 14/05/2024

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 08/05/2024 - 09:30

Vaststelling aanvullend verkeersreglement betreffende sensorparkeren op gewestwegen.

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Schepenen
Eva Vandenheede, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Angelique Declercq, Voorzitter van het Bijzonder Comité toegevoegd schepen van Sociaal Beleid

Recent werd een nieuwe evaluatie uitgevoerd van de locaties waar, met behulp van monitoring door sensoren, de parkeertijd beperkt is tot 30 minuten. Een verschuiving van een aantal van deze plaatsen ligt hier ter goedkeuring voor.

Bevoegdheid orgaan

Decreet lokaal bestuur, artikel 56.

Juridische grond
  • Beslissing (CBS/2023/354) van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 15 maart 2023 betreffende de vaststelling van het bijgesteld aanvullend verkeersreglement inzake sensorparkeren op gemeentewegen.
  • Beslissing (CBS/2022/2611) van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 4 januari 2023 betreffende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake sensorparkeren op gewestwegen.
  • Kennisname (CBS/2024/597) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 27 maart 2024 van het verslag van de gemeenteraadscommissie verkeer en mobiliteit van 12 februari 2024.
  • Beslissing (GR/2022/241) van de gemeenteraad in zitting van 21 december 2022 betreffende de goedkeuring van het delegatiebesluit inzake het aanvullend verkeersreglement betreffende sensorparkeren
  • Goedkeuring (GR/2021/094) van de gemeenteraad in zitting van 5 mei 2021 van de wijziging en hervaststelling van het aanvullend verkeersregelement inzake parkeren
  • Vaststelling(GR/2021/093) van de gemeenteraad in zitting van 5 mei 2021 van de wijziging van het retributiereglement inzake parkeren
  • Actie B.22. (wijzigen autoparkeerbeleid conform dit mobiliteitsplan) van het lokaal mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/195) in de gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
  • Wet betreffende politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende regelementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondereplaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 0009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009
Feiten, context en argumentatie

Recent werd een evaluatie uitgevoerd van de locaties waar, met behulp van monitoring door sensoren, de parkeertijd beperkt is tot 30 minuten. Deze evaluatie werd voorgelegd op de gemeenteraadscommissie Verkeer & Mobiliteit van 12 februari 2024. Uit deze evaluatie en bespreking bleek dat het wenselijk is om vijf van de sensorparkeerplaatsen van locatie te verplaatsen. Een ervan was gelegen aan een handelszaak waarvan de activiteit is stopgezet en vier anderen kennen al twee jaar op rij een laag gebruik.

Naar aanleiding van het delegeren van de bevoegdheid van het vastleggen van deze locaties naar het college van burgemeester en schepenen ligt dit hier ter goedkeuring voor. Aan het reglement worden volgende wijzigingen voorgesteld:

- Volgende locaties zouden verdwijnen als sensorparkeerplaats:

  • Lauwe:
    • In de Spoorwegstraat, ter hoogte van huisnr. 78.
  • Rekkem:
    • Op de Plaats, ter hoogte van huisnr. 3.
    • In de Vagevuurstraat, ter hoogte van huisnr. 2.

- Volgende locaties worden toegevoegd als sensorparkeerplaatsen:

  • Lauwe:
    • In de Leiestraat, ter hoogte van huisnr.4.
    • In de Hospitaalstraat, ter hoogte van huisnr. 27, aan de overzijde van de rijbaan.
  • Rekkem:
    • Op de Plaats, ter hoogte van nr. 33.

Omdat, conform de Omzendbrief (gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer) van 3 april 2009 geen reglementen worden opgemaakt waarbij maatregelen voor wegen met verschillende wegbeheerders worden opgenomen, worden in het besluit van dit reglement enkel de sensorparkeerplaatsen op gewestwegen vermeld.

Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen heft het bijgesteld aanvullend verkeersreglement inzake sensorparkeren op gewestwegen (CBS/2022/2611) vastgesteld in zitting van 4 januari 2023 op.

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen stelt het aanvullend verkeersreglement inzake sensorparkeren op gewestwegen vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:

Aanvullend verkeersreglement inzake sensorparkeren op gewestwegen

ARTIKEL 1: LOCATIES

§1.a. Specifieke sensorparkeerplaatsen (zogenaamde Shop&Go-parkeerplaatsen), waar kortparkeren (zonder bewonersparkeren) geldt, en waarbij er tussen 07.00u en 19.00u voor maximum 30 minuten mag geparkeerd worden (7d/7), worden ingericht in volgende straten:

Straat

Locatie

Aantal plaatsen

MENEN

Bevrijdingsplein

Op de parkeerstrook aan de voorzijde van het station
(de voormalige kiss-en-ridezone)

5 parkeerplaatsen

Grote Markt

Ter hoogte van huisnr. 28

2 parkeerplaatsen

Ieperstraat

Ter hoogte van huisnr. 34

1 parkeerplaats

Ter hoogte van huisnr. 95

1 parkeerplaats

Ter hoogte van huisnr. 117

1 parkeerplaats

Ter hoogte van huisnr. 234

2 parkeerplaatsen

Kortrijkstraat

Ter hoogte van huisnr. 200

1 parkeerplaats

Ter hoogte van huisnr. 433

1 parkeerplaats

Ter hoogte van huisnr. 496

1 parkeerplaats

REKKEM

Moeskroenstraat

 

 

Ter hoogte van huisnr. 535

1 parkeerplaats

Ter hoogte van huisnr. 723

1 parkeerplaats

Ter hoogte van huisnr. 874

1 parkeerplaats

Plaats

Ter hoogte van huisnr. 14

1 parkeerplaats

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden E9a aangevuld met een onderbord voorzien van het opschrift ‘Max. 30 minuten - van 07u00 tot 19u00 ' aangevuld met de nodige X-borden.

§1.c. Ingeval deze parkeerplaatsen gelegen zijn binnen een ruimere zone van betalend parkeren of van blauwe zone, geldt het specifiekere parkeerregime van kortparkeren beperkt tot maximaal 30 minuten.

ARTIKEL 2: HANDHAVING

§1. De aangestelde concessionaris voor parkeerbeheer wordt belast met het handhaven van dit reglement.