Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van 'Breughelkermis' op 19 juni 2022.
Art. 56 §2 Decreet lokaal bestuur
art. 119 en art. 130bis van de Nieuwe Gemeentewet houdende specifieke bevoegdheid College van burgemeester en schepenen tot opmaak tijdelijke verkeersreglementen
Art 135 § 2 1° en 7° van de Nieuwe Gemeentewet houdende algemene bevoegdheid van de gemeenten tot zorg voor openbare veiligheid op openbare wegen
De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder op artikel 12:
Het koninklijke besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, in het bijzonder titel III;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens worden bepaald;
Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II) en zijn latere wijzigingen in het bijzonder Hoofdstuk 5.32 – Afdeling 5.32.2 “Ingedeelde inrichtingen met muziekactiviteiten” en Hoofdstuk 6.7 “Niet-ingedeelde muziekactiviteiten”.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009
De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
De Algemene Politieverordening zoals goedgekeurd in gemeenteraad van 11 juni 2012 en latere wijzigingen, in het bijzonder doch niet uitsluitend, art. 30-31.
Het gebruiksreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 augustus 2014, en latere wijzigingen, op het ter beschikking stellen van logistiek materiaal
Het retributiereglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2019 op het ter beschikking stellen van logistiek materiaal
Artikelen 286 en 287 en 330 Decreet Lokaal bestuur inzake publicatieplicht en meldingsplicht reglementen, en de Omzendbrief KB/ABB 2018/4 van 14 december 2018 in dit verband;
Gelet op de aanvraag van 9 maart 2022 betreffende de organisatie van Breughelkermis door het Breughelcomité op 19 juni 2022 te Rekkem.
Gelet op de diverse adviezen, zowel interne als externe diensten
In het budget 2022 is een toelage van €15000 (AR 6493000 - BI 071001) voorzien.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent de toestemming voor de organisatie van 'Breughelkermis' op 19 juni 2022 te Rekkem
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepen keurt de uitbetaling van de toelage van €15000 goed op rekeningnummer BE87 7390 1266 7894 (vzw Breughelfeesten Rekkem).
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend tijdelijk verkeersreglement goed:
Artikel 3.1: Op vrijdag 17 juni 2022 vanaf 12u tot en met zondag 19 juni 2022.
§1. is het parkeren verboden
§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden E1.
Artikel 3.2: Op zondag 19 juni 2022 vanaf 8u
§1. is het parkeren langs beide zijden van de rijbaan verboden
§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden E1.
Artikel 3.3: Op vrijdag 17 juni 2022 vanaf 13u tot en met zondag 19 juni 2022
§1. is het verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder
§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden C3.
Artikel 3.4: Op zondag 19 juni 2022 vanaf 8u
§1. is het verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder
§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden C3.
Artikel 3.5: Op zondag 19 juni 2022 vanaf 9u
§1. wordt het verkeer omgeleid
§2. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F41 op de betrokken kruispunten.
Artikel 3.6: Op zondag 19 juni 2022 vanaf 9u
§1. is het verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, met uitzondering van het plaatselijk verkeer
§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden C3, aangevuld met onderbord type GIV, met opschrift uitzonderlijk plaatselijk verkeer en het verkeersbord F45.
Artikel 3.7: Op zondag 19 juni 2022 vanaf 9u
§1. Wordt enkelrichtingsverkeer ingevoerd in de Murissonstraat tussen het kruispunt met de Moeskroenstraat en het kruispunt met de Dronckaertstraat. Het verkeer wordt toegelaten in de richting van de Dronckaertstraat.
§2. Deze maatregel wordt aangeduid door middel van de verkeersborden C1 en F19 op de betrokken kruispunten alsook het bord C31b in zowel de Kattestraat als de St-Niklaasdreef net voor het kruispunt met de Murissonstraat
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen verleent de gevraagde afwijking op de geluidsvoorwaarden in toepassing van 6.7.3§3 / 5.32.2.2 bis 1§4 van VLAREM II aan Breughelfeesten voor de organisatie van Breughelkermis op zaterdag 18 juni 2022 en zondag 19 juni 2022 te Plaats, 8930 Rekkem.
Artikel 4.1: De in dit besluit opgelegde geluidsvoorwaarde moet ter kennisgeving worden gebracht van de verantwoordelijke voor de geluidinstallatie.
Artikel 4.2: Voor de hierboven verleende afwijking gelden volgende bijkomende voorwaarden:
Gemeten in de zaal of in openlucht op 15 meter van het centrum van de geluidsomvormers
| Tijdsvork |
LAeq60min |
LCeq15min |
LAeq15min |
LCmax |
| Op 18/06/2022 van 16u tot 22u Op 19/06/2022 van 11u tot 23u |
100 |
115 |
102 |
125 |
Gemeten 150 meter van de geluidsbron
| Tijdsvork |
LCeq15min |
LAmax |
LCmax |
|
| Op 18/06/2022 van 16u tot 22u Op 19/06/2022 van 11u tot 23u |
95 |
85 |
100 |
|
Het toezicht en de controle zal gebeuren door de bevoegde toezichthoudende ambtenaren die beschikken over een geldig bekwaamheidsbewijs, afgeleverd volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 21 december 2007 tot aanvulling van het decreet van 5 april 1995 houdende de algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI ‘toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen’.
De bevoegde ambtenaar mag de muziekinstallatie en volumeregeling tijdens het evenement te allen tijde controleren. Bij de controle van de muziekinstallatie moet iedereen zijn volledige medewerking verlenen en alle nuttige inlichtingen verschaffen zodat de controle in de beste orde kan verlopen.
Artikel 4.3:
§ 1. Muziekactiviteiten met een maximaal geluidsniveau > 85 dB(A)LAeq,15min en ≤ 95 dB(A) LAeq,15min :
| 1° |
het maximaal geluidsniveau mag LAeq,15min 95 dB(A) niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als LAmax,slow 102 dB(A) niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan. Bij het meten van het geluidsniveau wordt zowel het geluid van muziek als het omgevingsgeluid in rekening gebracht; |
| 2° |
het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats, vermeld in artikel 1 van bijlage 5.32.2.2bis; |
| 3° |
op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis. Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar voor en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon. De verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de norm, vermeld in het eerste lid, gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis; |
§ 2. Muziekactiviteiten met een maximaal geluidsniveau > 95 dB(A)LAeq,15min en ≤ 100 dB(A)LAeq,60min :
| 1° |
het maximaal geluidsniveau mag LAeq,60min 100 dB(A) niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als LAeq,15min 102 dB(A) niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan. Bij het meten van het geluidsniveau wordt zowel het geluid van muziek als het omgevingsgeluid in rekening gebracht; |
|
| 2° |
het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats, vermeld in artikel 1 van bijlage 5.32.2.2bis; |
|
| 3° |
op initiatief en op kosten van de exploitant wordt LAeq,60min continu gemeten en geregistreerd door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis en kan LAeq,15min gemeten worden. Het geluidsniveau wordt gemeten ter hoogte van de meetplaats, vermeld in artikel 1 van bijlage 5.32.2.2bis. Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar voor en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon. De geregistreerde gegevens worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid (milieudienst politiezone Grensleie) binnen periode één maand. (pz.grensleie.milieu@police.belgium.eu) De verplichting tot het meten en registreren van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo wordt afgesteld dat de norm, vermeld in het eerste lid, gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis. |
|
| 4° |
de exploitant neemt de volgende maatregelen om de bezoekers te beschermen tegen gehoorschade: |
|
|
|
het kosteloos ter beschikking stellen aan alle bezoekers van gehoorbescherming voor eenmalig gebruik; |
|
Artikel 4.4: De organisator verspreidt flyers in de buurt met vermelding dat er normen zijn opgelegd en dat geluidsmetingen zullen worden uitgevoerd.
Indien een lichtinstallatie wordt gebruikt moet deze zodanig worden afgesteld dat niet over de perceelsgrenzen wordt belicht
Artikel 4.5: Wanneer wordt vastgesteld dat muziek wordt gespeeld of geluidsversterkende apparatuur die wordt gebruikt in een openbare inrichting of op de openbare weg of op het openbaar domein op een voor de omgeving storende wijze en / of in overtreding met de bijzondere voorwaarden door de Burgemeester opgelegd, kan de Burgemeester, ambtshalve of op voorstel van de politie of de toezichthouder:
Artikel 4.6: De Burgemeester of een in zijn plaats optredende officier van bestuurlijke politie of de bevoegde toezichthouder, kan hetzij de gegeven afwijking tot het maken van geluid op of langs de openbare weg en openbare plaatsen onmiddellijk intrekken, hetzij verbod opleggen tot het maken van geluid in een gesloten plaats of in open lucht, onder meer:
Artikel 4.7: Tegen deze beslissing kan per aangetekende brief een beroep tot nietigverklaring, al dan niet voorafgegaan door of vergezeld van een beroep tot schorsing, worden ingesteld bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33 te 1040 Brussel, binnen een termijn van zestig dagen, die ingaat op de dag waarop het besluit aan de verzoeker werd betekend.
Artikel 4.8: De organisator informeert de bezoekers en de persoon die hij heeft aangesteld, over het maximaal toegestane geluidsniveau. Daarvoor wordt het maximaal toegestane geluidsniveau, weergegeven als LAeq15min, op een duidelijk zichtbare plaats geafficheerd, zowel ter hoogte van de toegang tot de muziekactiviteit als ter hoogte van de mengtafel.
Artikel 5: Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvraag tot ontlenen feestmateriaal principieel goed (volgens het gebruiksreglement). Nadere afspraken dienen te worden gemaakt met de dienst Feestelijkheden (sarah.cardoen@menen.be - 056/529 364) naargelang eveneens van de beschikbaarheid van de gevraagde materialen.
Artikel 5.1: De stad Menen verklaart dat het podium (dat geleend werd van de stad Wervik) kan ontleend worden aan derden mits er voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
1) Het vervoer, de opbouw en de afbraak dient uitgevoerd te worden door het stadsbestuur van Menen.
2) Er dient rekening gehouden te worden met de voorspelde weersomstandigheden. Het podium is bestand tegen een maximum windkracht van 5 Beaufort (29-38 km). Bij een grotere windkracht dient het podium dicht geplooid te worden. De gebruiker neemt alle nodige voorzorgen hiertoe en staat hiervoor in.
3) Er dient door de derde- gebruiker een verzekering afgesloten te worden in het geval er schade zou worden berokken aan het mobiel podium. (De aankoopwaarde van het podium bedroeg 10 jaar geleden 95.000 euro). Een attest van de verzekering dient overgemaakt te worden per e-mail (sarah.cardoen@menen.be) of per post (Yv. Serruysstraat 28, 8930 Menen, t.a.v. Sarah Cardoen) ter attestata.
4) Door als derde-gebruiker de ontlening te aanvaarden, wordt de stad Menen volledig ontslaan van zijn eigen aansprakelijkheid, sensu lato, tegenover de organisator, voor eventuele schade als gevolg van het ter beschikking stellen van het mobiel podium en het gebruik dat ervan gemaakt worden (bevrijdingsbeding).
Artikel 6: Het college van burgemeester en schepenen vraagt om een bewonersbrief op te maken en te verspreiden naar alle bewoners die hinder ondervinden (bijv. toegankelijkheid, parkeren, enz.) door het georganiseerde evenement. U bezorgt deze brief best een 10 tal dagen voor het evenement. Graag de brief ook ter info te bezorgen aan evenementen@menen.be Meer info: https://www.menen.be/veel-gestelde-vragen#communicatie
Artikel 7: De aanvrager zal van deze beslissing op de hoogte worden gebracht.
Artikel 8: Een kopie van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de lokale politie, PZ Grensleie.