Naar aanleiding van een melding rond hinderlijk geparkeerde voertuigen, dwong een beperkte wijziging in het parkeerregime zich op. Aangezien voor de Bruggestraat geen recent reglement gekend is bij de diensten, ligt deze aanpassing, samen met de reeds andere geldende maatregelen ter goedkeuring voor.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Kennisname (CBS/2024/1152) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 28 augustus 2024 van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit tussen stad en politie van 25 juni 2024;
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen);
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988 (en wijzigingen);
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf );
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg;
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Naar aanleiding van een melding rond hinderlijk geparkeerde voertuigen, dwong een beperkte wijziging in het parkeerregime zich op. Tegenover het landbouwbedrijf aan Bruggestraat 454 staan namelijk regelmatig voertuigen geparkeerd die het in- en uitdraaien van grote trekker-opleggercombinaties bemoeilijken. Dit heeft dan ook een negatieve impact op de bedrijfsvoering van dit landbouwbedrijf. Om daar tegemoet aan te komen, werd, in overleg met de verkeersdienst van de lokale politie, besloten dat een parkeerverbod aan de overzijde van de rijbaan wenselijk is. Aangezien de noodzakelijke grootte ervan, alsook de locatie niet eenvoudig te bepalen is, wordt voorgesteld te werken met een tijdelijk verkeersreglement. Zodoende kan sneller worden bijgestuurd, vooraleer definitieve maatregelen worden genomen.
Aangezien voor de Bruggestraat geen recent reglement gekend is bij de diensten, ligt deze aanpassing, samen met de reeds andere geldende maatregelen ter goedkeuring voor. Bij een evaluatie van het voorgestelde parkeerverbod, kunnen tegelijkertijd ook de andere, reeds geldende maatregelen in één recent aanvullend reglement worden opgenomen.
Alle bepalingen omtrent de kruising van de Bruggestraat met de Grote Markt/Kortrijkstraat/Ieperstraat, omtrent de kruising met de J&M Sabbestraat/Wahisstraat en omtrent de kruising met de rest van de N32 zijn niet in dit reglement opgenomen. Ofwel is dit omdat bepalingen die handelen over een kruising met een gewestweg in het reglement van de gewestweg dienen te worden opgenomen ofwel omdat het gaat over een gedeelte van een gewestweg dat kruist met een andere gewestweg die een hogere functie kent. Ook daar worden dergelijke bepalingen opgenomen in het reglement van de gewestweg met de hoogste functie.
Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Bruggestraat vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Tijdelijk verkeersreglement inzake de Bruggestraat. Vaststelling
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 4: VOORRANGSREGELING
In de Bruggestraat geldt:
§1.a In volgende straten dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Bruggestraat:
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
§2.a In de Esplanadestraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Bruggestraat. Deze maatregel is enkel van toepassing voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P.
§2.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1 en onderbord M8.
§3.a In volgende straten dient gestopt te worden en voorrang verleend aan het verkeer in de Bruggestraat:
§3.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5.
§4.a In de Parkstraat dient gestopt te worden en voorrang verleend aan het verkeer in de Bruggestraat. Deze maatregel is enkel van toepassing voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P.
§4.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5 en onderbord M8.
§5.a De bestuurders in de Bruggestraat hebben voorrang t.o.v. het verkeer:
§5.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B9.
Artikel 5: VERBODSBEPALINGEN
§1.a Tussen het kruispunt met de Donkerstraat en het kruispunt met de Grote Markt is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Grote Markt te rijden. Deze beperking geldt niet voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1 en onderbord M12.
§2.a In de Bruggestraat, zijweg (tussen huisnrs 616-628) is het verboden voor alle bestuurders om in de richting volgens oplopende huisnummers te rijden.
§2.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1.
§3.a Tussen het kruispunt met de J&M Sabbestraat/Wahisstraat en het kruispunt met de Grote Markt/Kortrijkstraat/Rijselstraat is de toegang verboden voor voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5t.
§3.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C21.
§4.a Tussen het kruispunt met de J&M Sabbestraat en de Grote Markt/Kortrijkstraat/Rijselstraat is de toegang verboden voor voertuigen of slepen waarvan de lengte, lading inbegrepen groter is dan 10m.
§4.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C25.
§5.a Voor bestuurders komende van de Grote Markt is het verboden om de Esplanadestraat in te slaan.
§5.b Voor bestuurders rijdend in de richting van de Grote Markt is het verboden om de Donkerstraat in te slaan.
§5.c Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C31a.
§6.a In de Bruggestraat is het voor bestuurders verboden om in te slaan in de Pikstraat. Deze maatregel geldt niet voor ‘plaatselijk verkeer ‘ en voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P.
§6.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C31 a met onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer.
§7.a In de Bruggestraat is het verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5t om in te slaan:
Deze maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer.
§7.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C31a met onderborden ‘+3,5t uitgezonderd plaatselijk verkeer’.
Artikel 6: GEBODSBEPALINGEN
§1.a In de Bruggestraat dienen bestuurders verplicht de verkeersgeleider langs rechts te volgen ter hoogte van het kruispunt met de Zandweg.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D1d.
§2.a In de Bruggestraat dienen bestuurders rijdende richting de Grote Markt ter hoogte van het kruispunt met de Espalandestraat verplicht de Esplanadestraat te volgen. Deze beperking geldt niet voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P.
§2.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D1f en onderbord M12.
§3.a In de Bruggestraat is er een verplicht fietspad aan beide zijden van de rijbaan onder de brug van de A19.
§3.b In de Bruggestraat is er een verplicht fietspad aan de zijde met onpare huisnummers tussen het kruispunt met de N32 en de grens met Wevelgem
§3.c Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D7.
Artikel 7: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a In de Bruggestraat is parkeren verboden:
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E1 en onderborden Gxa en Gxc.
Artikel 8: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a Tussen het kruispunt met de Grote Markt en het kruispunt met de Donkerstraat en het kruispunt met de Grote Markt is het voor bestuurders verplicht om in de richting van de Donkerstraat te rijden. Deze beperking geldt niet voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 en onderbord M18.
§2.a In de Bruggestraat, zijweg (tussen huisnrs 616-628) is het verplicht voor alle bestuurders om in de richting volgens dalende huisnummers te rijden.
§2.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19.
Artikel 9: WEGMARKERINGEN
§1.a In de Bruggestraat zijn overlangse markeringen aangebracht die rijstroken aanduiden:
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 72 van het KB van 1/12/1975.
§2.a In de Bruggestraat is een fietspad voorzien aan beide zijden van de rijbaan;
§2.b In de Bruggestraat is een fietspad voorzien langs de zijde met pare huisnummers vanaf huisnr. 616 tot aan de grens met Wevelgem.
§2.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 74 van het KB van 1/12/1975.
§3.a In de Bruggestraat zijn overlangse markeringen aangebracht die de werkelijke rand van de rijbaan aanduiden vanaf huisnr. 580 tot aan de grens met Wevelgem.
§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 75.1 van het KB van 1/12/1975.
§4.a In de Bruggestraat zijn overlangse markeringen aangebracht die parkeerstroken aanduiden:
§4.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 75.2 van het KB van 1/12/1975.
§5.a In de Bruggestraat zijn oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien:
§5.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.3 van het KB van 1/12/1975.
§6.a In de Bruggestraat moeten bestuurders de rijstrook volgen om in de door pijlen aangewezen richting te rijden:
§6.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 77.1 van het KB van 1/12/1975..
§7.a In de Bruggestraat mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen:
§7.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 77.4 van het KB van 1/12/1975..
§8.a In de Bruggestraat zijn binnen de parkeerstroken plaatsen afgebakend waar voertuigen mogen staan:
§8.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 77.5 van het KB van 1/12/1975.
Artikel 10: DUUR
Dit reglement heeft een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf de plaatsing van de borden.